Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

I přes penalizaci za výměnu motoru Power vyhrál

I přes penalizaci za výměnu motoru Power vyhrál

38th Toyota Grand Prix of Long Beach – průběh a výsledky závodu

I přes 11 penalizací za výměnu motorů, obsadily Chevrolety sedm míst v první desítce. Jejich dominanci v ulicích Long Beach dokázali z pohledu Hondy narušit akorát Justin Wilson, Takuma Sató a Simon Pagenaud. Jezdci předvedli v Long Beach všechno, kvůli čemu stojí za to koukat se na závody – souboje, kolize i strategické bitvy. Power nakonec v samotném závěru dokázal ušetřit dost paliva, aby vydržel až do konce závodu a zároveň nedovolil, aby jej předjel Pagenaud, který se bez starostí o nedostatek paliva mohutně dotahoval po svém třetím pit stopu. Třetí místo nakonec připadlo Hinchcliifeovi, protože v cíli původně třetí Hunter-Reay dostal penalizaci 30 vteřin za zaviněnou kolizi v posledním kole. Hunter-Reay totiž sestřelil do té doby třetího Satóa.
38th Toyota Grand Prix of Long Beach – ulice Long Beach
85 kol – 167 mil
3 žluté fáze – celkem 12 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 9 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Simon Pagenaud – celkem 26 kol
Nejrychlejší kolo: Tony Kanaan – 1:09.3541 v 73. kole

Už v první zatáčce skončil závod pro nováčka Newgardena. Americký pilot se pokusil po startu z druhého místa v první zatáčce převzít vedení, došlo ke kontaktu s Franchittim a Newgardenův vůz odskočil do bariéry z pneumatik. Incident byl během závodu vyšetřován, ale Franchitti penalizován nebyl. Vedení závodu počkalo s neutralizací až na samý konec kola, takže ze čtvrtého místa startující Pagenaud se ještě dokázal dostat před Wilsona na druhé místo.

Vypadnutí Newgardena po kolizi s Franchittim:

Restart proběhl v pátém kole, Wilson ze třetího místa šel v první zatáčce do vedení. Andrettiho zezadu postrčil Hildebrand, což jezdce, jehož otec i dědeček v Long Beach několikrát zvítězili, donutilo zastavit už v osmém kole. Ztrácet začal Franchitti. Nejprve jej v 10. kole předjel Pagenaud, Sató obhájce titulu připravil o další pozici v kole 13., a v následujícím kole se před Franchittiho dostal i Dixon. Všichni v první zatáčce.
Než mohl Franchitti ztratit další pozici, tak ve 20. kole v 9. zatáčce dostal Bourdais smyk a svůj Lotus zaparkoval v bariéře. Na trať znovu zamířil pace car, Bourdais se ztrátou dvou kol mohl pokračovat v závodě, když jej tým vyprostil z pneumatik a vůz znovu nastartoval. Premiéru mělo nové pravidlo otevřených boxů při žluté fázi.

Pagenaudovi se při výjezdu z boxů podařilo sestřelit pneumatiku připravenou pro Willa Powera, ale nebyl za to penalizován. Ve vedení se ocitli jezdci, kteří se rozhodli k mechanikům nezajet – Sató, Franchitti, Hunter-Reay, Briscoe, Hinchcliffe, Castroneves a Hildebrand. Pit stop měli odbytí i Andretti a Kanaan. Restart mohl díky změně pravidel proběhnout už v 23. kole.

Bourdaisova havárie:

Ten ovšem přinesl několik dramatických okamžiků. Nejprve zapsal Franchitti a ztratil několik pozic. Tagliani kolidoval s Visem, za což byl venezuelský závodník potrestán penalizací. Tagliani ze závodu vypadl. Ale o největší rozruch se postarali Andretti a Rahal. Andretti se pokoušel Rahala předjet, podle jeho slov se jej Rahal pokusil odříznout, došlo ke kontaktu kol a ačkoliv by se to s novými vozy nemělo stávat, tak se Andrettiho vůz vznesl, málem převrátil a skončil v pneumatikách. Rahal s poškozenými křídly dojel do boxů, kde už zůstal. Mimo záběr kamer skončila v pneumatikách i Legge. K mírnému kontaktu došlo také mezi Conwayem a Briscoem. Ještě, než stihlo dojít k restartu, zastavily se vozy Conwaye a Dixona. Prvního jmenovaného bylo možné znovu nastartovat, pro Dixona závod skončil. Nejprve Sató, a pak také Hunter-Reay, Hildebrand a Hinchcliffe se rozhodli zastavit u mechaniků.

