Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dramatický závěr v Texasu přinesl nečekaného vítěze

Dramatický závěr v Texasu přinesl nečekaného vítěze

Firestone 550 – Průběh a výsledky závodu

Justin Wilson přivezl týmu Dale Coyne Racing druhé vítězství v IndyCar a první na oválu. Pomohla mu k tomu chyba Grahama Rahala ve čtvrté zatáčce 3 kola před koncem. Do té doby vedoucí Rahal nezvládl výjezd a svůj vůz otřel o vnější zeď. Ačkoliv se Wilson dotahoval, tak Rahal před ním měl náskok 1,5 vteřiny a mířil ke svému druhému vítězství v IZOD IndyCar Series. V první polovině závodu dominantní Scott Dixon skončil v 174. kole po nárazu do zdi. Jeho stájového kolegu Daria Franchittiho od počátku závodu trápily technické problémy a závod dokončil se ztrátou několika kol. Lídr šampionátu Will Power směřoval k vítězství, ale jeho šance se rozplynuly 34 kol před koncem, když dostal penalizaci za blokování Tonyho Kanaana při posledním restartu. V tu dobu to vypadalo na kompletní stupně vítězů pro tým Penske, ale na ty se nakonec dostal jen v cíli třetí Ryan Briscoe.
Firestone 550 – Texas Motor Speedway
228 kol – 550 kilometrů
4 žluté fáze – cekem 32 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 9 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Scott Dixon – celkem 133 kol
Nejrychlejší kolo: Ryan Briscoe – 0:24.5170 v 141. kole
Do závodu vůbec neodstartovali Rubens Barrichello a Simona de Silvestro, jejichž vozy se týmům vůbec nepodařilo nastartovat. Alex Tagliani po startu z pole position udržel vedení, ale Scott Dixon se propracoval hned na druhé místo před stájového kolegu Franchittiho. Jeho vůz začaly trápit problémy s ovládáním kolem 15. kola, ve čtvrté zatáčce měl vůbec problém svojí dallaru udržet na dráze. V kole 16 ztratil dvě příčky ve prospěch Rahala a Powera, v dalším kole jej předjeli Andretti, Hunter-Reay a Hinchcliffe, proto už ve 20. kole poprvé zamířil ke svým mechanikům. Když byl Franchitti v boxu, dostal se Dixon před Taglianiho na první místo. Tagliani se na opotřebovaných pneumatikách začal trápit a ztrácel také jednu pozici za druhou.
Ve 30. kole na stejném místě jako měl předtím potíže Franchitti nezvládl svůj vůz Charlie Kimball, poslal jej do zdi a vynutil si první výjezd zpomalovacího vozu.
Havárie Charlieho Kimballa:

V boxech měli problémy Power a Kanaan, u druhého jmenovaného nefungoval airjack a vůz mechanici museli zvednout manuálně, navíc měnili přední křídlo. Power si musel zastávku o kolo později zopakovat a ze třetího místa se propadl na místo 21. Simon Pagenaud v boxech trefil pneumatiku a dostal penalizaci průjezd boxy. Mechanici pracovali také na špatně ovladatelném voze Daria Franchittiho a ten po zastávkách ztrácel již dvě kola.
Restart proběhl v 41. kole v pořadí Dxon, rahal, HInchcliffe, Andretti a Briscoe. Nejvíce si v boxech polepšil Ed Carpenter, který získal 5. míst. Dopředu se propracovával Takuma Sató, z 15. místa při restartu dokázal postoupit až na šestou příčku, pak ovšem na protilehlé rovince v 65. kole havaroval.
Žluté fáze všichni využili k zastávce v boxech. Hildebrand získal 3 pozice a postoupil na 4. místo, naopak Briscoe v boxech ztratil a vyjel až jedenáctý. Všichni jezdci se dostali do stejného kola jako lídr závodu, tedy až na Franchittiho, který ztrácel dvě kola. Při restartu v 72. kole bylo pořadí v první desítce Dixon, Rahal, Hinchcliffe, Hildebrand, Carpenter, Andretti, Castroneves, Servia, Tagliani a Wilson. Střední fáze závodu příliš akcí neoplývala. Andretti se po restartu propadal, naopak Castroneves dokázal postoupit až na čtvrtou pozici. V 98. kole Hinchcliffe získal druhou příčku, ve 103. kole se na třetí místo dostal Wilson a o šest kol později už byl druhý.
Další kolo zastávek v boxech proběhlo mezi 111. a 125. kolem pod zelenou vlajkou. Problémy měl Marco Andretti, jehož vůz při výjezdu z boxů hořel. Wilson v boxech ztratil a z druhého místa se propadl na páté. Krátce po pit stopech nevydržel nejspíš motor ve voze EJ Visa, a ten jej odstavil na trávě v prostoru mezi dráhou a boxy. Na trať musel znovu zpomalovací vůz. Dixon, Power, Castroneves, Kanaan a Briscoe toho využili k dalšímu pit stopu. Do Castronevesova stání omylem zajel o kolo zpět jedoucí Newgarden, který pod umělým osvětlením zaměnil mechaniky týmu Penske za své. Proto při restartu bylo pořadí Hinchcliffe, Carpenter, Wilson, Dixon a Power. Ale Dixon se během pěti kol vrátil do vedení, čerstvé pneumatiky byly při podobném množství paliva v nádržích znát a v 148. kole už při žluté fázi stavějící jezdci ovládali první čtyři příčky.
Kolem 170. kola se zhoršovala ovladatelnost Dixonova vozu. Nejprve jej předjel Power a převzal vedení v závodě a o tři kola později poslal ve čtvrté zatáčce Dixon svůj vůz do zdi. Na trať znovu vyrazil zaváděcí vůz a poskytl jezdcům ideální příležitost k poslednímu kolu pit stopů.
Havárie Scotta Dixona:

