Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

IndyCar se vrací do města automobilů

IndyCar se vrací do města automobilů

Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix – před závodem

Po tříleté přestávce se IZOD IndyCar Series vrací do hlavního města automobilového průmyslu v USA, do Detroitu. Město Detroit hostilo závod IndyCar naposledy v roce 2008. Ačkoliv prim ve výrobě automobilů v první dekádě 20. století nehrál Detroit ale Indianapolis, zavítal šampionát pořádaný AAA do Detroitu poprvé už v roce 1905. Závod na mílovém prašném oválu Grosse Point nebyl ale bodovaný.
Stálé místo v kalendáři našel až prašný ovál na výstavišti Michigan State Fairgrounds, kde AAA v letech 1928 – 1953 uspořádala 12 závodů, v pořádání závodů ji nahradivší USAC potom ještě jeden závod v roce 1957. Potom na více než 30 let americké formule z Detroitu zmizely. Ale ne daleko. Už v roce 1968 debutoval USAC na nově otevřené Michigan International Speedway a po většinu 70. a 80. let zde pořádal dva závody, v červenci a v září. Od roku 1981 potom letní závod měřil 500 mil, až do odchodu z kalendáře CART v roce 2001. Michigan International Speedway přešla do kalendáře IndyCar a zůstala tam až do roku 2007.
Přímo do Detroitu se formulový sport vrátil ale už v roce 1982. V červnu zavítala do samého centra Detroitu Formule 1, která zde uspořádala jeden ze tří závodů v USA. Okruh byl vytyčen kolem komplexu mrakodrapů Renaissance Center. Na úzké trati padaly rekordy v počtu vozů, které závod nedokončily, proto nebyl mezi jezdci příliš populární. Plán přesunout závod do rekreační oblasti ostrova Belle Isle nevyšel a v roce 1988 Formule 1 závodila v Detroitu naposledy. Ayrton Senna zkompletoval hattrick, když vyhrál poslední tři závody Formule 1 v Detroitu.
Tak jako v Long Beach o pár let dříve, i v Detroitu nahradila Formuli 1 série CART. Americké formule se do Detroitu vrátily v roce 1989. V době, kdy domácí Chevrolet byl dominantním dodavatelem motorů. Tři závody CART v centru města vyhráli jezdci s motory Chevrolet. Potom se konečně podařilo dojednat přesun na Belle Isle, kde závod tolik nenarušoval chod města.
Belle Isle – virtuální kolo:


Jen jeden jezdec dokázal v závodě CART na Belle Isle obhájit vítězství, Helio Castroneves vyhrál poslední dva ročníky. Závod měl ale spoustu problémů, ostrov má obecně špatnou infrastrukturu, trať je úzká a neumožňuje příliš atraktivní závodění a zázemí pro týmy patří k nejhorším v kalendáři. Když si k tomu připočteme pomalý úpadek CART, nemohl závod skončit jinak, než že byl v roce 2001 z kalendáře vyřazen.
Ale Detroit je domovským městem Rogera Penskeho. Penske do města přivedl Super Bowl a chtěl do města dostat zpátky také automobilové závody. To se povedlo v roce 2007, kdy do města motorů přišla IndyCar Series. Penske se ale dalšího vítězství zatím nedočkal. Závody proběhly jen dva, první vyhrál Tony Kanaan a druhý Justin Wilson. Právě v roce 2008 při Wilsonově vítězství byl Castroneves blízko třetímu triumfu na Belle Isle, ale jeho manévr, kterým udržel Wilsona za svými zády, byl označen za blokování a Castroneves musel Wilsona pustit před sebe. Tým Newman/Haas se radoval z triumfu jen necelý měsíc před smrtí Paula Newmana.

Závod po sezóně 2008 opět krize vyhnala z kalendáře, tentokrát globální krize automobilového průmyslu, ale Penske se závodu nechtěl vzdát a když se podařilo přesvědčit k návratu do IndyCar v Detroitu sídlící Chevrolet, vysvitla fanouškům v Detroitu nová naděje. Chevrolet závod zasponzoroval a Belle Isle se může těšit na další podnik.

Plánek trati. Zdroj: Detroit Indy GP 

Mezi pětistovkou v Indianapolisu a dalším závodem tentokrát není ani jeden volný víkend, takže ještě nestihly vyprchat emoce, které závod vyvolal. Jak jsme psali včera, někteří majitelé týmů využívající motory Chevrolet (John Barnes z Panther Racing, Tony George z Ed Carpenter Racing a zřejmě i Kevin Kalkhoven z KV Racing) by rádi viděli změnu na pozici výkonného ředitele INDYCAR.
V Detroitu odstartuje jen 25 vozů, protože Dragon Racing má jen jeden motor a Bourdais s Legge se musí střídat, v Detroitu pojede Bourdais a s konkurenceschopným Chevroletem může bojovat o příčky nejvyšší. K dispozici bude mít černostříbrný vůz (v barvách Lotusu jezdil v černozlatém voze). Vítěz kvalifikace z Indianapolisu Ryan Briscoe nahradí sponzora IZOD sponzorem Hitachi. Vítěz Indy500 Franchitti se vrátí ke startovnímu číslu 10, ale vůz ponese bílošedé barvy sponzora Suave.
Oriol Servia nemá hlavního sponzora a vůz je vyveden v černé barvě. Jiného hlavního sponzora (Midas) dostane pro tento závod Graham Rahal, a protože měnil na Carb day motor, ztratí na roštu 10 míst. Stejný trest postihne i Simonu de Silvestro, poslední Lotus ve startovním poli. Josef Newgarden zůstane v černožlutém voze, ale bez log sponzora Dollar General, protože ten jej sponzoroval jen v Indy
Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix
Délka trati: 2,07 míle
Délka závodu: 90 kol/184,5 míle
Počet zatáček: 14
První závod IndyCar: 2007
Rekordy dráhy:
Závod –
Tony Kanaan, Andretti-Green Racing, 2007 – 2:11:50.5097
Kvalifikace –
Helio Castroneves, Team Penske, 2007 – 1:12.0688
Nejrychlejší kolo v závodě –
Justin Wilson, Newman/Haas/Lanigan Racing, 2008 – 1:13.0537
Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 1. června
18:00 – 19:00 – 1. trénink
21:45 – 22:45 – 2. trénink
Sobota 2. června
15:00 – 16:00 – 3. trénink
17:45 – 19:00 – Kvalifikace
Neděle 3. června
16:45 – 17:15 – Warm Up
21:45 – Start závodu Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix