Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tým Chipa Ganassiho získal další double

Tým Chipa Ganassiho získal další double

Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix – průběh a výsledky závodu

Scott Dixon a Dario Franchitti týden po tom, co obsadili první dvě příčky v pětistovce v Indianapolisu, skončili na prvních dvou místech také v závodě v ulicích Detroitu, ovšem v obráceném pořadí. Scott Dixon si připsal první vítězství v novém voze DW-12, Franchitti dojel druhý. Favorit závodu Will Power dokončil závod na čtvrtém místě, a to jako nejlepší pilot z jezdců s motorem Chevrolet. V domácím závodě pro americkou automobilku totiž první tři místa obsadily Hondy, třetí místo patřilo Simonu Pagenaudovi. Závod byl přesně v polovině přerušen, když vozy svým přítlakem vytrhaly z povrchu dráhy asfaltové záplaty. Po více než dvouhodinovém záplatování dráhy byl závod zkrácen z 90 na 60 kol.
Z boxů do závodu musel odstartovat v kvalifikaci skvělý Tagliani, jeho vůz se totiž týmu před vjezdem do zaváděcího kola nepodařilo nastartovat. Dixon se po startu udržel vedení. Justin Wilson se svým vozem dotkl zdi a poškozené pravé zadní kolo jej odsoudilo k několika kolům v boxech, kdy jeho tým měnil zavěšení. V 16. kole se k němu připojil jeho stájový kolega James Jakes, na jehož voze odešly brzdy.
EJ Viso jedoucí na čtvrté pozici až do prvních pitstopů jel jako lokomotiva stále se rozšiřujícího vláčku. Týmu KV Racing se během víkendu příliš nedařilo, až na skvělý kvalifikační výsledek právě Visa, ale na dráze byl výrazně pomalejší, než jezdci za ním. Nicméně těm se nedařilo jej na úzké hrbolaté dráze předjet. Naopak při soubojích za Visem někteří jezdci doznali újmy. Briscoe lehce poškodil křídlo při pokusu předjet pátého Hunter-Reaye. Castroneves měl z jednoho ze soubojů nalomenou levou část předního křídla a stejný komponent poškodil o Bourdaise, kterého začal trápit motor Chevrolet, také Franchitti. Nicméně nikdo z jezdců si pro nové křídlo do boxů nedojel a ani jej neměnil během plánovaných zastávek.
Bourdais nebyl prvním Chevroletem, který v závodě vypověděl službu. Už v 11. kole musel ze stejného důvodu odstavit svůj vůz také Barrichello, brazilský veterán startoval do závodu z konce pole, protože kvůli nespokojenosti s primárním šasi se tým rozhodl v noci na neděli připravit pro Barrichella záložní vůz.
Někteří jezdci vsadili na strategii tří zastávek v boxech a zastavili poprvé kolem 13. kola, když se boxy otevřeli, například Kanaan, Andretti nebo Tagliani. Ostatní chtěli závod odjet na dvě zastávky, pročež potřebovali vydržet zhruba do 30. kola. Ale zastávky této skupiny jezdců odstartoval Sató už v kole 23., bylo tedy jasné, že aby závod odjeli na dvě zastávky, budou potřebovat pomoc v podobě žluté fáze.
Na čele se stále držela trojice Dixon, Power a Pagenaud. První dva jmenovaní zajeli ke svým mechanikům jako poslední z celého pole až v 33. kole, ale Dixon měl již v tu dobu komfortní desetivteřinový náskok a vedení bez problémů udržel. Po pitstopech se pořadí ustálilo následovně: Dixon, Power, Kanaan, Pagenaud, Andretti, Tagliani, Sató, Franchitti, Castroneves a Hunter-Reay. Kanaan, Andretti a Tagliani byli na jiné strategii.
Na boxech nejvíce prodělal EJ Viso, který se trápil s hůře ovladatelným vozem a po zastávkách v boxech se na trati pohyboval až sedmnáctý. Vydělali hlavně Sató, Franchitti a Castroneves, kteří jezdili na konci vláčku, který Viso předtím vedl, ale teď se dostali před ostatní vozy.
Dixon si udržoval stabilní náskok 10 vteřin na Powera, ke kterému se zezadu přihnal Kanaan, místo předjížděcího manévru ovšem zamířil ke své druhé zastávce v boxech. To bylo 39. kolo. Ve stejnou chvíli ovšem zavrtal svůj vůz do pneumatik James Hinchcliffe a na jiném místě trati stejně dopadl Takuma Sató. Opakovaný záběr Hinchcliffeovi nehody a (zcenzurovaný) záznam rádiové komunikace odhalili, kde byl problém.
Rozpadající se trať v Detroitu:


