Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Hunter-Reay vyhrál a Power vede už jen o 17 bodů

Hunter-Reay vyhrál a Power vede už jen o 17 bodů

Grand Prix of Baltimore – výsledky závodu

Will Power matchball nevyužil, naopak, v Baltimoru zvítězil Hunter-Reay, Power dokončil závod až na šestém místě a šampionát vede už jen o 17 bodů, navíc poslední závod se jede na 500 mil na superspeedway ve Fontaně a tam se může stát naprosto cokoliv. Jako klíčová se ukázala drobná přeháňka v první třetině závodu. Power a jeho tým se rozhodl během ní nasadit mokré pneumatiky, Hunter-Reay zůstal na suchých a protože pršet přestalo, ukázalo se to být jako to správné rozhodnutí. Power by byl závod dokončil na třetím místě, ale žlutá fáze 10 kol před koncem závodu po poruše motoru Charlieho Kimballa zařídila, že před Powerem jedoucí Briscoe a Dixon měli dost paliva do konce závodu a nemuseli znovu do boxů, navíc při restartu Power jedno místo ztratil ve prospěch Barrichella.

Grand Prix of Baltimore presented by SRT – Streets of Baltimore
75 kol – 157,5 mil
9 žlutých fází – celkem 24 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 12 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – celkem 22 kol
Nejrychlejší kolo závodu: Will Power – 1:19.0055 v 64. kole
Podle předpovědi počasí měl závod ovlivnit déšť, ale startovalo se ještě na suché trati a na suchých pneumatikách. Jezdci se bez potíží poskládali do první zatáčky. Ani vlásenka (zatáčka číslo 3) potíže nepřinesla. Jen Simona de Silvestro někde během prvního kola poškodila přední přítlačné křídlo. V pátém kole se Bourdais v první zatáčce dostal před Dixona na druhé místo. Power si pomalu na čele budoval náskok.
V šestém kole se otevřelo okno pro strategii tří pit stopů a hned toho využili Barrichello a Hildebrand. Pomalu se na okruh začaly snášet první kapky deště, ale jezdci stále volili suché pneumatiky. V devátém kole se Ed Carpenter stal prvním, kdo během závodu přehnal agresivní průjezd přes obrubník šikany na cílové rovince, což jej katapultovalo do zdi. Na trať poprvé vyjel zpomalovací vůz.
Restart proběhl ve 13. kole, ale v technické pasáži před nájezdem na pit lane se roztočili Conway a Junqueira, ten druhý po kontaktu s Hildebrandem. Hildebrand potřeboval nové přítlačné křídlo a navíc za zavinění kolize dostal penalizaci. Protože Junqueira potřeboval znovu nastartovat motor, znovu na trať zamířil zpomalovací vůz. Bourdais už na dost mokré trati dostal u baseballového stadionu hodiny, ale jako zázrakem se vyhnul betonové zdi a se ztrátou tří příček pokračoval.
Zpomalovacího vozu někteří jezdci, třeba Franchitti a Conway, využili k zastávce v boxech, ale i přes déšť se rozhodli pro slicky (pneumatiky bez drážek).
Restart proběhl v 18. kole a první pětka jela v pořadí Power, Dixon, Pagenaud, Wilson a Kanaan. Viso a Castroneves se nevešli do čtvrté zatáčky, ale Castroneves byl obětí, poslal jej tam vůz Charlieho Kimballa, který na Castronevese natlačil Servia. Bourdais se po restartu z pátého místa propracoval na třetí příčku. Ale už v 19. kole znovu zavlála žlutá vlajka, tentokrát poté, co Andretti napasoval svůj monopost do pneumatik v první zatáčce. Sice mohl po vytažení, nastartování motoru a výměně křídla pokračovat, ale se ztrátou dvou kol.
Žluté fáze využila většina jezdců k přezutí na pneumatiky do mokra. Slicky si ale nechali Hunter-Reay, Hinchcliffe, Wilson, Barrichello, Sato a Rahal, jezdci na prvních šesti místech a také Hildebrand a Jakes, kteří byli v hloubi pole. Dosavadní lídr Power se propadl na 7. místo, ale byl prvním jezdcem na mokrých pneumatikách, hned za ním byl Dixon.
Restart v 22. kole se nepovedl. Franchittiho v první zatáčce postrčila De Silvestro, která tak zničila druhé přední křídlo a ještě si vysloužila penalizaci. Power tak tak, že nezlomil při lehkém kontaktu přední křídlo o o kolo zpět jedoucího Junqueiru.
