Long Beach čeká velká cena s pořadovým číslem 38
38th Toyota Grand Prix of Long Beach – historie závodu
IndyCar má v letošním kalendáři sedm městských závodů (letištní okruh v Edmontonu nepočítáme), ale žádný nemá tak významné postavení, jako podnik v ulicích kalifornského Long Beach. Čím je pro Formuli 1 Velká cena Monaka, tím je pro americké formule Long Beach. Nejen pokud jde o samotný závod, ale Long Beach je i kulturní a společenskou událostí významem překonávanou jen pětistovkou v Indianapolisu. A proto i my budeme závodu věnovat větší pozornost a tradiční předzávodní představení rozdělíme do dvou dní a dvou článků.
Vývoj okruhu v Long Beach. Grafika: Long Beach
Takto okruh vypadal v roce 1999. Grafika: Long Beach Grand Prix
S nápadem pořádat závody v Long Beach přišel majitel místní cestovní agentury Chris Pook. V září 1975 přivedl do ulic Long Beach první sérii, americký šampionát F5000. Do Long Beach zavítala zajímavá jména. Stačí si přečíst výsledek kvalifikace, první místo Mario Andretti, druhé místo Al Unser. Kvalifikace určila jen složení dvou rozstřelových závodů na 12 kol. První určoval lichá místa na startovním roštu, druhý určoval sudá místa. Unser svůj kvalifikační závod vyhrál, před Andrettiho se dostal Brit Tony Brise a jako první získal v Long Beach pole position, skoro přesně dva měsíce před svojí smrtí při letecké nehodě.
Chris Pook přemluvil Bernieho Ecclestonea a půl roku po závodě F5000 v březnu 1976 se v Long Beach představila Formule 1. Na roštu byl opět Andretti startující (jako před půl rokem v F5000) za tým Parneliho Jonese. Americké barvy hájil také Brett Lunger ve voze týmu Surtees, ale do závodu se nekvalifikoval, a tým Rogera Penskeho nasazující Brita Johna Watsona. Clay Regazzoni startující za Ferrari zažil perfektní víkend – pole position, nejrychlejší kolo a vítězství v závodě s tři čtvrtě minutovým náskokem před stájovým kolegou Laudou.
Formule 1 na starém okruhu v Long Beach:
Jméno Andretti z victory lane jen tak nezmizelo. I když v roce 1986 Mario byl šestý, na stupních vítězů jej nahradil Michael, pro kterého to mimochodem bylo první vítězství v CART v kariéře. Mario se v roce 1986 znovu do Victory lane v Long Beach vrátil, ale už naposledy. Dominanci Andrettiho rodiny v Long Beach vystřídala dominance Ala Unsera juniora. Mezi léty 1988 a 1995 z osmi podniků Unser vyhrál šest, z toho čtyři (1988-1991) v řadě, což nikdo nepřekonal. Porazit jej během těchto osmi let dokázali jen Danny Sullivan (1992) a Paul Tracy (1993).
Nigel Mansell představuje okruh v roce 1993:
Současný plán okruhu. Grafika: Long Beach Grand Prix
To už ale začal CART postupně nezadržitelně upadat. Michael Andretti vyhrál v roce 2002 a tehdy nikdo netušil, že to bude jeho poslední vítězství v CART. Jezdec, který pod hlavičkou CART získal nejvíce vítězství – 42, vyhrál stylově svůj první a poslední závod na stejném okruhu.
Nejlepší týmy a jezdci až na pár výjimek utíkali do IndyCar. Mezi ty výjimky určitě patří zmíněný Tracy a Forsythe Racing (vítězové z let 2003 a 2004) a Sébastien Bourdais závodící za tým Newman/Haas. Stáj, jejíž majitel vlastnil také tým, který v roce 1975 ve Formuli 5000 zvítězil v prvním závodě v Long Beach, vyhrála s Mariem Andrettim také první závod CART na této dráze. Potom ale na další vítězství musela čekat od roku 1987, než se to Bourdaisovi povedlo v roce 2005 a v následujících dvou sezónách. Ale ani nový vůz Champ Cars nezachránil a přišel konec a spojení s IndyCar.
