Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 4. díl
Testy a vyvážení výkonnosti.
V předchozím díle byly zmíněny všechny náležitosti, které jsou nutné pro účast v šampionátech. Nyní je na řadě další krok, který předchází samotné účasti na závodních víkendech.
Jsou jím testy, na jejichž základě dochází ke sbírání poznatků pro určení vyrovnané výkonnosti rozdílných modelů a koncepcí vozidel. Tento způsob bývá v originále pojmenován jako Balance of Performance anebo znám pod často používanou zkratkou BoP.
Vyrovnání výkonnosti
V případě BES jsou tyto testy určeny účastníkům dvou hlavních tříd: GT3 Pro Cup a GT3 Pro-Am Cup. Větší důraz na tyto testy je kladen v případě BES, které jsou povinné pro celosezónní zájemce. Dále jsou povolány týmy, které nasadí své odlišné vozy ve více třídách. Zároveň by měl být zastoupen každý výrobce, jehož vozy se účastní sezóny.
Pro zájemce z GT3 Gentlemen Trophy nejsou povinné, parametry jejich vozů jsou upraveny až před kvalifikací u prvního podniku.
U GT1 mohou být pořádány na základě požadavku a pod dohledem Výboru GT.
Při neúčasti některého vozu na těchto zkouškách není u BES uveden konkrétní postih. U GT1 mohlo být na první podnik přiděleno závaží ve výši 100 kilogramů pro každý vůz. Navíc si Výbor GT může vybrat piloty k provedení testů – ti se nemohou následně účastnit sezóny.
Jízdy v BES probíhají s pneumatikami všech schválených výrobců. S ohledem na převažujícího dodavatele a zavádění jednoho výrobce se bude uplatňovat požadavek z GT1 ohledně shodné kombinace vozu a výrobce pneumatik. V této sérii byl v uplynulých třech sezónách jednotný dodavatel.
Tím končí požadavky uvedeny v pravidlech MS GT1, zbývající informace pochází z předpisů pro BES. Nicméně lze předpokládat jejich využití u GT1.
K určení hodnot pro vyvážení výkonnosti slouží jednotky pro sběr dat, jimiž jsou vozy třídy GT3 vybaveny dle požadavků technických předpisů. Ty zaznamenávají a uchovávají minimálně rychlost otáčení kol, polohu plynového pedálu, podélné a boční zrychlení.
Takto získaná data jsou přístupná jak Výboru GT, tak pracovníkům podobného orgánu SRO.
Soukromé testy
Týmy GT1 i BES se mohou účastnit i soukromých testů.
V případě okruhu, na němž se pojede mistrovský závod, stačí u BES lhůta do 28 dní před zahájením podniku. U GT1 v těchto případech začíná platit již sedm dní před zahájením sezony. V obou případech uskutečnění podniku umožňuje následné testy bez omezení.
Účast na závodních víkendech jiných sérií anebo předváděcí akce se silničními modely nejsou považovány za testy.
V případě předváděcích akcí je nutné tuto skutečnost ohlásit SRO (BES) anebo FIA (GT1). Pouze FIA si vyhrazuje právo kontroly vozu.
Příště: složení organizačního týmu, propustky
Seznam předchozích dílů
Díl | Obsah článku | Odkaz |
1. | Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy. | Zde |
2. | Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku. | Zde |
3. | Přihlášky účastníků | Zde |