13.11.2024
Maffei opouští místo ředitele Liberty Media
12.11.2024
Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1
12.11.2024
Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu
Je tu finále sezóny 2012 IZOD IndyCar SeriesIndyCar
Víťa Boch
14.09. 2012
Víťa Boch
14.09. 2012
MAVTV 500 – před závodem
Posledních 500 mil dělí jezdce od konce letošní sezóny IZOD IndyCar Series a poprvé za 10 let sezóna skončí pětisetmílovým závodem. Stejně jako o dekádu dříve, se cti hostit pětistovku dostane okruhu Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně. V neděli nad ránem se dozvíme, jestli letošní titul získá Will Power nebo Ryan Hunter-Reay. Šance Helia Castronevese a Scotta Dixona pominou, jakmile Power nastoupí do kvalifikace, tím získá minimálně 5 bodů a o titul bude bojovat jen s Hunter-Reayem.
Historie závodů amerických formulí v jižní Kalifornii se začala psát už v roce 1967, kdy USAC poprvé zavítal na okruh v Riverside. Na trati populární především mezi fanoušky NASCAR zůstal tři roky, potom totiž nedaleko Riverside v Ontariu vznikl ovál Ontario Motor Speedway dlouhý 2,5 míle s klopením 9° v zatáčkách a nulovým na rovinkách? Že vám jsou ty parametry povědomé? Ontario Motor Speedway vzniklo jako mladší dvojče Indianapolis Motor Speedway.
USAC v Ontariu uspořádal devět závodů, všechny na 500 mil. Po vzniku CART přešla kalifornská superspeedway do kalendáře nové série, ale po dvou závodech, v roce 1980, musela kvůli finančním potížím zavřít své brány. Ovál v polovině 80. let zanikl úplně. Závody v jižní kalifornii žily dál. Od roku 1975 se závodilo v ulicích Long Beach a v roce 1984 Formuli 1 vystřídal CART.
Auto Club Speedway - virtuální kolo:
Nicméně po zániku okruhu v Riverside přišel o kalifornský závod NASCAR. Sice našel útočiště na okruhu v Sonomě, ale to bylo v severní Kalifornii, z Los Angeles, druhé největší americké aglomerace, to bylo pořádně daleko. Roger Penske se toho rozhodl využít a v dubnu roku 1994 představil společně s ocelárnami Kaiser Steel plán na výstavbu oválu ve Fontaně. Jako vzor posloužil jiný slavný ovál, Michigan International Speedway, a ve Fontaně mělo vzniknout jeho téměř identické dvojče také s tvarem písmena D a délkou 2 míle, ale s mírnějším klopením.
Hned den po oznámení výstavby okruhu se CART zavázal, že na něm bude závodit. O tři měsíce později se přidal i NASCAR. Výstavba probíhala až do roku 1997 a v lednu okruh poprvé vyzkoušel Penskeho jezdec v CART Paul Tracy. O první závod se 21. června 1997 postarala regionální série NASCAR West.
CART na California Speedway závodil poprvé 28. září 1997 a Mauricio Gugelmin hned v kvalifikaci pokořil rychlostní rekord na uzavřeném okruhu, když dvoumílový ovál objel průměrnou rychlostí 232,882 mil/h – 374,787 km/h. Závod v jižní Kalifornii vydržel v kalendáři CART do roku 2003, ale poslední závod byl zrušen kvůli požárům lesů nedaleko okruhu.
V roce 1999 se NASCAR rozhodl rozšířit svojí dceřinou společnost International Speedway Corporation, která v té době vlastnila šest okruhů. Od různých vlastníků odkoupila Homestead-Miami Speedway a Richmond International Raceway a od Penske Motorsports získala čtyři ovály – Nazareth Speedway, North Carolina Speedway, Michigan International Speedway a právě California Speedway.
Rychlostní rekord Gila de Ferrana:
California Speedway se několikrát zapsala do historie. V roce 1999 bohužel černým písmem, když po nehodě ve 2. zatáčce v devátém kole tragicky zahynul Kanaďan Greg Moore, jezdec týmu Forsythe Racing, který po sezóně měl přejít k týmu Penske. Jen o šest kol dříve měl na stejném místě velmi podobnou havárii Richie Hearn. Nikoho už příliš nezajímalo, že závod vyhrál Adrian Fernandez a že Juan-Pablo Montoya získal ve své první sezóně v CART titul, když měl stejně bodů jako Dario Franchitti, ale měl na kontě více vítězství.