Hinchcliffe a Sató totiž najeli na vytrženou asfaltovou záplatu, kterou byly zalátány díry v betonovém povrchu dráhy. Celý víkend s povrchem nebyly problémy, a to ani při závodech doprovodných sérií, ale vozy IndyCar s masivním přítlakem asfaltové záplaty doslova vytrhaly z betonu. Ryan Hunter-Reay později přiznal, že podobný problém měl už v 18. kole. Kus betonu, který se vyrval společně s asfaltem potom zasáhl také vůz Tonyho Kanaana, rozbil zrcátko a trefil jezdce to helmy. Castroneves poškodil křídlo nejspíše ne při kontaktu s jiným vozem, ale právě o povrch dráhy. O ní poškodil přední křídlo také JR Hildebrand.
Závod byl okamžitě zpomalen zaváděcím vozem, ale sportovní ředitel Beaux Barfield nechal jezdce dokroužit do 45. kola, protože kdyby nebylo možné dráhu opravit, mohl by závod prohlásit za odjetý. Ve 45. kole Barfield vyvěsil červené vlajky a pace car přivedl vozy na pit lane.
INDYCAR tři nejhůře poškozená místa prošetřila a rozhodla se pokusit se je opravit a závod dojet. Diváci na tribunách tak mohli sledovat nečekanou podívanou, když místo závodních vozů před nimi dělníci začali míchat beton a zalévat spáry, ze kterých se uvolnily původní asfaltové záplaty. Přerušení závodu trvalo přes dvě hodiny, ale rychleschnoucí beton, použitý také před dvěma lety v Daytoně, kde měli při závodě NASCAR podobný problém, se podařilo rozlít. Will Power a Tony Kanaan si potom trať projeli v Pace caru a opravovaná místa si coby zástupci jezdců osobně prohlédli.
Firestone a INDYCAR týmům nařídily přezout vozy na jiné pneumatiky, protože nasazené mohly utrpět poškození při přejíždění přes spáry. Ale, a to po závodě velmi kritizoval třeba Simon Pagenaud, týmy musely nasadit stejné směsi, které měly aktuálně nazuté. Mnout ruce si mohli pátý Castroneves a šestý Franchitti, protože byli nejvýše postavenými jezdci na měkké červené sadě. Vedoucí čtveřice měla černé tvrdé pneumatiky a tím pádem nevýhodnou pozici při restartu.
Barfield se s ohledem na tmu a také na blížící se déšť rozhodl závod zkrátit na 60 kol, takže zbývalo posledních 15 kol z nichž navíc dvě byly plánovány pod žlutou vlajkou, aby si jezdci mohli prohlédnout, kde byla trať opravovaná. Před restartem mělo být pořadí: Dixon, Power, Pagenaud, Kanaan, Castroneves, Franchitti, Hunter-Reay, Rahal, Briscoe, Servia, Kimball, Viso, Newgarden, Conway, Hildebrand, De Silvestro, Andretti, Carpenter a Tagliani. Andretti a Tagliani se propadli na konec, protože před přerušením závodu, když byl na trati pace car museli do boxů pro palivo.
Jenže Rahalův vůz se vůbec nerozjel do zaváděcího kola. Stejnětak Tagliani opět nemohl svůj vůz nastartovat, ale jeho se podařilo na trať vyslat předtím, než ztratil kolo. Rahal v boxech ztratil dokonce kola dvě. Když se na konci 47. kola vozy připravovaly na restart, už tak zajímavou podívanou ještě zdramatizoval déšť. Na trať začaly totiž padat první kapky. Týmy rychle připravovaly pneumatiky do mokra, ale restart v 48. kole proběhl.
Nepovedl se Powerovi, před kterého se dostal Pagenaud, Franchitti poskočil z šesté na čtvrtou pozici. Castroneves se na hlavní rovince roztočil, vrazil do zdi a pak do nosu jeho Dallary narazil Ed Carpenter. Na konci rovinky se zase Briscoe a Newgarden nevešli na kluzké dráze do zatáčky, závod byl znovu neutralizován. Briscoe, Newgarden i Castroneves v závodě mohli pokračovat se ztrátou jednoho kola, Castroneves musel navíc vyměnit křídlo. Carpenter s poškozeným předním křídlem zůstal na dráze.
