Startovní listina MS GT1
Týmy, značky, jezdci a startovní čísla.
Ve francouzském Nogaru proběhly tento pátek první volné tréninky třetího ročníku světového mistrovství GT1. Tím došlo k vyřešení tajenky ohledně složení posádek. V tomto článku budete seznámeni jak s úplnou startovní listinou, tak s doplňujícími informacemi o jezdcích neuvedených při představení týmů v článcích vydaných na tomto portálu.
V níže uvedené tabulce jsou názvy týmů tak, jak byly nahlášeny FIA. Dále je zmíněn výrobce, jehož barvy budou letos hájit a přidělená startovní čísla. Složení posádek je platné pro první víkend, u řady týmů lze předpokládat zachování sestav po celou sezonu. Případné změny v průběhu roku budou zmiňovány v článcích po kvalifikačním závodě.
Tým | Vůz |
č.
|
Posádka |
Hexis Racing | McLaren |
1
|
F.Makowiecki/S.Dusseldorp |
2
|
A.Parente/G.Demoustier | ||
AF Corse | Ferrari |
3
|
F.Salaquarda/T.Vilander |
4
|
F.Castellacci/E.Ide | ||
Valmon Racing Team Russia | Aston Martin |
6
|
S.Afanasyev/A.Zuber |
7
|
A.Vasilyev/M.Martin | ||
Exim Bank Team China | Porsche |
8
|
R.Wei/B.Lariche |
9
|
M.Parisy/M.Halliday | ||
Sunred | Ford |
10
|
M.Pavlović/A.Soucek |
11
|
M.Cressoni/E.Moncini | ||
BMW Team Vita4One | BMW |
17
|
M.Lauda/N.Mayr-Melnhof |
18
|
M.Bartels/Y.Buurman | ||
Reiter Engineering | Lamborghini |
24
|
A.von Thurn und Taxis/T.Enge |
25
|
P.Kox/D.O´Young | ||
Belgian Audi Club WRT | Audi |
32
|
S.Ortelli/L.Vanthoor |
33
|
F.Stippler/O.Jarvis | ||
All-Inkl.com Münnich MS | Mercedes |
37
|
N.Pastorelli/T.Jäger |
38
|
M.Basseng/M.Winkelhock |
Profily jezdců
Toni Vilander
Rodák z Kankaapää se stal posledním oznámeným jezdcem italské stáje AF Corse. Bude kolegou našeho zástupce Filipa Salaquardy ve voze se startovním číslem 3.
Finský jezdec se do roku 2005 pohyboval ve formulových sériích. Nejdále se dostal do GP2. Souběžně zkusil závodit v italském šampionátu GT. V roce 2006 podstoupil ve FIA GT své první závody v této sérii, následně v roce 2007 a 2008 v týmu AF Corse vybojoval jezdecký titul ve třídě GT2. Třikrát zkoušel štěstí i v Le Mans, nejlépe skončil loni druhý ve třídě LM GTE Pro (GT2).
Následující trojice jezdců bude působit v ruské stáji Valmon. Od vydání první verze startovní listiny zde došlo k několika změnám. Z původní podoby sestavy zůstal pouze Andreas Zuber, Soucek a Aleshin se prozatím za volant astonu neposadí. Nahradí je následující piloti:
Sergey Afanasyev
Moskevský rodák má za sebou pouze kariéru v nižších formulových sériích. Zde se nejdále dostal pouze do IFM, Auto GP, Formule Renault anebo F2. Bude kolegou o poznání zkušenějšího Zubera ve voze s číslem 6.
Posádka vozu č. 7: Alexey Vasilyev /Maxime Martin
Rodák z ruské metropole si po krátké epizodě s cestovními vozy odbyl premiéru s vozem GT již v roce 2000. Stálou součástí šampionátu se stal následující sezonu. Kromě roku 2005, kdy pilotoval Ferrari 550 Maranello třídy GT1, závodil s vozem Porsche kategorie N-GT. Mezitím začal prověřovat své schopnosti vytrvalé jízdy v šampionátu LMS ve třídě GT1, kde absolvoval dvě celé sezóny v letech 2005 a 2006. Ve stejné třídě nechyběl ani na roštu slavného závodu v Le Mans v letech 2004-2007. O rok později jel v nižší kategorii GT2, ale nejlepší výsledek ve třídě v podobě pátého místa v roce 2005, se mu nepodařilo překonat. Poté se ze světa velkých závodů stáhl do pohárových závodů vozů Ferrari, kde působil dosud.
