Tým Lotus-HVM zůstane jediným odběratelem britských motorů.
Jeden, tolik zákazníků po Indy500 zůstane Lotusu. Poté, co se britská automobilka dohodla na ukončení kontraktu s týmy Lotus DRR (Dreyer & Reinbold Racing) a Team Barracuda – BHA (Bryan Herta Autosport), utekl Lotusu jediný tým nasazující dva vozy – Dragon Racing. Na roštu v Long Beach stálo pět aut poháněných motorem Lotus, v Sao Paulu už to byly jen čtyři (Tagliani s týmem Barracuda – BHA se závodu neúčastnil), v Indy500 to měly být tři až čtyři (2x Dragon Racing, Lotus HVM a jeden vůz řízený Jeanem Alesim), ale nejspíše se v Indy500 představí Lotusy jen dva (Simona de Silvestro a Jean Alesi) a od závodu v Detroitu Lotusu zbude poslední zákazník.
Po rozchodu Lotusu s Dreyer & Reinbold Racing a Team Barracuda – BHA INDYCAR zpřísnila pravidla a nyní si nárokuje poslední slovo, pokud jde o přestupy týmů k jiným dodavatelům motorů během rozběhnutého šampionátu. Jenže majitel Dragon Racing Jay Penske předvedl, že má stejně ostré lokty jako jeho otec Roger. Lotus totiž u kalifornského soudu zažaloval za nedodržení kontraktu. Když se s Lotusem Jay Penske soudí, těžko si někdo dovede představit, že by jej Randy Bernard a INDYCAR mohli nutit dále odebírat motory Lotus.
Celý vývoj situace kromě lidí v centrále Lotusu a u Johna Judda, který motory pro Lotus staví, nejspíše nesmírně naštve ještě jednoho člověka – Michaela Shanka. Shank se se svým týmem MSR Indy pokoušel ještě minulý týden získat motory od Hondy či Chevroletu, aby mohl do závodu nasadit vůz pro Jaye Howarda, ale oba výrobci jej odmítli. Chevrolet s odůvodněním, že se musí soustředit na ty, které mají pod smlouvou. Shank tehdy prorokoval: „Až za dva týdny během posledního dne kvalifikace vypukne panika, opravdu nechci vidět Hondu a Chevrolet, jak dávají někomu motor, aby bylo 33 vozů. Myslím, že tohle bych nezvládl.“
Nemusel čekat ani týden. Dragon Racing totiž od Chevroletu motory dostane a hned dva. Jak je to možné? Jedním z odběratelů a (při vší úctě k Andretti Autosport, KV Racing a ostatním) hlavním partnerem, který Chevrolet přivedl zpět do IndyCar a jehož tým zatím pro detroitskou automobilku vyhrál všechny letošní závody, není nikdo jiný, než Jayův otec Roger Penske. Ten sice pro SPEED.com popřel, že by se jednání přímo zúčastnil, ale v komunitě IndyCar není osoba pochybující o tom, čí vliv Dragon Racingu motory Chevrolet zajistil.
„Vím, že se Jay setkal s lidmi z GM (General Motors, vlastník Chevroletu) a měl s nimi nějaký rozhovor, ale já u těch rozhovorů nebyl,“ řekl Penske senior v pondělí ráno. „Ale chci ho vidět závodit s dobrým motorem, protože má v Bourdaisovi zatraceně dobrého jezdce. Chci vidět, že bude úspěšný.“
97372
Bourdais se sice zřejmě bude muset rozloučit s tímto pěkným zbarvením, jinak si ale přechodem k Chevroletu výrazně polepší (Foto: INDYCAR/LAT USA).
Právě čtyřnásobný šampion Champ Cars Bourdais si může nejvíce mnout ruce. I se slabým motorem v Alabamě dokázal dojet v první desítce a jeho deváté místo je jediným umístěním Lotusu v top 10. V začátku sezóny Dragon Racing těžil s pomoci mechaniků stáje Newman/Haas Racing, ale ti se po Indy500 zřejmě vrátí ke svému týmu a Carl Haas nastoupí se svojí stájí do American Le Mans Series. Jenže Bourdais a Penske si nemusí zoufat, Chevrolet svým týmům poskytuje kromě motorů také technologické a aerodynamické know-how. Navíc, Dreyer & Reinbold Racing k Chevroletu přechází s tím, že naváže spolupráci s některým ze stávajících týmů, konkrétně nejspíš s Panther Racing. Pokud by za stejných okolností k Chevroletu přešel i Dragon Racing, asi si umíte představit, který tým ze stávajících u Chevroletu by mu byl partnerem. Spojení někoho Bourdaisových kvalit s Powerem, Castronevesem a Briscoem se zase určitě nebude líbit Hondě a jejím týmům, což je další dobrá zpráva pro Chevrolet.