V roce 2000 potom Gil de Ferran zapsal kalifornský ovál znovu do historie, když jedno kvalifikační kolo zajel průměrnou rychlostí 241,426 mil/h (388,537 km/h) a pokořil Gugelminův rychlostní rekord na uzavřeném okruhu z roku 1997. Vítěz závodu z roku 2002 Jimmy Vasser dokázal celou pětisetmílovou vzdálenost ujet za 2 hodiny a 33 minut, průměrnou rychlostí 197,995 mil v hodině (318,642 km/h). Ale ve stejném roce začala na okruhu závodit také IRL a v roce 2003 Sam Hornish absolvoval celý závod, byť jen čtyřistamílový, průměrnou rychlostí 207,151 mil/h (333,377 km/h), což je dodnes nejvyšší průměrná rychlost závodu.
755
Tomáš Enge debutuje v IndyCar na California Speedway.
O rok později byl kalifornský závod mimořádně sledovaný i v České republice. Na okruhu California Speedway totiž v IndyCar debutoval český závodník Tomáš Enge. Závodil za stáj Patrick Racing a spottera mu dělal Al Unser Jr., ale pár kol před koncem ztratil při restartu kontrolu nad vozem a smetl z dráhy ještě Tomase Schecktera, svého budoucího stájového kolegu. V roce 2005 potom Enge dojel ve Fontaně osmý.
IndyCar se v roce 2006 už do Fontany nevrátila. Okruh v roce 2008 změnil název, když práva k názvu koupil jihokalifornský autoklub, proto Auto Club Speedway. Hlavním lákadlem zůstávaly dva závody NASCAR, ale dva závody se nedokázaly uživit a podzimní závod se předloni jel naposledy. Majitel okruhu, International Speedway Corporation, hledala náhradu a volba padla právě na IZOD IndyCar Series.
Pro poslední závod si IndyCar připravila nový aero balík, který jezdci minulý a tento víkend ve Fontaně testovali. Některé týmy si na sobotu připravily i nová zbarvení. Ryan Briscoe, který vyhrál předminulý závod a v minulém byl druhý, pojede tentokrát v barvách titulárního sponzora IZOD. Helio Castroneves má bílomodrý vůz právě v barvě jihokalifornského autoklubu. Tým Dragon Racing nasadí Katherine Legge. Jak jsme psali dnes ráno, Conway požádal o to, aby nemusel v Kalifornii startovat a u Foyta pojede Cunningham. Andretti a AFS Racing potřetí nasadí vůz pro Saavedru. Oriol Servia pojede v bíločerném voze sponzorovaném WIX Filters.
Do mistrovského závodu by mohla promluvit i technika. Fontana byla vždy náročným okruhem především na motory. Například v závodě CART v roce 2000 startovalo 25 jezdců a dokončilo jej jen pět. Jedenáct pilotů muselo odstoupit kvůli závadě motoru! Hned 14 jezdců před sobotním závodem musí počítat s penalizací buď za nepovolenou výměnu motoru, nebo proto, že nasadili letos už šestý motor. Penalizace čeká i na jezdce bojující o titul. Motor museli vyměnit Castroneves, Power, Hunter-Reay, Dixon, Cunningham, Sato, Wilson, Rahal, Newgarden, De Silvestro, Kimball, Pagenaud, Tagliani a Hinchcliffe
Auto Club Speedway Délka trati: 2 míle
Délka závodu: 250 kol, 500 mil
Rekord okruhu (IRL): Hélio Castroneves, Team Penske, 31.7521 vteřin (průměrná rychlost 226,757 mil/h), 2003
Časový harmonogram (SELČ) Pátek – 14. září
19:45 – 21:15 – 1. trénink
23:15 – 00:45 – Kvalifikace
Sobota – 15. září
2:45 – 3:30 – 2. trénink
Neděle – 16. září
2:45 – Start závodu MAVTV 500