Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Long Beach dějištěm dalšího závodu IndyCar

Long Beach dějištěm dalšího závodu IndyCar

38th Toyota Grand Prix of Long Beach – před závodem

Ve včerejším díle jsme si detailně představili historii okruhu v Long Beach a závodů v kalifornském přímořském městě, dnes se zaměříme na letošní závod. Long Beach nikdy nebývá jen sólovým představením IndyCar a nejinak tomu bude letos. Kromě IndyCar Series a juniorky Indy Lights se fanoušci na okruhu mohou těšit na závody American LeMans Series, Pirelli World Challenge, Formule Drift a hlavně na jednu s tradic spojenou se závodem v Long Beach, na 36. ročník Toyota Pro/Celebrity Race.
Toyota Pro/Celebrity Race se koná tradičně den před hlavním závodem v Long Beach. V identických vozech Toyota Scion tC Sports Coupe se představí profesionální závodníci a slavné osobnosti, které se utkají v závodě přibližně na 10 kol. Celebritám se podařilo vyhrát 20 závodů, profesionální závodníci vyhráli o pět méně. Ročník 1985 navíc nabídl možnost startovat i zástupcům médií.
Coby celebrity se představili například Buzz Aldrin, Tim Allen, James Brolin, Cameron Diaz, Tony Hawk, Martina Navrátilová, William Shatner či Gene Hackman (ten startoval v závodě tolikrát a tak dobrými výsledky, že byl později přeřazen mezi profesionály). Z profesionálních jezdců jsme mohli vidět na dráze třeba Ala Unsera, Ala Unsera Juniora, který k rekordním šesti vítězstvím v Long Beach v CART přidal dvě další v Toyota Pro/Celebrity Race, Parnelliho Jonese, Dana Gurneyho, Bobbyho Rahala či Jimmyho Vassera.
Ulice Long Beach – Virtuální kolo:


K dráze. Jezdce čeká 11 zatáček a okruh dlouhý téměř dvě míle. Současná konfigurace se používá od roku 2000. Začíná startovní rovinkou, která je ovšem vlastně táhlá zatáčka doprava, na ulici Shoreline Drive. Na jejím konci je nejlepší místo k předjíždění. Ale také k chybě, jak dokázal loni Castroneves, který nedobrzdil a sestřelil několik vozů, včetně stájového kolegy Powera. Zatáčky 1-5 tvoří technickou pasáž kolem fontány a akvária. Jezdci se vrací zpátky po Shoreline Drive, odbočují 90° zatáčkou doleva na Pine Avenue, jedou kolem výstaviště do další pravoúhlé zatáčky, která je přivede na Seaside Way, protilehlou rovinku, na jejím konci je další dobrá možnost k předjíždění. Následuje jediné místo, které si nemůžete projet v normálním provozu. Prostor mezi zatáčkami 9 a 11 je totiž v normálním provozu parkoviště. Poslední zatáčkou okruhu je vlásenka, která jezdce přivede zpět na cílovou rovinku. V ní jsme loni viděli několik kolizí a otočených monopostů.

Mezi závody v Alabamě a v Long Beach proběhly testy v Indianapolisu a v Sonomě. Na okruhu v severní Kalifornii vyplavaly na povrch problémy s motory Chevrolet. Dodavatel vítězných agregátů v obou dosavadních závodech v sezóně musel přikročit k radikálnímu kroku a vyměnit motory ve všech 11 nasazovaných vozech. Všichni piloti proto na roštu ztratí 10 míst. To samé se přihodí i Bourdaisovi, jehož motor Lotus také musí vyměnit. Po dvou pole position Chevroletu je tak prakticky naprosto jisté, že z prvního místa odstartuje jezdec s motorem Honda. Will Power nezíská čtvrtou pole position v Long Beach v řadě a nevyrovná letos v počtu pole position Maria Andrettiho.

Letecký pohled na okruh v Long Beach. Zdroj: Google Maps 

Týmy s motory Chevrolet to budou mít nadmíru těžké, v Long Beach se z hloubi pole příliš nevítězí. Rekord sice drží John Watson, který v roce 1983 ve Formuli 1 odstartoval 22. a vyhrál, ale je to výjimka. Paul Tracy v roce 2000 startoval 17., Michael Andretti o dva roky později 15. Alex Zanardi v roce 1998 11., a tím výčet jezdců, kteří nestartovali v první desítce a v Long Beach vyhráli, končí.
Týmy tentokrát příliš zbarvení svých vozů neměnily. Nové barvy představí na svém voze akorát tony Kanaan jehož stroj bude vyveden v modrém zbarvení sponzora Mouser Electronics. Dario Franchitti a Oriol Servia se vrací k barvám, které na svém voze měli v prvním závodě, Franchitti tedy k tradiční červené kombinaci Target a Servia k zlatočerným barvám Lotusu. Graham Rahal bude mít na voze logo jiné značky patřící do konsorcia Service Central. Naopak Briscoe a Castroneves pokračují ve stejných barvách jako v Alabamě

Barevná schémata všech vozů najdete na tomto odkazu


38th Toyota Grand Prix of Long Beach
Délka trati: 1,968
Délka závodu: 85 kol/167 mil
Počet zatáček: 11
První závod IndyCar: 2009
Rekordy dráhy (IndyCar):
Závod –
Ryan Hunter-Reay, Andretti Autosport, 2010 – 1:47:12.5404
Kvalifikace –
Will Power, Team Penske, 2011 – 1:09.0649
Nejrychlejší kolo v závodě –
Ryan Hunter-Reay, Andretti Autosport, 2010 – 1:10.5537
Časový harmonogram (SELČ):
Pátek – 13. dubna
19:00 – 20:00 – 1. trénink
23:15 – 00:15 – 2. trénink
Sobota – 14. dubna
19:25 – 20:25 – 3. trénink
23:00 – 0:20 – Kvalifikace
Neděle – 15. dubna
18:15 – 18:45 – Warm Up
22:00 – Začátek přenosu na Sport 5
22:17 – předpokládaný start závodu 38th Toyota Grand Prix of Long Beach