13.11.2024
Maffei opouští místo ředitele Liberty Media
12.11.2024
Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1
12.11.2024
Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu
Wilsonův vítězný vůz z Texasu neprošel technickou inspekcíIndyCar
Víťa Boch
14.06. 2012
Víťa Boch
14.06. 2012
O vítězství ale Justin Wilson nepřijde.
Technická kontrola po závodě v Texasu odhalila nepovolený aerodynamický prvek na vítězném voze Justina Wilsona. INDYCAR na to reagovala pokutou 7 500 dolarů a odpočtem pěti bodů pro vůz číslo 18 (tedy tzv. entrant points). Wilson ale o své první vítězství na oválu nepřijde, neboť podle zástupců INDYCAR není vina pouze na straně týmu Dale Coyne Racing, ale také na straně techniků INDYCAR, kteří tyto prvky přehlédli při předzávodní kontrole.
INDYCAR ve snaze zabránit závodění v balíku bok po boku zakázala některé aerodynamické prvky povolené na jiných oválech. Názorně změny pro závod v Texasu předvádí v následujícím videu spolukomentátor NBC Sports Network a bývalý závodník Jon Beekhuis:
Wilsonův tým Dale Coyne Racing zapomněl sundat hned první předváděný aerodynamický prvek z horní strany bočnic vozu. Ale technický ředitel INDYCAR Will Phillips odmítá, že by díky tomu Wilson získal znatelnou výhodu:
„Měl je na voze i během kvalifikace. Kdyby to byla tak velká výhoda, nekvalifikoval by se lépe než sedmnáctý?“
Nebyl to první pro texaský závod nepovolený prvek, který během víkendu našli technici INDYCAR na Wilsonově voze, jak sám britský závodník přiznal, musela stáj na upozornění INDYCAR odmontovat také prvky zlepšující odtok vzduchu od zadních kol. Nicméně Wilson popírá, že by získal nějakou výhodu.
„Je to naprosto očividné. Je to uprostřed vrchní strany bočnic, takže jsme se nesnažili někam schovat nějaký trik či něco, co by nám dalo výhodu. Podle všech našich měření nám to přítlak nepřidalo,“ řekl Wilson pro USA Today.
S Wilsonem a Phillipsem nesouhlasí obhájce titulu a vítěz letošní Indy500 Dario Franchitti, který se během závodu trápil se špatně ovladatelným vozem: „Zeptal jsem se mých inženýrů, jak moc mu to zvýšilo přítlak. Řekli mi číslo a já jim řekl, že za takový extra přítlak během závodu bych si uřízl i část těla. Neřeknu vám tedy, kterou. Je to vážná věc. Jsem rád, že vyhrál Justin. Myslím, že odvedl zatraceně dobrou práci, ale tohle mu evidentně přineslo výhodu.“
S Franchittim souhlasí i další zkušený závodník, Helio Castroneves: „Tohle je můj názor, OK? Jestli mu chtějí vítězství nechat, což je OK, tak by podle mého názoru penalizace měly být mnohem tvrdší, protože ten kluk vyhraje závod, sbírá body a oni jim jen odečtou pět bodů a 7 500 dolarů. Když si to spočítáte, tak odměna pro vítěze je 35 000 dolarů, takže na tom pořád je velmi dobře.“
O 5 000 dolarů a jeden bod přišel také tým Ed Carpenter Racing kvůli špatnému nastavení zadního křídla.