Týmy se snaží zbavit výkonného ředitele INDYCAR
Musí se Randy Bernard bát o svojí práci?
Sotva opadlo vzrušení z dramatického závěru pětistovky v Indianapolisu, rozvířily se vody IZOD IndyCar Series znovu. Ještě v neděli večer napsal výkonný ředitel (CEO) INDYCAR Randy Bernard na svůj twitter následující zprávu: „Je pravda, že majitel (stáje) svolává ostatní, aby mě vyhodili. Několik majitelů mi to potvrdilo. Je to zklamání.“
První podezření fanoušků a odborníků padlo na Rogera Penskeho, který několik posledních týdnů s Bernardem nemluvil. Penskeho, stejně jako ostatní majitele stájí využívající motory Chevrolet, rozladilo rozhodnutí INDYCAR povolit Hondě úpravu turba, díky které Honda stáhla své manko na Chevrolet. A protože nedělní závod vyhrál Franchitti s Hondou, k čemuž určitě lepší turbo přispělo, padlo podezření na dosud dominantní tým. Ale Randy Bernard na Twitteru okamžitě popřel, že by šlo o iniciativu Rogera Penskeho, neboť vztahy mezi Penskem a Bernardem se v posledních dnech znormalizovaly.
Novinář webu Speed.com a pit reportér při přenosech NBC Sports Robin Miller přišel dnes s konkrétními jmény. Snahu vyhodit Bernarda z pozice výkonného ředitele INDYCAR odstartovali majitel týmu Panther Racing John Barnes, v minulém měsíci pokutován 25 tisíci dolary za kritiku INDYCAR ohledně rozhodnutí povolit Hondě výměnu turba, a zakladatel Indy Racing League a spolumajitel týmu Ed Carpenter Racing Tony George. Podporu rebelům vyjádřil spolumajitel KV Racing Technology Kevin Kalkhoven.
O co týmům jde? Kromě rozhodnutí povolit výměnu turba jsou ve hře také finanční otázky. INDYCAR během Indy500 vyinkasovala 300 000 dolarů na pokutách, které týmy většinou dostaly za nedodržení technických regulí. To odnesli především Kalkhovenův KV Racing a také stáj Andretti Autosport, Michael a Mario Andrettiové mají patřit také na stranu vzbouřenců, ačkoliv nebyli těmi, kdo všechno odstartoval. Potom týmům vadí monopost DW-12, jeho kvality a také cena. Místo slíbených 350 000 dolarů za kus totiž týmy platí za jeden skoro půl milionu.
V reakci pro Indianapoliský deník IndyStar ale Michael Andretti popřel, že by chtěl změnu ve vedení série: „Ano, nadával jsem na Randyho, ale není to o jeho práci, chtěl jsem některé věci dát do pořádku. Není to žádné lynčování, nejde o to, jej vyhodit, jde o to pomoc sérii.“
Objevila se i jména adeptů, kteří by údajně měli Bernarda v pozici prvního muže INDYCAR vystřídat. Podle crash.net má o místo zájem Tony George osobně, Robin Miller ale jmenoval jiná jména, na kterých se Barnes, George a zřejmě i Kalkhoven shodli. Buďto by měl Bernarda nahradit bývalý majitel týmu Tasman Motorsports Steve Horne, nebo bývalý sportovní ředitel a současný prezident pro strategii INDYCAR Brian Barnhart. Případně by se pravomoci mohly mezi oba rozdělit.
Stevea Horna chtěl do vedení INDYCAR zapojit i Randy Bernard, když hledal někoho se zkušenostmi v pozici majitele týmu, kdo by mu pomohl INDYCAR řídit. Ale Horne o stálou práci neměl zájem. Druhého osloveného, Derricka Walkera, Bernardovi zase „vyfoukli“ Carpenter a George, když jej před sezónou jmenovali manažerem Ed Carpenter Racing.
Výrazně pro Bernarda ovšem promlouvá účetnictví INDYCAR. Zatímco Tony George byl svojí rodinou odvolán z pozice prezidenta tehdy ještě IRL proto, že série každý rok dělala astronomické dluhy, Bernard se v roce 2011 skoro dostal na vyrovnaný rozpočet. Takže pokud by Tony George vyvolal hlasování o odvolání Bernarda z pozice CEO, měly by jeho sestry a ostatní členové rady Hulman & Co. hlasovat proti.