Pace caru využila část jezdců včetně Hunter-Reaye k pit stopu. Vedla trojice Hinchcliffe, Sató a Rahal, která ale od začátku závodu ještě netankovala, Power a Dixon byli na čtvrtém a pátém místě. Hunter-Reay se z boxů vrátil dvanáctý, ale na zbrusu nových měkkých pneumatikách do sucha. Ukázalo se to jako rozhodující, protože záhy přestalo pršet a trať osychala. Restart proběhl ve 25. kole
Vedoucí trojice i na sjetých slickách ujížděla jezdcům na pneumatikách do mokra.  Hinchcliffeovi se restart nepovedl, nejprve jej zdolal Sató a následně i Rahal. Sató si za dvě kola vytvořil čtyř vteřinový náskok na Rahala a Power ztrácel už celých 15 vteřin! Hunter-Reay rychle postupoval dopředu a v 27. kole museli Power, Dixon a ostatní také pro slicky. Hunter-Reay jezdil pátý. Power se z boxů vrátil na 17. místě a na vedoucího Satóa ztrácel 49 vteřin.
Když se Rahalovi podařilo dotáhnout se na vedoucího muže závodu, zaparkoval Jakes v nájezdu na cílovou rovinku svůj vůz do pneumatik a znovu na trať poslal pace car. Bourdais pro problémy se zavěšením musel vzdát dobře rozjetý závod a odstavit vůz v boxech. Protože v Sonomě nepojede, sezóna pro něj skončila.
Restart proběhl v 37. kole v pořadí Sató, Hunter-Reay, Hildebrand, Kimball, Barrichello, Pagenaud, Wilson, Kanaan, Briscoe, Conway, Castroneves, Hinchcliffe, De Silvestro, Power, Dixon a Rahal, který se právě vrátil z boxů. Pagenaud předvedl nejpovedenější restart za několik posledních sezón v IndyCar a do první zatáčky najížděl jako lídr závodu. Naopak Sató se propadl z prvního místa na páté.
Jen o dvě kola později za druhou zatáčkou zůstal stát u zdi Hinchcliffe. Takže už pošesté byl závod neutralizován. Hinchcliffe obhlédl poškození po kontaktu s jiným vozem a zdí a po nastartování motoru dojel do boxů. Při restartu v 39. kole se Kimball propracoval na druhé místo, ale ani teď se dlouho nezávodilo. Simona de Silvestro se stala další obětí obrubníku na výjezdu z šikany na cílové rovince a skončila ve zdi.
Briscoe, Franchitti, Dixon a Castroneves toho využili k pit stopu. Za normálních okolností by jim v žádném případě palivo nemělo stačit až do konce. Restart proběhl v 42. kole. Pagenaud vedl před Kimballem, Hunter-Reay byl třetí, Kanaan čtvrtý a první pětku uzavíral Sató. Power se propracoval na jedenáctou příčku. Hunter-Reay a Kimball svedli těsný souboj o druhou příčku, který se neobešel bez kontaktu, ale oba pokračovali, byť si přitom prohodili pozice a Hunter-Reay postoupil na druhé místo. Hildebrand zlomil další přední křídlo, tentokrát o vůz Satóa, ale japonského pilota to nepoškodilo.
Vedoucí dvojice odjížděla zbytku pole. Rahal dostal penalizaci za předjíždění pod žlutou vlajkou, což ocenil i Power, neboť tak získal zadarmo další pozici. Přímo na dráze potom sebral deváté místo Wilsonovi. V 50. kole se otevřelo okno pro poslední zastávky v boxech, které zajíl Kimball.
Pagenaud stavěl v kole 51., v dalším kole Kanaan napodobil De Silvestro a Carpentera s tím rozdílem, že on s poškozeným vozem mohl dojet do boxů a na trať nemusel pace car. Hunter-Reay zastavil v 53. kole a vedení převzal Power. Díky tomu mohl nasbírat další kola v čele a získat dva bonusové body, než v 57. kole přišel čas i na jeho pt stop. Hunter-Reay se ale dokázal vrátit před francouzského závodníka. Ačkoliv jej v rozletu bránil Briscoe, Pagenaud soupeřící dvojici nestačil a ta mu odjížděla. Vedl Briscoe před Hunter-Reayem, Power se vrátil 7., ale stájový kolega Castroneves mu nebyl v souboji o šesté místo rovnocenným soupeřem.
Power zdolal v 61. kole v první zatáčce bez potíží i Franchittiho a protože Dixon a Briscoe měli mít před sebou ještě jeden pit stop. Jenže vše změnil v 65. kole motor Honda ve voze Charlieho Kimballa, který vypověděl službu a nechal svého jezdce trčet na dráze. Na trať musel pace car a pro kvarteto Briscoe, Dixon, Franchitti a Castroneves se začínal rýsovat scénář, že by se do boxů mohli dostat už bez pit stopu.