Havárie Andrettiho a Rahala a ostatní potíže při restartu:

Bez pit stopu byli už jen Briscoe, Castroneves a Franchitti. Mezi Briscoem a Franchittim došlo na konci cílové rovinky ke kontaktu. Briscoe měl štěstí, protože nárazník za zadním kolem zabránil proříznutí pneumatiky, Franchitti poškodil přední křídlo. Za nimi jel Pagenaud, nejvýše postavený jezdec, který již absolvoval pit stop. Vedoucí trojice vydržela na trati jen čtyři další kola, jak se ukázalo, tato strategie nebyla moc šťastná.
Vedení převzal Pagenaud, od jeho pit stopu uplynulo 15 kol, druhý Kanaan stavěl dříve a měl odjeto už 24 kol od pit stopu, 3. Wilson také 15, Sató jen 7, Jakes a šestý Power 15. Power zača postupovat dopředu. V 50. kole už jel na druhé příčce za vedoucím Satóem. Pomalu se blížily jejich zastávky v boxech. Power stavěl v 55. kole, Sató vydržel ještě dvě. Vrátil se 1,3 vteřiny před Powerem. Oba měli šanci, že s palivem vydrží do konce, pokud budou šetřit.

Power přesto v 60. kole Satóa předjel. Vedení držel Pagenaud, ale věděl, že bude muset zajet ještě jednou k mechanikům. To se stalo v 70. kole, patnáct kol před koncem. Na trať se vrátil jako čtvrtý za Barrichellem a Hildebrandem. Veterána Formule 1 předjel o tři kola později. Deset kol před koncem bylo pořadí: Power, Sató, Pagenaud, Barrichello, Hildebrand, Hunter-Reay, Kimball, Wilson, Hinchcliffe a Kanaan. Pagenaud s palivem šetřit nemusel a šest kol před koncem předjel Satóa. Powerův náskok stahoval tempem co kolo, to jedna vteřina.

Závěr závodu a kolize v poslední zatáčce:

Když Power vjel do posledního kola, byl už Pagenaud na dosah. Ale Powerův tým už věděl, že nemusí šetřit palivo, ale může jet naplno. Ačkoliv stavěl o kolo později, nemohl si ten samý luxus dovolit Sató a to se mu stalo osudným. Když byl na třetí pozici, snažil se přes něj dostat Hunter-Reay a poslal jej do bariéry z pneumatik. Protože byl předloňský vítěz za tento manévr penalizován, dostal se na třetí místo Hinchcliffe. V poslední zatáčce ještě kolidovali Barrichello, Wilson a Castroneves. Poslední jmenovaný za zavinění kolize dostal také třicetivteřinovou penalizaci.
Výsledek si rozhodně Honda za rámeček dát nemůže. Jezdci s motory Honda startovali z prvních devíti pozic, přesto vyhrál Power s Chevroletem. A tak americký motor zůstává tím jediným, se kterým se letos jezdcům podařilo vyhrát. Všechna tři vítězství shrábli piloti týmu Rogera Penskeho. Ale vzhledem k neúspěšnému závodu z pohledu Castronevese a Dixona se Power ujal vedení v šampionátu.
p.
 Jezdec  Tým
Motor
Čas/odstup
1.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
01:54:01.6082
2.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton
Honda
+ 0.8675
3.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 13.2719
4.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 18.1951
5.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
+ 22.9947
6.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 42.5631
7.
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
+ 1:40.1271
8.
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan
Honda
+ 1 kolo
9.
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 1 kolo
10.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
+ 1 kolo
11.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
+ 1 kolo
12.
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 1 kolo
13.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
+ 1 kolo
14.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
+ 2 kola
15.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 3 kola
16.
 O.Servia  Lotus DRR
Lotus
+ 3 kola
17.
 S.Bourdais  Lotus Dragon Racing
Lotus
+ 3 kola
18.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 5 kol
19.
 K.Legge  Lotus Dragon Racing
Lotus
+ 5 kol
20.
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus
Porucha
21.
 A.Tagliani  Team Barracuda - BHA
Lotus
Porucha
22.
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Honda
Porucha
23.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
Porucha
24.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Honda
Havárie
25.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
Havárie
26.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
Honda
Havárie