Bourdais u fontány v roce 2007. Foto: champcarmedia
Napřesrok už do Kalifornie cestovalo kompletní pole IndyCar. Dario Franchitti se radoval z prvního vítězství po návratu z nepovedeného ročního pokusu startovat v NASCAR a odstartoval tak cestu za titulem. Předloni se po osmi letech znovu z vítězství v americkém Monaku radoval americký jezdec a znovu u toho bylo jméno Andretti. Zatím to nebyl poslední pokračovatel slavného rodu Marco, ale Ryan Hunter-Reay startující za tým Michaela Andrettiho. Ukončil tak více než rok dlouhé čekání amerických barev a také Andrettiho týmu na vítězství v IndyCar. Stejná stáj se z vítězství radovala také v loňském závodě. Hunter-Reay mohl na své milované dráze (kde mimochodem před lety potkal svojí manželku Becky) vítězství zopakovat, ale zradila jej technika. Senzačním vítězem se tak stal Conway, ačkoliv se musel propracovávat polem až z druhé desítky, kam během závodu spadl. Pro britského závodníka je loňský triumf z Long Beach zatím jediným v kariéře v IndyCar.
Přehled umístění na stupních vítězů v historii závodu v Long Beach:
Rok |
Vítěz |
2. místo |
3. místo |
Formule 5000 |
|||
1975 | B.Redman | V.Schuppan | E.Wietzes |
Formule 1 |
|||
1976 | C.Regazzoni | N.Lauda | P.Depailler |
1977 | M.Andretti | N.Lauda | J. Scheckter |
1978 | C.Reutemann | M.Andretti | P.Depallier |
1979 | G.Villeneuve | J.Scheckter | A.Jones |
1980 | N.Piquet | R.Patrese | E.Fittipaldi |
1981 | A.Jones | C.Reutemann | N.Piquet |
1982 | N.Lauda | K.Rosberg | R.Patrese |
1983 | J.Watson | N.Lauda | R.Arnoux |
CART/Champ Cars |
|||
1984 | M.Andretti | G.Brabham | T.Sneva |
1985 | M.Andretti | E.Fittipaldi | D.Sullivan |
1986 | Mi.Andretti | A.Unser Jr. | G.Brabham |
1987 | M.Andretti | A.Unser Jr. | T.Sneva |
1988 | A.Unser Jr. | B.Rahal | K.Cogan |
1989 | A.Unser Jr. | Mi.Andretti | E.Fittipaldi |
1990 | A.Unser Jr. | E.Fittipaldi | D.Sullivan |
1991 | A.Unser Jr. | B.Rahal | E.Cheever |
1992 | D.Sullivan | B.Rahal | E.Fittipaldi |
1993 | P.Tracy | B.Rahal | N.Mansell |
1994 | A.Unser Jr. | N.Mansell | R.Gordon |
1995 | A.Unser Jr. | S.Pruett | T.Fabi |
1996 | J.Vasser | P.Johnstone | A.Unser Jr. |
1997 | A.Zanardi | M.Gugelmin | S.Pruett |
1998 | A.Zanardi | D.Franchitti | B.Herta |
1999 | J.Montoya | D.Franchitti | B.Herta |
2000 | P.Tracy | H.Castroneves | J.Vasser |
2001 | H.Castroneves | Ch.Da Matta | G.De Ferran |
2002 | Mi.Andretti | J.Vasser | M.Papis |
2003 | P.Tracy | A.Fernandéz | B.Junqueira |
2004 | P.Tracy | B.Junqueira | S.Bourdais |
2005 | S.Bourdais | P.Tracy | B.Junqueira |
2006 | S.Bourdais | J.Wilson | A.Tagliani |
2007 | S.Bourdais | O.Servia | W.Power |
2008 | W.Power | F.Montagny | M.Dominguez |
IndyCar |
|||
2009 | D.Franchitti | W.Power | T.Kanaan |
2010 | R.Hunter-Reay | J.Wilson | W.Power |
2011 | M.Conway | R.Briscoe | D.Franchitti |