Restart proběhl 6 kol před koncem, a pokud Hunter-Reay vyhraje šampionát, bude to kontroverzní moment. Briscoe totiž čekal s akcelerací, možná proto, aby se jezdci v prvních třech řadách seřadili a Power měl svého rivala blíže, ale Hunter-Reay vyrazil, jakmile uviděl žlutou vlajku a společně s Pagenaudem Briscoea předjeli. Roger Penske požadoval penalizaci pro Hunter-Reaye za ulitý start, ale sportovní ředitel Beaux Barflied jej nevyslyšel.

Poslední dva restarty a Conwayova nehoda:

Hunter-Reay a Pagenaud bojovali těsně v první zatáčce, do které Američan ideálně nezabrzdil a Francouzi poskytl šanci, ale jeho útoku nakonec dokázal odolat. Těsno ovšem bylo ve čtvrté zatáčce, kde Barrichello a Conway bojovali bok po boku. Barrichello si držel vnitřní stopu a sem se dva vozy vedle sebe prostě nevejdou. Conway to zjistil, až když měl nos zapíchnutý v pneumatikách přímo pod cedulí Conway Street. Jeho vůz navíc „podebral“ Wilson a zatáčku perfektně zablokoval. Podobnou dopravní zácpu, ale ve větším měřítku, zažil Baltimore i vloni, byť o zatáčku dříve, ve vlásence.
INDYCAR zvažuje zavedení pravidla Green-white-checkered, jak by to vypadalo, nám v Baltimoru předvedla v praxi, protože se podařilo vozy odklidit a restartovat závod právě dvě kola před koncem. Pořadí bylo Hunter-Reay, Pagenaud, Briscoe, Dixon a Power. Briscoe a Dixon mohli hodit za hlavu starosti s palivem. Sice se nabízela otázka, jestli Penske nepovolá Briscoea do boxů, aby Powera posunul alespoň o příčku blíž k Hunter-Reayovi, ale Roger Penske nic podobného neudělal. Briscoe se navíc posunul o příčku vpřed, když se dostal před Pagenauda. Power ale ve třetí zatáčce ztratil dvě místa, když se na vnitřek zatáčky nacpal Barrichello a Powerova zpomalení využil i Servia, ale španělskému jezdci stihl Power ještě předjetí vrátit.
Hunter-Reay vyhrál letos čtvrtý závod a protože je obecně považován za lepšího (a samozřejmě zkušenějšího) pilota na oválech než je Power, což dokazuje i tím, že vede oválový šampionát, začíná to být pro Powera nepříjemné deja vú. V roce 2010 také před posledním závodem na oválu vedl šampionát, ale nakonec o titul přišel. Ale na rozdíl od roku 2010 to Hunter-Reay nemá zcela ve vlastních rukách. I když závod vyhraje, tak Power bude mistrem, pokud dojede druhý nebo třetí (v tom případě ale Hunter-Reay nesmí získat bonusové body za největší počet kol v čele závodu). Ovšem pokud po posledním závodě budou mít oba jezdci stejně bodů, titul získá Hunter-Reay, protože baltimorské vítězství je jeho letos čtvrté, Power zvítězil v sezóně 2012 třikrát.
Finále sezóny v kalifornské Fontaně už za necelé dva týdny bude také velkou loterií. INDYCAR pro závod připravila upravenou aerodynamiku, kterou jezdci ještě před závodem otestují. Do hry mohou promluvit i motory, protože to pro ně bude zatím nevídaná zátěž. Na rozdíl od Indianapolisu totiž týmy na tuhle pětistovku nové agregáty nedostanou a musí si poradit s tím, co mají teď k dispozici.
p.
 Jezdec  Tým
Motor
Čas/odstup
1.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
2:09:02.9522
2.
 R.Briscoe  Team Penske
Chevrolet
+ 1.4391
3.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton Motorsports
Honda
+ 3.0253
4.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 3.9281
5.
 R.Barrichello  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 5.0450
6.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
+ 5.7467
7.
 O.Servia  Dreyer & Reinbold/Panther
Chevrolet
+ 7.5913
8.
 A.Tagliani  Team Barracuda - BHA
Honda
+ 7.7701
9.
 E.Viso  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 8.8651
10.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
+ 9.0843
11.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 10.2963
12.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
+ 17.1591
13.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
Honda
+ 1 kolo
14.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 1 kolo
15.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 2 kola
16.
 M.Conway  A.J. Foyt Enterprises
Honda
+ 2 kola
17.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
+ 3 kola
18.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
Porucha
19.
 B.Junqueira  Sarah Fisher Hartman
Honda
Porucha
20.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
Havárie
21.
 T.Sato  Rahal Letterman Lanigan
Honda
Porucha
22.
 S.de Silvestro  Lotus HVM Racing
Lotus
Havárie
23.
 S.Bourdais  Dragon Racing
Chevrolet
Porucha
24.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Honda
Havárie
25.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
Havárie