General Motors se totiž ještě nesmířili s tím, že INDYCAR povolila Hondě před závodem v Brazílii výměnu krytu turba u jejího motoru. Honda v prvních závodech za Chevroletem zaostávala. V Long Beach nedokázala vyhrát ani, když nejlepší Chevrolety kvůli penalizaci startovaly od jedenáctého místa dál. Ale v Sao Paulu s upraveným turbem přišlo výrazné zlepšení. Chevrolet se proti rozhodnutí komise, která výměnu povolila, odvolal a případ má na stole nezávislý arbitr, kterého vybral Brian Barnhart.
Chevrolet chtěl mít v Indy500 maximálně 15 motorů. Za předpokladu, že Ed Carpenter nedá dohromady prostředky na druhý vůz, postaví se na start 16 vozů s motory Chevrolet. Čtrnáct (místo původně plánovaných deseti) s Chevroletem odjede zbytek sezóny. Honda v závodě 500 mil Indianapolis dodá motory patnácti týmům, jedenáct zřejmě odjede zbytek sezóny. Lotus v Indianapolisu zásobuje již zmíněnou dvojici Simona de Silvestro a Jean Alesi, od Indy500 jen de Silvestro u týmu HVM Racing.
100993
Jay Penske (na fotografii hovořící s Bourdaisem) se ukázal jako nekompromisní obchodník. (Foto: Dragon Racing)
Teoreticky díky dezerci Penskeho juniora k Chevroletu bychom se v kvalifikaci na Indy500 mohli dočkat více vozů. Lotusu se uvolnily dva motory, které dnes Dragon Racing vrátil. Jay Howard se netajil tím, že v Indy500 klidně pojede s Lotusem, jen když bude mít šanci se do závodu dostat. Jenže Lotus se dostal do pasti. Na poslední chvíli doslova vyhrabal v Indy Lights tým ochotný pro ambasadora značky Jeana Alesiho připravit vůz. A má teď riskovat, že proti Alesimu na oválech velezkušený Howard přijde a francouzského veterána ze startovního roštu vytlačí? Na druhou stranu, pokud Lotus přežije květen, uvolní se místo pro týmy, které na začátku sezóny do IndyCar chtěly, ale nemohli sehnat motor. Ovšem, jestli vlastníci těchto týmů sáhnou po o více než vteřinu pomalejší pohonné jednotce, to je ve hvězdách. Michael Shank jasně naznačil, že ačkoliv má vůz, tak raději jej nechá stát v garáži, než aby se s Lotusem spojil.
Závěrem dlužno dodat, že ačkoliv se jednání Dragon Racing a ostatních od Lotusu utíkajících týmů, může zdát vůči Malajci vlastněné britské automobilce neférové, můžou si za to lidé okolo Danyho Bahara sami. Lotus svůj program v IndyCar Series značně podcenil, začal s vývojem motoru pozdě, protože měnil společnost, která pro něj motor měla postavit. Místo původně oznámeného Cosworthu výrobu dostala na starost společnost Judd. Tím pádem přišel Lotus v IndyCar o silného partnera – spolumajitelem Cosworthu Kevinem Kalkhovenem spoluvlastněný tým KV Racing Technology. Ale Kalkhoven zřejmě dobře věděl, jaké problémy by jej při spolupráci s Lotusem čekaly. John Judd dostal na výrobu motoru velmi málo času a hlavně velmi málo peněz, navíc šeky chodily s velkým zpožděním. Lotus neobstál ani v komunikaci s týmy. Právě Dragon Racing, jako jediný odběratel dvou motorů, nejvíce trpěl na počátku sezóny. K testům v Sebringu Lotus přivezl pro Dragon Racing jen jeden motor a ještě k tomu pozdě. V St. Petersburgu se Bourdais prakticky do začátku tréninků musel klepat hrůzou, jestli se pro něj motor najde. Což nepochybně Jay Penske proti Lotusu použije u soudu.
Pro Katherine Legge a Sebastiena Bourdaise měl program Indy500 začít nováčkovským tréninkem ve čtvrtek. Legge v Indianapolisu nikdy nestartovala, Bourdais naposledy v roce 2005, proto jej sportovní ředitel Beaux Barfield požádal, aby se tréninku pro nováčky také zúčastnil. Nicméně zatím není jisté, jestli čtvrteční trénink stihnou, záleží na tempu jednání mezi Jayem Penskem a General Motors. Nejpozději v sobotu, kdy začínají oficiální tréninky, by ovšem měli na dráhu oba dva vyjet.