Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Zavede INDYCAR pravidlo Green-White-Checkered?

Zavede INDYCAR pravidlo Green-White-Checkered?

Sportovní ředitel Barfield očekává debatu po sezóně.

Ryan Hunter-Reay vyhrál poslední tři závody IZOD IndyCar Series. Z toho při posledních dvou závodech, na oválu v Iowě a městském okruhu v Torontu, dojelo startovní pole do cíle za zpomalovacím vozem. To by se, alespoň tedy na oválech, mohlo v příštím ročníku změnit. Sportovní ředitel INDYCAR Beaux Barfield naznačil, že očekává po sezóně debatu o zavedení pravidla Green-White-Checkered tak, jak jej již od roku 2004 využívá NASCAR.
Pravidlo Green-White-Checkered (zelená-bílá-šachovnicová) znamená, že pokud dojde k vyhlášení žluté fáze nejpozději předtím, než lídr závodu najede do posledního kola (pokud je v posledním kole, tak závod končí), prodlužuje se závod, dokud nedojde k odstranění důvodu vyvěšení žluté vlajky (havarovaného vozu). Potom je závod restartován (zelená vlajka), v dalším kole je jezdcům signalizováno jedno kolo do konce (bílá vlajka) a při dalším průjezdu cílem závod končí (šachovnicová vlajka). NASCAR do roku 2010 umožňoval jeden pokus závod restartovat a pokud během něj došlo k nehodě, závod skončil. Od roku 2010 umožňuje NASCAR až tři pokusy o restart. Pokud dojde k nehodě v prvním kole po restartu (mezi zelenou a bílou vlajkou), jsou znovu vyvěšeny žluté vlajky, závod neutralizován a restart se opakuje. Pokud už lídr závodu vjede do posledního kola, nebo pokud k nehodě dojde v prvním kole po restartu, ale při třetím pokusu, závod končí.
Pravidlo je hodně kontroverzní a už dva jezdci se pro USA Today o něm vyjádřily negativně. Čtyřnásobný šampion Champ Cars Sebastien Bourdais řekl: „Jak tohle může být fér? Polovina závodu je o palivové strategii. Každý má málo paliva a pak přidáte kola? Myslím, že to už není závodění. Už teď závod hodně ovlivňují žluté vlajky a restarty ve dvojicích. Jak moc ještě chcete zasahovat do závodění? Jak moc chcete, aby to byl produkt a jak moc chcete, aby to byl závod?“
Pro stejný deník se skepticky vyjádřil i současný lídr šampionátu Ryan Hunter-Reay: „Závodíme s auty už sto let, jak dlouho tu je pravidlo green-white-checkered? Není to nic, co si myslím, že by měnilo závodění. Mluvil jsem o tom s fanoušky a podle toho, co jsem vypozoroval, tak tu změnu nechtějí. Ale cokoliv chtějí fanoušci, to chci také já.“
Palivová strategie je jedním faktorem. Ale tím, že se přidávají kola, je závod delší, než byla původně avizovaná délka. To lze možná odpustit v Torontu, Iowě nebo Sao Paulu, ale jak se k tomu postavit u tak tradičního závodu, jako 500 mil Indianapolis? Od zavedení pravidla v NASCAR v roce 2004 se taktéž tradiční pětistovka v Daytoně jela na 500 mil dvakrát, v roce 2004 a 2008. Jednou byl závod kratší kvůli dešti (380 mil v roce 2009). Ostatní závody byly naopak delší – 507,5 míle (3 přidaná kola) v letech 2005 a 2006. 505 mil (2 kola navíc) v roce 2007 a 2012) a dokonce 520 mil (208 kol místo dvou set) vloni a předloni.
„Vím, že se o tom budeme po sezóně hodně intenzivně bavit,“ řekl opatrně pro USA Today Beaux Barfield. „V tento okamžik nevím a ani nechci odhadovat, jak se to vyvine. Myslím, že je to stále aktuálnější téma vzhledem k tomu, jak těsné naše závody letos jsou. Je to velmi tenký led. Viděl jsem mnoho pokusů o dojetí závodu green-white-checkered v různých sérií, kde to signifikantně změnilo výsledek závodu vzhledem k nehodám a docházejícímu palivu. Zašlo to mnohem dál za to, co bylo nezbytné, aby byl závod dojet. Pravý závodník ve mně nechce vstupovat do této oblasti, ale musíme zvážit, co chtějí vidět naši fanoušci."
S jiným nápadem, jak dojet závod pod zelenou vlajkou, přišel Mike Hull z týmu Chipa Ganassiho: „Když máte nehodu během, řekněme, posledních pěti kol, tak vyvěsíte červenou (vlajku) a zavedete vozy do boxů, vypnete motory a nedovolíte nikomu se aut dotknout. Až bude trať čistá, nastartujete a pokračujete v závodění do cíle. Pak to nenaruší integritu závodění.“
S tím souhlasí i Beaux Barfield, který ale zároveň vysvětluje, proč k takovému závěru závodu nesáhl v některém ze tří letošních podniků, které se dojely za zaváděcím vozem:
„Potřebujeme alespoň pět kol do konce, abychom mohli využít červenou. Nechci být nefér. Červená vlajka nezajistí, že se bude závodit až k šachovnicové, ale byla by to možnost, jak se pokusit mít závod až do šachovnicové vlajky.“