Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hunter-Reay zvítězil potřetí v řadě a vede šampionát

Hunter-Reay zvítězil potřetí v řadě a vede šampionát

Honda Indy Toronto – Průběh a výsledky závodu

Jakoby platilo pravidlo „když Dario Franchitti vyhraje pole position, tak se z vítězství v závodě bude radovat Ryan Hunter-Reay“. Po třetím kvalifikačním vítězství Franchittiho v řadě se potřetí z vítězství v závodě raduje Hunter-Reay. K vítězstvím na oválech v Milwaukee a Iowě vyhrál také na městském okruhu v Torontu. A protože na lídra šampionátu Powera měl ztrátu jen tři body a Power měl během závodu potíže, převzal s poměrně komfortním náskokem vedení v šampionátu. Na druhém místě dojel Charlie Kimball, což je jeho nejlepší výsledek v kariéře. Po nehodách při posledním restartu se na třetí místo dostal Mike Conway. Tony Kanaan skončil díky odstoupením a ztrátám v posledních kolech čtvrtý, ačkoliv se předtím propadl z druhého místa až mimo první desítku. Will Power dokončil závod patnáctý. Z pole position startující Franchitti dojel až sedmnáctý.
Honda Indy Toronto – Ulice Toronta
85 kol – 149,175 mil
3 žluté fáze – celkem 8 kol
5 jezdců ve vedení – celkem 5 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Ryan Hunter-Reay – celkem 36 kol
Nejrychlejší kolo závodu: Josef Newgarden – 1:00.0639 v 62. kole
Čtyři jezdce nakonec postihla penalizace za výměnu motoru. O deset míst se na roštu posunuli Tagliani, Hichcliffe (tedy oba domácí jezdci), Jakes a de Silvestro. Franchittimu se start povedl a udržel vedení, naopak Power se propadl na třetí pozici za Wilsona, ale už ve čtvrtém kole se na druhé místo vrátil a v kole šestém předjel Franchittiho a dostal se do vedení závodu. O dvě kola později projel v první zatáčce rovně Princess Gate Scott Dixon a na druhé straně odstavil svůj monopost. Už po několikáté v letošní sezóně Honda v jeho voze nevydržela. Stejně tak pro technickou poruchu odstavila vůz Simona de Silvestro, upravený Lotus tedy nepředvedl, co v něm je.
Jakmile se otevřelo okno pro první zastávku v boxech, začali toho jezdci využívat. První stavěl EJ Viso, kterému se celý závodní víkend nevedlo, už na konci dvanáctého kola. Pořadí v první pětce bylo Power, Franchitti, Wilson, Bourdais, Hunter-Reay. Bourdais se před Wilsona na trati ve třetí zatáčce v 18. kole dostal. O kolo později se na stejném místě moc nepovedl souboj stájovým kolegům Kimballovi a Rahalovi. Došlo k drobnému kontaktu a Kimball se do zatáčky nevešel, naštěstí udržel motor vchodu a za pomoci zpátečky se otočil a pokračoval v závodě bez toho, aby vyvolal neutralizaci.

O tu se postaral Rahal v kole 24. V první zatáčce najel do zdi a vynutil si výjezd pace caru. Tím nepotěšil ty, kteří ještě nezajeli k mechanikům, a naopak rozradostnil jezdce, kteří již měli zastávku za sebou. K mechanikům museli Power, Franchitti, Bourdais, Conway, Castroneves, Hildebrand, Andretti a Jakes. Vedení převzal Pagenaud. Francouzský jezdec byl u mechaniků ve 14. kole a zajížděl tam z šestého místa.

Rahal vyvolal první žlutou:

Franchitti měl v boxech problémy, zřejmě zastavil moc daleko, protože tým musel za pomoci zvedáku posunout vůz blíže k pit wall. Obhájce vítězství se tak propadl na úplný chvost startovního pole. Hůř na tom byl už jen Tagliani, který měni přítlačné křídlo. Jenže ten se po restartu probíjel dopředu, zatímco Franchitti jezdil předposlední před Carpenterem.
Restart proběhl ve 28. kole. Závod vedl Pagenaud následovaný Briscoem, Hunter-Reayem, Hinchcliffem, Wilsonem, Serviou, Newgardenem, Kimballem a Kanaanem. Dosavadní lídr Power spadl na třinácté místo. Hned při restartu ale Hinchcliffe vůz odstavil v boxech s poruchou. Při restartu dokázal Kanaan skočit z desátého místa na třetí. Barrichello postoupil z jedenáctého na šesté. Briscoe naopak spadl z druhé příčky na čtvrtou.
Vedoucí Pagenaud si sice vyjel čtyřvteřinový náskok, ale když jeho oproti pronásledovatelům o devět kol starší pneumatiky začaly odcházet, tak z toho najednou byla jen 1,5 sekunda. Pagenaud musel ve 49. kole do boxů. Vedení převzal Hunter-Reay, Kanaan byl druhý, Wilson se propracoval na třetí místo. Překvapivě už v 54. kole stavěl Power – což bylo o 2 kola dříve, než lídr závodu Hunter-Reay a přitom Hunter-Reayův první pitstop přišel dřív než Powerův. Hunter-Reay do boxů zajížděl až v 56. kole jako předposlední jezdec, po něm stavěl už jen Hildebrand. Když se tak stalo, tak se Hunter-Reay vrátil na první místo. Pagenaudovi se totiž pit stop nepovedl a byl až třetí za Kanaanem. Na čtvrté příčce se už objevil Kimball, Wilson jezdil pátý. Power byl desátý, ale v 57. kole poškodil o zeď křídlo a to rozřízlo pneumatiku. Nejprve se tým rozhodl vyměnit pneumatiky, ale Power musel do boxů i pro nové křídlo a tak se propadl a na lídra ztrácel už celé kolo.
Kanaanovi se mezitím podařilo těsně dojet Hunter-Reay. Pagenaud na třetím místě ztrácel čtyři vteřiny. Ze závodu musel odstoupit Justin Wilson, na cílové rovince se dotkl zdi, poškodil zavěšení a vůz musel nechat v boxech. Kanaan zřejmě přehnal svojí snahu dojet a předjet Hunter-Reaye a odpravil pneumatiky. Záhy jej dojeli další jezdci. Pagenaud to 13 kol před koncem na Kanaana zkusil ve třetí zatáčce. Za ním jedoucí Kimball se postaral o nejhezčí moment celého závodu, když využil souboje Pagenauda s Kanaanem a povnitřku se před oba jezdce dostal. Za nimi probíhal další souboj, v němž zvítězil nováček Newgarden a posunul se před Briscoea.
Kanaanovi to evidentně nejelo. Na vině byly buď pneumatiky, nebo šetření paliva, protože to docházelo i dalším jezdcům. Kanaan ztrácel. Ještě v 72. kole jezdil druhý. V 78. kole už byl jedenáctý! 7 kol před koncem přišla špatná zpráva pro Hunter-Reaye. V souboji o třetí místo si na konci Lakeshore Boulevard Newgarden troufl na Pagenauda, ten jej zablokoval, Newgarden se zapíchl do zdi a vynutil výjezd pace caru. Pagenaud dostal penalizaci, ale protože neměl možnost si ji odpykat, tak po závodě dostal trest + 30 vteřin. Navíc Pagenaud, Briscoe a Barrichello (jezdci na třetím až pátém místě) museli do boxů pro palivo.

Ze sedmivteřinového náskoku Hunter-Reaye nic nezbylo. Ředitelství závodu stihlo připravit restart 3 kola před koncem v následujícím pořadí: Hunter-Reay, Kimball, Bourdais, Servia, Conway, Castroneves, Kanaan, Hidebrand, Jakes a Briscoe. Kimball Hunter-Reaye neohrozil, naopak se před něj dostal Bourdais. Jenže Kimballa postrčil Conway, jim se nic nestalo, ale Kimballův vůz poslal do zdi Bourdaise. Na konci Lakeshore Boulevard se Briscoe vyhýbal vozu před sebou a natlačil Franchittiho, kterého zřejmě neviděl, na zeď. Navíc spolu kolidovali Andretti, Pagenaud a Carpenter. Na trať znovu musel pace car a ten tam vydržel až do konce závodu.

Závěrečná kola v Torontu:

Hunter-Reay si podruhé v řadě dojel pro vítězství za zpomalovacím vozem. Kimball získal nejlepší umístění v kariéře. Na Conwayově voze našli sportovní komisaři větší nádrž, než bylo povoleno, ale tým byl pouze pokutován, bez změny pořadí v cíli. I přes trápení se pár kol před koncem se Kanaan díky nehodám dostal na čtvrté místo. Po Pagenaudově penalizaci a propadu z páté na dvanáctou příčku se do první desítky dostal také Servia. Šestý Castroneves dojel na šestém místě potřetí v řadě a byl nejlepším z týmu Penske.
Power díky nehodám v závěru získal čtyři pozice a místo devatenáctého místa dojel patnáctý. Ale i tak v šampionátu na Hunter-Reaye ztrácí 34 bodů. Jezdce čeká ještě třetina sezóny – pět závodů, 1 okruh na letišti (už za necelé dva týdny v Edmontonu), 1 městský okruh (Baltimore), dva přírodní (Mid-Ohio a Sonoma) a závěrečná pětistovka na oválu ve Fontaně. Pro Hunter-Reaye je teď situace velmi příznivá, je na tom nejlépe, pokud jde o nové dostupné motory, může využít ještě dva.
p.
 Jezdec  Tým
Motor
Čas/odstup
1.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
1:33:26.5096
2.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 0.0757
3.
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Honda
+ 0.2848
4.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 1.6672
5.
 O.Servia  Dreyer & Reinbold/Panther
Chevrolet
+ 1.9128
6.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
+ 2.4795
7.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
+ 2.6233
8.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
+ 3.7294
9.
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan
Honda
+ 6.5633
10.
 A.Tagliani  Team Barracuda - BHA
Honda
+ 9.9764
11.
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 11.4636
12.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton Motorsports
Honda
+ 43.8734
13.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
Honda
+ 1 kolo
14.
 S.Bourdais  Dragon Racing
Chevrolet
+ 1 kolo
15.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
+ 1 kolo
16.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 1 kolo
17.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 1 kolo
18.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
+ 1 kolo
19.
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
+ 2 kola
20.
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 4 kola
21.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
Havárie
22.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
Porucha
23.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Honda
Havárie
24.
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus
Porucha
25.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
Porucha