INDYCAR se poohlíží po možné náhradě za Firestone
Firestone neuspěl s návrhem na prodloužení smlouvy.
Americký výrobce pneumatik Firestone (vlastněný japonským Bridgestonem) chtěl vloni opustit IZOD IndyCar Series. Výkonný ředitel INDYCAR Randy Bernard v zimě vyjednal s Firestonem prodloužení spolupráce do roku 2014, ale za cenu toho, že se pro týmy v IndyCar zdvojnásobily náklady na pořizování pneumatik. Firestone se zdál být s novým uspořádáním věcí spokojen a nabídl INDYCAR prodloužení spolupráce minimálně do roku 2020, jenže INDYCAR se k návrhu Firestonu zatím vyjádřila zamítavě.
„Slyšel jsem něco o tom, že něco podepsali s jiným dodavatelem,“ přiznal pro MotorSport Al Speyer, prezident americké závodní divize Bridgestone/Firestone. „Nevím to zatím jistě, ale jestli je to pravda, tak to velmi znejišťuje naše další možné působení v sérii. Ale zatím neznám všechna fakta.“
„Chci zdůraznit, že jsme chtěli prodloužit naše partnerství s IndyCar. Před pár lety jsme si prošli obdobím, kdy jsme se snažili upravit naše investice, ale to už je za námi. Teď chceme pokračovat. Od května loňského roku říkám IndyCar, že bychom rádi prodloužili naše partnerství, které má skončit v roce 2014, alespoň až do roku 2020. Chtěli jsme prodloužení na více let, aby to oběma stranám přidalo na stabilitě.“
„Ale není vůbec jisté, že prodloužení dosáhneme. Máme ohledně toho velké obavy, ale z naší pozice s tím moc nezmůžeme. Vypadá to, že IndyCar chce jít jiným směrem, pokud jde o pneumatiky. Je to pro nás stále jasnější. Přestože jsme si mysleli, že s námi chtějí prodloužit, najednou jsme zjistili, že chtějí jít jiným směrem. Je nám jasné, že současné vedení IndyCar nemá zájem s námi pracovat.“
Hned se objevilo několik názorů, kdo by případně Firestone mohl v roli dodavatele pneumatik pro IZOD IndyCar Series vystřídat. Od první světové války jen dva dodavatelé dokázali vyrobit vítězné pneumatiky pro Indy500, byl to právě Firestone a kromě něj ještě Goodyear. Goodyear ale dodává pneumatiky pro NASCAR a také pro juniorskou sérii Star Mazda.
Kromě Firestonu a Goodyearu dokázaly v Indianapolisu zvítězit jen tři další značky pneumatik, všechny před první světovou válkou. Povedlo se to Michelinu, britské Palmer Cord Tyres a dvě vítězství získaly pneumatiky BF Goodrich.
Speed.com přišel s názorem, že se na americký trh snaží více proniknout současný dodavatel pneumatik pro Formuli 1, italská společnost Pirelli. Zájem možná má i Michelin. Navíc v roce 2014 se sjednotí vytrvalostní šampionáty Grand-Am a American Le Mans Series, takže by dodavatel pneumatik mohl přijít odtud. Do Grand-Am pneumatiky dodává Continental, v ALMS najdeme Michelin, Dunlop, Falken a Yokohamu.
INDYCAR slovy Randyho Bernarda potvrdila jednání o novém kontraktu, ale nevyloučila, že by jej opět mohl získat Firestone:
„Ačkoliv INDYCAR obvykle nekomentuje probíhající jednání, INDYCAR stále hledá, co je nejlepší pro náš sport z krátkodobého i dlouhodobého hlediska. Je cílem naší série, abychom měli partnery, kteří nám poskytnou bezpečné, spolehlivé a rychlé produkty, které jsou navrhovány tak, aby splnili požadavky na i mimo dráhu a zároveň, aby se staly platformou pro růst série díky agresivnímu marketingu.“
„Protože současný kontrakt s Firestonem na dodávku pneumatik pro IZOD IndyCar Series vyprší na konci sezóny 2014, INDYCAR hledala a hledá smlouvu na dodávku pneumatik na rok 2015 a další. Náš současný dodavatel s velkou tradicí (Firestone) je mezi těmi, které zvažujeme.“
Kromě dodávek pro týmy v IndyCar dodává Firestone pneumatiky i do juniorské série Indy Lights, jejíž je titulárním sponzorem. Pneumatiky dodává do IndyCar s přestávkami už od počátku 20. století. Jak rád připomíná v televizní reklamě, když v roce 1911 vyhrál Ray Harroun první pětistovku v Indianapolisu, odjel závod právě na pneumatikách Firestone.