Další restart proběhl 9 kol před koncem a to už opět dráha byla suchá. Pořadí v první pětce bylo násedující: Dixon, Pagenaud, Power, Franchitti a Servia. Franchitti dokonale využil výhody měkkých pneumatik a posunul se za svého stájového kolegu na druhou příčku. Závodilo se ale přesně jedno kolo, protože v páté zatáčce vrazil do Visa Marco Andretti a venezuelský závodník zůstal stát napříč dráhou se zhasnutým motorem.
Poslední restart proběhl 6 kol před koncem. Franchitti se ale před Dixona nedokázal dostat. V závěrečných pěti kolech ještě někteří jezdci v hloubi pole předvedli, že i v Detroitu se dá předjíždět. Aktivní byl především Josef Newgarden, který sice předjel dva vozy, ale protože byl o kolo pozadu, tak mu to nebylo nic platné. Zkrácení závodu se ukázalo býti velmi prozíravým, protože jen pět minut po tom, co Dixon protnul cílovou pásku, se v Detroitu tak hustě rozpršelo, že by pravděpodobně stejně nebylo možné dál závodit.
Z šedesáti odjetých kol vedl všech šedesát Scott Dixon a Powerův náskok v čele šampionátu stáhl na pouhých 26 bodů. Druhý v cíli Franchitti předvedl skvělou jízdu z šestnáctého místa na startovním roštu a to na dráze, kde se velmi špatně předjíždí a v šampionátu poskočil na čtvrtou pozici, má stejně bodů jako pátý hinchcliffe a na třetího Castronevese ztrácí jediný bod.
IZOD IndyCar Series má další závod naplánovaný už v noci ze soboty na neděli na oválu v Texasu.
p.
 Jezdec  Tým
M
Odstup
1.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
 
2.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 1.9628
3.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton Motorsports
Honda
+ 2.4773
4.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
+ 3.5435
5.
 O.Servia  Dreyer & Reinbold/Panther
Chevrolet
+ 9.6619
6.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 10.1676
7.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 10.6455
8.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 11.1048
9.
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Honda
+ 11.5315
10.
 A.Tagliani  Team Barracuda - BHA
Honda
+ 12.5688
11.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 24.5688
12.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
+ 25.0071
13.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
+ 26.6600
14.
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus
+ 28.4369
15.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
Honda
1 kolo
16.
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
1 kolo
17.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
1 kolo
18.
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
1 kolo
19.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Honda
2 kola
20.
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan Racing
Honda
Havárie
21.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
Havárie
22.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
Porucha
23.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
Porucha
24.
 S.Bourdais  Dragon Racing
Chevrolet
Porucha
25.
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Chevrolet
Porucha