Maxime Martin přesedlal po titulu ve francouzském Clio Cupu v roce 2008 nejprve do GT3 a v roce 2010 do MS GT1. Zatímco v GT1 se zúčastnil všech závodů, v GT3 odjel všechny závody pouze loni a v roce 2009. Loni si vyzkoušel vytrvalostní závody, ať už se jednalo o BES anebo 24 hodin v Le Mans. Zde se svezl v prototypu LMP1.
První rok ve světovém mistrovství byl s Leindersem nejúspěšnější dvojicí týmu Marc VDS. K dvojici třetích míst přidal ještě pětkrát další body, v konečném součtu z toho bylo 14. místo po zisku 62 bodů. Loni zůstal věrný belgické stáji, dostal nového kolegu, respektive kolegy. Stálý kolega Frédéric Makowiecki byl během nepřítomnosti zastupován Bertrandem Baguettem anebo Yannem Clairayem. Naštěstí se jednalo o kvalitní náhradníky, takže se celkem třikrát radoval z výhry v kvalifikačním závodě a z jednoho triumfu v nedělním klání na čínském okruhu Ordos. Další cenné kovy získal pomyslným bronzem v Navaře, ale díky trpělivému sbírání bodů v dalších závodech měl v součtu 98 bodů, což stačilo na celkové šesté místo.
Další z týmů, který provedl řadu změn je Exim Bank Team China. V sestavě se neudržel Pizzonia, takže tým má dva následující nové piloty:
Benjamin Lariche
Rodák z francouzského Narbornne bude novým kolegou čínského jezdce místo Pizzonii. Stejně jako Brazilec se pohyboval ve formulových sériích, ale nemá patřičné zkušenosti a prozatím ani výsledky. Poslední dva roky působil ve F2.
Matt Halliday
Novozélandský pilot má za sebou pestrou kariéru ve formulových sériích (Champcar, A1 GP), cestovních vozech (V8) i gétéčkách (Porsche Supercup). Zde působil poslední dva roky, přičemž se mu jen částečně podařilo vynechat jen občasné záskoky v řadě zmíněných sérií. Jeho kolegou bude Mike Parisy.
Stáj, která od Číňanů převzala štafetu nejtajemnějšího týmu, uvedla FIA sestavu zapsanou v tabulce. Včera se druhého tréninku zúčastnil pouze jeden vůz (č. 10) se smíšenou posádkou Pavlović/Cressoni. Níže uvedené sestavy byly známy na poslední chvíli. Objevili se zde jezdci uvádění u jiných týmů, mj. Pizzonia a Soucek. Úspěšnější byl španělský zástupce dříve uvedený u ruské stáje, jeho kolega pochází ze Srbska.
Miloš Pavlović
Rodák z Bělehradu se většinou věnoval nižším formulovým sériím. Dostal se až k předstupni do F1, do šampionátu GP2. Má za sebou dva víkendy ve voze Ford GT v úvodu loňské sezony. S Matzkem se výrazněji neprosadili a srbský pilot stáj Belgian Racing opustil po dvou podnicích.
Posádka vozu č. 11: Matteo Cressoni /Emmanuel Moncini
Rodák z Mantui vystřídal různé druhy vozidel v okruhových šampionátech. Mezi ně patřila gétéčka ve FIA GT (třída GT2) v roce 2007 anebo GT Open. Pilotoval také prototyp Audi v asijské sérii LMS v roce 2009.
Jeho kolega začínal v roce 1999 závodit ve vytrvalostních kláních s prototypy, do nového století však vjel ve voze třídy GT. Jeho účasti jsou nepravidelné, působil především v domácím šampionátu. Loni závodil v International GT Open.
V německém týmu Vita4One měl své jisté pouze Michael Bartels. Během řady testů se v mnichovských vozech vystřídala celá řada pilotů, z nichž se závodů účastní následující trojice:
Posádka vozu č. 17: Mathias Lauda /Nikolaus Mayr-Melnhof
Syn trojnásobného mistra světa F1 si zvolil stejné povolání jako jeho otec. Výsledky mu však mnoho radosti nedělá. Ve formulových sériích zůstal před branami do F1, ať už šlo o F3000 přeměněnou na GP2 anebo A1 GP. Výrazněji se neprosadil ani v letech 2006-2009 v DTM, kde ovšem závodil se staršími modely. Vyzkoušel si i pohárový vůz Porsche.
Jeho krajan je na tom se svými zkušenostmi s gétéčky o poznání lépe. Rakouský student má za sebou část sezony v GT3 v roce 2010, loni již jel všechny závody. Účastnil se i vytrvalostní BES a má za sebou i jeden start v MS GT1 v roce 2010. V Maserati MC12 se svezl v Portugalsku, ale s Pier Guidim skončili daleko za bodovanými místy.
Yelmer Buurman
Rodák z Ubbergenu to dotáhl nejdále do GP2 anebo série Superleague Formula. Právě zde dosáhl v roce 2008 v barvách klubu PSV Eindhoven svého nejlepšího výsledku v kariéře druhým místem v hodnocení jezdců. V uzavřeném voze se poprvé svezl loni v argentinském finále s Francescem Pastorellim, dvojici nováčků se podařilo senzačně zvítězit v obou závodech. Spokojen může být i s účastí v závodě ELMS minulý týden ve Francii, kde skončil se svými kolegy třetí celkově i ve třídě LMP2. Od svého kolegy se může leccos přiučit, neboť se jedná o zkušeného Michaela Bartelse.
S oznámením se stav si dal na čas německý tým All-Inkl.com, který při svém lednovém představení naznačil jen nepatrné změny oproti loňsku. Což těsně před úvodním víkendem z větší části i potvrdil. Kromě již dříve zveřejněného Marca Bassenga se jedná o následující jezdce:
Posádka vozu č. 37: Nicky Pastorelli /Thomas Jäger
Rodák z holandského Hague se většinou věnoval nižším formulovým sériím. S vozy GT začal sbírat zkušenosti v roce 2008 v americkém šampionátu vytrvalostních závodů, ALMS.
Byl účastníkem obou ročníků světového mistrovství vozů GT1 v německém týmu. V roce 2010 ze čtyř umístění na bodovaných místech vytěžil pouze 16 bodů (celkově 32.), loni se mu vedlo o poznání lépe. Se stejným kolegou, Dominikem Schwagerem vyhrál hlavní závod ve Španělsku po startu z druhého místa vybojovaného v kvalifikačním klání. Dařilo se i na Sachsenringu, kde z toho bylo stříbro v nedělním závodě anebo bronz z argentinského kvalifikačního závodu. Spolu s dalšími sedmi bodovými příděly činil konečný součet 80 bodů, které stačily na celkovou osmou příčku.
Jeho kolega se v roce 2007 po závodech formulí a cestovních vozů zúčastnil německého mistrovství vozů Porsche. V úvodním ročníku MS GT1 nastoupil během tří podniků v barvách svého nynějšího zaměstnavatele, nicméně odešel bez jediného bodu.
Markus Winkelhock
Rodák ze Stuttgartu se nejprve pohyboval v nižších formulových sériích. Má za sebou i jeden start ve F1 na Nürburgringu v roce 2007, v němž na sebe dokázal strhnout pozornost vedením v závodě s podceňovaným vozem Spyker. Po této epizodě se přesunul do DTM, kde setrval až do konce roku 2010.
Loni vytvořil úspěšnou dvojici se svým současným kolegou. Hned v druhém podniku zvítězil v obou závodech v Belgii. Další důvod k radosti měl ve Španělsku, kde z toho bylo vítězství v kvalifikačním závodě a druhé místo v nedělním závodě. Bronz z nedělního úvodního závodu a dalších šest hodnocených umístění představovalo 102 bodů (5. místo celkového hodnocení).
Zdroj: FIA, GT1, FIA GT, GT3, Racing Sports Cars, ELMS, Wikipedia, T.Vilander, M.Cressoni, Formule