Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Lotus vs. Dragon Racing vs. INDYCAR

Lotus vs. Dragon Racing vs. INDYCAR

O co komu jde v nejnovějším sporu o motory?

Dějiště: Indianapolis, Indiana, USA
V hlavních rolích: Jay Penske (Dragon Racing), Lotus, Chevrolet, Randy Bernard (INDYCAR)
Ve vedlejších rolích: Roger Penske, Honda
Režie: žádná
INDYCAR si od vstupu soupeření výrobců motorů slibovala větší vzrušení, ale asi si představitelé série ani ve snu nepředstavovali, jak velké vzrušení to bude. Jakoby nestačily tahanice ohledně Hondy a výměny jejího turba, partnerství Lotusu s týmy v IZOD IndyCar Series se začalo rozpadat a Jay Penske do rakve projektu malajsko-britského motoru dnes zatloukl dva velké hřebíky. Pojďme si připomenout, o co kterému aktérovi v této kauze jde.
Jay Penske (Dragon Racing)
Cíl:
Zbavit se motorů Lotus a nahradit je Chevrolety

Jay Penske (vlevo) s Ho-Pin Tungem v Sonomě (foto: Dragon Racing) 

Nejmladšímu z pěti dětí Rogera Penskeho se v průběhu loňské sezóny podařilo obnovit tým po neúspěchu partnerství s Gilem de Ferranem. V zimě využil svých kontaktů na internetový business (sám podniká v oblasti internetových médií) a přivedl do IndyCar nové sponzory. Finančně tým zvedla především Katherine Legge díky několikamilionovému kontraktu s internetovým prodejcem vozů Truecars, který svojí marketingovou kampaň postavil na ženách závodících v amerických sériích. Penske sehnal ještě další sponzory, třeba vyhledávač Bing patřící Microsoftu či počítačovou bezpečností se zabývající společnost McAfee, aby dal dohromady vůz pro Sebastiena Bourdaise. Jedním ze sponzorů Bourdaise měl být právě dodavatel motorů Lotus, jenže podle některých zdrojů se Lotus zrovna nehnal do plnění svých závazků (nejen pokud jde o dodávky motorů, ale také pokud jde o sponzorování stáje), což má být údajně právě to, co proti Lotusu Penske použije u soudu.

Lotusu po závodě v Long Beach utekli dva týmy. Vzhledem k výkonům motoru a „kvalitě“ komunikace s britským výrobcem, chtěl vzít nohy na ramena i Jay Penske, jenže protože jeho tým nasazuje dva vozy, měl to s hledáním nového dodavatele těžší, než týmy s vozem jedním. INDYCAR samozřejmě o jeho snaze rozloučit se rychle s Lotusem věděla, a tak upravila pravidla, aby změny dodavatele motorů během sezóny podléhaly souhlasu série. Jenže Penske našel způsob, jak toto nařízení obejít – Lotus zažaloval a vrátil mu pronajaté motory. A to ani ne týden před začátkem tréninků na Indy500.
Dlužno dodat, že jednání Lotusu nebylo zrovna férové. Pokud je pravda to, co se objevilo na webu crash.com, tak Lotus slíbil Penskemu, že zaplatí za obě šasi DW-12. To neudělal a Penske musel za každé dát 400 000 dolarů ze své kapsy. Motor, který Lotus dodal, je o více než vteřinu na kolo pomalejší a to chyba rozhodně není na straně jezdce (Sebastien Bourdais je čtyřnásobným mistrem Champ Cars a jezdil ve Formuli 1), ani týmu (pro Penskeho pracovali mechanici stáje Newman/Haas a Oriol Servia pro tento tým loni získal čtvrté místo v šampionátu a v Indy500 startoval z první řady, mimochodem, i v rukou Servii motor Lotus ztrácí přibližně stejně). K tomu přidejme nedostatečnou komunikaci s týmem a zpoždění dodávek motorů až na noc před začátkem prvního závodního víkendu a nemůžeme se Penskemu divit, že chce Lotus hodit přes palubu. Protože přijde chvíle, kdy sponzoři začnou vyžadovat pořádné výsledky a těch ani Bourdais s Lotusem za zády nedosáhne.
Randy Bernard (INDYCAR)
Cíl: Mít 33 vozů na startu Indy500, udržet Lotus ve hře, vynutit dodržování pravidel