Power a Briscoe drželi první dvě příčky, za nimi jel Kanaan a Castroneves. Wilson byl pátý. Kanaan se při restartu pokusil dostat před oba vozy týmu Rogera Penskeho, ale na protilehlé rovince mu Power vjel do cesty a Kanaan o kryt Powerova zadního kola nalomil své přední křídlo. S takovým poškozením musel do boxů, kde mu tým nasadil křídlo nové, vzhledem k tomu, že už jej během závodu měnil podruhé, tak musel tým použít křídlo připravené pro Rubense Barrichella.
Na trati se jezdci týmu Penske dostali na první tři příčky v pořadí Power, Briscoe, Castroneves. Rahal, jediný zástupce týmu Chipa Ganassiho ve stejném kole jako lídr závodu (Kimball a Dixon byli mimo hru, Franchitti několik kol ztrácel), se probil na čtvrté místo před Wilsona. V 194. kole udělil Beaux Barfield Powerovi penalizaci za blokování Kanaana. Power se vrátil na osmém místě těsně za lídry závodu, tedy se ztrátou jednoho kola.
Postupně se zhoršovala ovladatelnost Castronevesova i Briscoeova vozu. astroneves začal padat pořadím v 196. kole a nakonec dokončil závod se ztrátou jednoho kola. Briscoe ve 200. kole přišel o vedení, které převzal Rahal. V 216. kole se na druhou příčku dostal Wilson, jehož vůz v závěru fungoval nejlépe. Ačkoliv měl na čele Rahal náskok přes 2,5 vteřiny, Wilson jej rychle stahoval. Když zbývala tři kola do konce, ve čtvrté zatáčce udělal chybu a dotkl se zdi. Musel prudce zpomalit a Wilson neměl problém se před něj dostat.
Dramatický závěr závodu v Texasu:

Druhé místo nakonec Rahal před Briscoem udržel a i když to bylo jeho nejlepší výsledek v sezóně, netajil se, že je jím zklamaný. Pro Justina Wilsona to bylo první vítězství na oválu v kariéře a první vítězství v IndyCar od závodu na Watkins Glen v roce 2009. Tam také vyhrál v kokpitu vozu Dale Coyne Racing, tehdy to pro tým bylo vůbec první vítězství v čtvrt století dlouhé historii týmu. V Texasu se Coyne dočkal prvního triumfu na oválu.
p.
 Jezdec  Tým
M
Odstup
1.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
 
2.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 3.9202
3.
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
+ 5.8619
4.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 10.4511
5.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
+ 18.7749
6.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton Motorsports
Honda
+ 21.3883
7.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
+ 1 kolo
8.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
+ 1 kolo
9.
 A.Tagliani  Team Barracuda - BHA
Honda
+ 1 kolo
10.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
+ 1 kolo
11.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 1 kolo
12.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
+ 1 kolo
13.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
Honda
+ 2 kola
14.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 3 kola
15.
 K.Legge  Dragon Racing
Chevrolet
+ 4 kola
16.
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Honda
+ 4 kola
17.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 6 kol
18.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
Havárie
19.
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
Porucha
20.
 O.Servia  Dreyer & Reinbold/Panther
Chevrolet
Porucha
21.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
Porucha
22.
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan Racing
Honda
Havárie
23.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
Havárie
24.
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Honda
DNS
25.
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus
DNS