Pole position vyfoukl domácím Chevroletům Dixon
Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix – kvalifikace
Chevrolet a tým Penske poprvé v letošní sezóně nevyhráli kvalifikaci. A to pro Chevrolet v nejméně vhodnou dobu, při domácím závodě v Detroitu, jehož je americká automobilka titulárním sponzorem. Scott Dixon z týmu Target Chip Ganassi Racing zajistil Hondě první pole position v letošní sezóně a vlastně také první porážku konkurenčního dodavatele od roku 2005, protože v sezónách 2006 až 2011 byla Honda jediným dodavatelem motorů pro IZOD IndyCar Series.
Už v první části kvalifikace skončil vítěz Indy500 Dario Franchitti, což jej odsoudilo až na patnácté místo na startovním roštu (ale kvůli penalizaci Grahama Rahala odstartuje čtrnáctý). Chip Ganassi tak bude muset během závodu přijít s nějakým strategickým esem, protože Detroit není zrovna okruhem, na kterém by se dobře předjíždělo. Ačkoliv Franchitti přiznal, že ve srovnání s Dixonem jel špatně, postup z první části mu znemožnil provoz na trati, konkrétně potom Ed Carpenter. Franchitti vůbec kritickými vyjádřeními nešetřil:
„V kvalifikaci jsme měli několik kol dostatečně rychlých na to, abychom postoupili, ale pořád jsme potkávali Eda Carpentera. Nevím, jestli je tu na nedělním výletě nebo co, ale jen tak jezdí v závodní stopě. I v pomalých kolech se plete do cesty. Vůz číslo 4 (Hildebrand) a já jsme se snažili zajet čisté kolo, a můžete Carpenterovi nechat náskok celou rovinku, víc to nejde, protože za vámi jsou další vozy, ale stejně ho dojedete.“
Pravda je, že Carpenter byl o dvě vteřiny pomalejší, než předposlední jezdec v kvalifikaci (James Jakes) a pokud bude Beaux Barfield striktně dodržovat pravidlo, že se jezdec v závodě musí pohybovat v rámci 105% časů lídra závodu, bude mít Carpenter stejný problém, jako minulý týden v Indianapolisu oba Lotusy. Z pohledu Lotusu to tentokrát vůbec nevypadalo špatně, Simona de Silvestro ve své kvalifikační skupině porazila Marca Andrettiho, který řekl, že u vozu prostě v kvalifikaci nevyšlo nastavení, a Jakese, ale protože také v Indianapolisu měnia motor, odstartuje z posledního místa.
V první části kvalifikace překvapivě skončil také třetí muž z Indianapolisu Tony Kanaan. Postoupit se nepovedlo ani jeho stájovému kolegovi Barrichellovi. V prvním závodě na městském okruhu s Chevroletem skončil v první části kvalifikace také Oriol Servia.
Druhá část kvalifikace vystavila stopku zbývajícím expilotům Formule 1. Seřadili se pěkně za sebou na 12., 11. a 10. pozici. Desátý Bourdais ale letos poprvé v kvalifikaci postoupil z první části, což se mu povedlo hned v prvním závodě na městském okruhu od rozchodu jeho týmu s Lotusem. V semifinále skončila kvalifikace i pro dva jezdce týmu Penske, ale Briscoe si za to mohl sám, protože vůz lehce poškodil po kontaktu se zdí. Dál se nepodíval ani Graham Rahal, ale kvůli penalizaci za výměnu motoru neodstartuje sedmý, nýbrž až sedmnáctý.
Finále se změnilo na souboj Dixona s Powerem, po němž se o 44 tisícin radoval Novozélanďan. Ze třetího místa odstartuje Tagliani. Pro něj je to také první závod na městském okruhu po odchodu jeho týmu Barracuda – BHA od Lotusu. A pro v IndyCar nový tým Briana Herty je to zároveň nejlepší kvalifikační výsledek. Ve druhé řadě jej doplní nováček Simon Pagenaud. Ze třetí řady odstartují dva Chevrolety. EJ Viso tentokrát nechal své dva brazilské kolegy daleko za sebou a z týmu KV Racing zajel nejlépe, vedle něj se postaví Ryan Hunter-Reay, který zase výrazně předčil své kolegy od Andretti Autosport.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas
|
Odstup
|
1.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
H
|
01:10.3162
|
|
2.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
01:10.3206
|
+ 0.005
|
3.
|
A.Tagliani | Team Barracuda - BHA |
H
|
01:10.6684
|
+ 0.352
|
4.
|
S.Pagenaud | Schmidt/Hamilton |
H
|
01:10.8426
|
+ 0.527
|
5.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
C
|
01:11.0852
|
+ 0.769
|
6.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
C
|
01:11.4557
|
+ 1.140
|
7.
|
G.Rahal | Chip Ganassi Racing |
H
|
01:10.9434
|
Top 12
|
8.
|
R.Briscoe | Team Penske |
C
|
01:10.9964
|
Top 12
|
9.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
01:11.0076
|
Top 12
|
10.
|
S.Bourdais | Dragon Racing |
C
|
01:11.1624
|
Top 12
|
11.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
H
|
01:11.3376
|
Top 12
|
12.
|
T.Sato | Rahal Letterman Lanigan |
H
|
01:11.8122
|
Top 12
|
13.
|
J.Newgarden | Sarah Fisher Hartman |
H
|
01:12.1068
|
1. skupina
|
14.
|
J.Hinchcliffe | Andretti Autosport |
C
|
01:11.6519
|
2. skupina
|
15.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
H
|
01:12.3276
|
1. skupina
|
16.
|
M.Conway | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
01:11.6521
|
2. skupina
|
17.
|
O.Servia | Dreyer & Reinbold/Panther |
C
|
01:12.5754
|
1. skupina
|
18.
|
T.Kanaan | KV Racing Technology |
C
|
01:11.8080
|
2. skupina
|
19.
|
JR Hildebrand | Panther Racing |
C
|
01:12.5835
|
1. skupina
|
20.
|
R.Barrichello | KV Racing Technology |
C
|
01:12.4052
|
2. skupina
|
21.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
H
|
01:12.5844
|
1. skupina
|
22.
|
S.de Silvestro | Lotus HVM Racing |
L
|
01:12.6014
|
2. skupina
|
23.
|
E.Carpenter | Ed Carpenter Racing |
C
|
01:14.8816
|
1. skupina
|
24.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
C
|
01:12.6531
|
2. skupina
|
25.
|
J.Jakes | Dale Coyne Racing |
H
|
01:12.8469
|
2. skupina
|