Randy Bernard, výkonný ředitel INDYCAR (foto: INDYCAR) 

Jay Penske rozchod s Lotusem nenačasoval na dnešek náhodou. Způsob a timing žaloby na Lotus totiž dal nůž na krk INDYCAR a výkonnému řediteli série Randy Bernardovi. INDYCAR totiž teoreticky může útěk Penskeho k Chevroletu zastavit, ale pokud přesun neschválí, tak v podstatě týmu zabrání startovat v Indy500. Alegoricky vzato, Penske odnesl motory Lotus na druhý břeh řeky, polil most benzínem, když přešel zpátky, tak jej zapálil a nechal shořet. Protože se s Lotusem soudí, je nemyslitelné, aby s jeho motory dál závodil a pokud mu INDYCAR nepovolí odebírat motory od Chevroletu, prostě Dragon Racing v Indianapolisu neuvidíme.

Jenže Penske moc dobře ví, že tohle Randy Bernard a INDYCAR nemohou připustit. Bernard má několik prakticky neslučitelných cílů. Sice na jednu stranu by potřeboval udržet Lotus ve hře coby dodavatele motorů a zároveň dát Dragon Racing a ostatním týmům najevo, že jsou tu nějaká pravidla (byť účelově modifikovaná) a podle nich se musí týmy řídit, jenže když ztratí Dragon Racing, bude mít daleko větší (a viditelnější) problém. Bez Penskeho se těžko v neděli 20. května do Indy500 kvalifikuje tradičních 33 vozů, bylo by to poprvé od roku 1947. A to INDYCAR nemůže dopustit, Jay Penske to samozřejmě dobře ví.

Lotus
Cíl:
Mít tolik zákazníků, aby byl program alespoň trochu rentabilní

Lotus oznamující vstup do IZOD IndyCar Series (foto: INDYCAR/LAT USA) 

Ztráta Dragon Racing pro Lotus znamená, že jim v IndyCar Series zbude jen jeden zákazník. Těžko si představit, že by Lotus v takovém případě v IndyCar dál zůstával a motor vyvíjel. Nevyplatilo by se mu to. Už nyní jsou dodávky motorů pro týmy spíše reklamou, náklady se při současných cenách pronájmu výrobcům nevrátí. Hlavní je prestiž a reklama, jenže dosavadní působení Lotusu v IndyCar zrovna dobrou reklamou není.
Lotus by teoreticky mohl vyřešit výše zmíněné problémy INDYCAR, pomstít se Penskemu a vyšachovat Dragon Racing ze hry, stačí mu k tomu jedna zdánlivě prostá věc – co nejdřív sehnat dva další zákazníky. Kdyby Lotus dokázal naplnit startovní pole, mohla by INDYCAR zablokovat přestup Dragon Racing k Chevroletu, minimálně do doby, než kalifornský soud rozhodne, což bude nejspíš až po Indy500.
Jenže reputace Lotusu není zrovna ideální, jak ukázalo shánění místa pro Jeana Alesiho a situace okolo motoru pro MSR Indy. Michael Shank i Carl Haas radši dají přednost tomu v Indianapolisu nestartovat, než aby byli zákazníky Lotusu. Tým pro Alesiho našel Lotus až v Indy Lights a to ještě u úplně nového týmu. Samozřejmě všechny náklady okolo platí Lotus, pravděpodobně poskytne šasi, které koupil k vývoji motoru, zaplatí týmu všechny náklady – alespoň teoreticky, protože jak se přesvědčili John Judd (konstruktér motoru), Jay Penske, Carl Haas (Newman/Haas Racing) a Keith Wiggins (majitel HVM Racing, za nějž měl Alesi původně startovat, právě Wiggins přišel s informací, že financování Alesiho není zrovna dostatečné a spolehlivé), platební morálka není zrovna to, čím by Lotus vynikal.
Za necelý týden prostě Lotus další dva zákazníky nesežene. Jay Howard sice má sponzora a projevil zájem s Lotusem závodit, jenže kde vzít tým, který bude vlastnit šasi DW-12 nebo si ho koupí? MSR Indy a Newman/Haas s Lotusem závodit nechtějí. AFS Racing a Conquest Racing jsou zase spojeni s Andretti Autosport a Chevroletem. HVM Racing se chce soustředit na jeden vůz pro Simonu de Silvestro.
V týmech spolupracujících s Andretti Autosport má Lotus potencionální zákazníky do další fáze sezóny. Eric Bachelart (Conquest Racing) vynechal začátek sezóny proto, že pro něj prostě nebyl žádný motor. Na jednu stranu má sice důvod být za to na Lotus naštvaný, ale pokud by dostal nějakou výhodnou nabídku a měl jezdce, který týmu přinese peníze, asi by se nebránil spolupráci. U Garyho Petersona (AFS Racing) je to složitější. I on by se rád naplno zapojil do IndyCar, ale letos závodí v Indy Lights, navíc i tam spolupracuje s Andretti Autosport (Chevrolet). Z dalších týmů si ve spolupráci s Lotusem můžeme představit také SH Racing, loni v Indy a Baltimoru nasadili vůz pro Tomase Schecktera, letos spolupracují s KV Racing na Kanaanově voze, nebo skupinu, která se zformovala kolem Alesiho, s vlastníky Fan Force United spolupracuje i Greg Beck, jehož minulost v IRL a IndyCar je velmi bohatá. Lotus ani po odchodu Dragon Racing není po zbytek sezóny ze hry, ale případný lov zákazníků jej vyjde pěkně draho, protože dodávky motoru bude muset podpořit sponzoringem.

Chevrolet (General Motors)
Cíl:
Posílit své pozice a pomstít se INDYCAR za turbo Hondy

Ryan Hunter-Reay v testovacím voze Chevroletu (foto: INDYCAR/LAT USA) 

Ani pro Chevrolet, respektive jeho vlastníka General Motors, není situace tak jasná, jak by se na první pohled mohlo zdát. Sice s Dragon Racing získá dalšího jezdce, který může na všech přírodních a městských okruzích bojovat o vítězství, jenže i pro Chevy zisk dalšího zákazníka přináší komplikace. Dodávky motorů jsou určitým způsobem sponzoringem týmu, protože základní cena pronájmu stanovená INDYCAR zdaleka nepokrývá náklady výrobce. Proto INDYCAR povolila zvýšit cenu pro zákazníky, kteří přijdou potom, co výrobce naplní základní kvótu 40% startovního pole a je pravděpodobné, že Jay Penske za motory zaplatí více, než třeba jeho otec či Michael Andretti.
Ale i tak Chevrolet bude muset část nákladů dotovat. A to není u výrobce, který přežil jen díky podpoře americké vlády, kvůli čemuž se mu také přezdívá Government Motors, zrovna kýžená situace. Rozpočet na letošní rok je předem daný a ředitel závodní divize musí předstoupit před vedení společnosti a žádat o další a další prostředky.
Chevrolet ani Honda nechtějí, aby Lotus z IndyCar úplně zmizel. Chtějí porážet konkurenci, aby se jím náklady vrátily jako reklama. Na druhou stranu, Roger Penske je pro Chevrolet natolik významným partnerem, který když řekne, že chce od Chevroletu dva motory pro tým svého syna, tak se v Detroitu akorát zeptají, kdy a kam je mají dodat. A Bouradis je vítaným přírůstkem do stáje alespoň částečně eliminující výhodu Hondy plynoucí z rozhodnutí INDYCAR povolit japonskému výrobci úpravu turba, což je rozhodnutí, se kterým se v Detroitu snadno nesmířili, takže pokud by se naskytla možnost pomstít se alespoň částečně takto INDYCAR tím, že Dragon Racing pomůžou obejít pravidla, může to pro Chevrolet být lákavá pomsta.

Honda
Cíl:
Zabránit výraznému posílení Chevroletu

Testovací vůz Hondy loni v Las Vegas (Foto: INDYCAR/LAT USA) 

Situace okolo Dragon Racing se dotýká i Hondy. Bourdais Chevrolet posílí, zvlášť pokud by Jay Penske začal výrazněji spolupracovat se svým otcem a Bourdais by měl přístup ke stejným datům, jako Power, Castroneves a Briscoe. Nejásaly by ani týmy, kterým Honda dodává motory. Honda může udělat jen velmi málo. Jen kdyby „náhodou“ našla pro Indy500 1-2 další motory a zájemce o jejich pronájem, mohla by INDYCAR umožnit získat 33 vozů na start Indy500 i bez Dragon Racing a zvýšit tak manévrovací prostor pro Randyho Bernarda.