Sobotní závody v Torontu a Houstonu odstartují pevné starty
INDYCAR zveřejnila pravidla pro doubleheader víkendy.
Minimálně dvakrát v letošní sezóně odstartují jezdci IndyCar do závodu prostřednictvím tzv. pevných startů (standing starts) tak, jak je známe například z Formule 1. Sportovní ředitel INDYCAR Beaux Barfield v úterý oznámil, že pevné starty zavede pro sobotní závody v rámci doubleheader víkendů v Torontu a Houstonu. Kvůli rekonfiguraci trati budou mít oba závody v Detroitu letmé starty. Barfield by rád viděl pevné starty ještě u dalšího jednoho či dvou závodů letošní sezóny.
Kromě zavedení pevných startů vyjasnila INDYCAR i systém kvalifikace pro doubleheader víkendy. Kvalifikace na sobotní závod bude mít tradiční formát INDYCAR pro přírodní a městské okruhy - tři části kvalifikace, nejprve první segment, v němž je jezdecké pole rozděleno na dvě poloviny a do semifinále z obou skupin postupuje první šestka. Tady se formát dočká drobné úpravy: zkrácení z 15 minut na 10. Semifinálová dvanáctka a finálová šestka měly k dispozici jen 10 minut už v loňské sezóně. Ve všech segmentech kvalifikace (a to platí i pro ostatní kvalifikace na přírodních a městských okruzích) mají nově týmy naprostou svobodu volby pneumatik.
Na nedělní závod se jezdci budou kvalifikovat během půlhodinové kvalifikace v sobotu ráno. Na trati tak bude opravdu živo, protože jezdci nebudou mít příliš prostoru pro zajetí ideálního kola. Do nedělního závodu se odstartuje tradičním letmým startem.
První pevný start Champ Cars:
Pevné starty se do amerických formulí vrátí poprvé od roku 2008, kdy tak odstartoval poslední závod Champ Cars na okruhu v Long Beach. Poprvé byly pevné starty zavedeny o rok dříve při závodě Champ Cars v Portlandu. Závod v Torontu už tak pevným startem jednou začínal, v Houstonu se v roce 2007 ještě startovalo letmo.
„V současné chvíli přemýšlíme nad zakomponováním pevného startu ještě do jednoho či dvou závodů v této sezóně,“ prozradil Beaux Barfield a vysvětlil, jak pevný start v IndyCar bude vypadat. „Startovací světla jsou podle specifikací FIA. Až budou vozy na startovním roštu po dokončení zaváděcího kola, začne se postupně s vteřinovým odstupem rozsvěcet pět světel (Champ Cars měly jen čtyři světla – pozn. red.). Až bude všech pět svítit, tak v rozmezí 0,5 až 1,5 sekundy všechna světla zhasnou, což značí start závodu.“
Jezdci si budou starty moci zkoušet během tréninků na konci pit lane a v k tomu určeném boxovém stání. Oba závody v rámci doubleheader víkendů budou stejně dlouhé a za plný počet bodů. Místa na pit lane určí pro oba závody výsledek kvalifikace na předchozí závod na stejném typu trati. Výsledek kvalifikace do druhého závodu potom určí pořadí na pit lane v následujícím závodě.
Startovací procedura při využití pevných startů:
Zaváděcí kolo – jezdci během zaváděcího kola pojedou za sebou, předjíždění je zakázáno, rychlost určuje zaváděcí vůz. Zastavit a zkoušet startovní proceduru je zakázáno.
Startovní rošt – na konci zaváděcího kola zaváděcí vůz zajede a startovní pole zaujme svoje pozice na startovním roštu. Přední kola vozů musí zůstat za čárou. Pět vteřin před zahájením startovní sekvence budou jezdci upozorněni od ředitelství závodu přes rádio.
Červená světla se začnou jedno po druhém rozsvěcet, závod je odstartován ve chvíli, kdy všechna zhasnou. Ulitý start je tehdy, pohne-li se vůz před zhasnutím světel směrem dopředu. O penalizaci za ulitý start rozhodne ředitelství závodu a proti takovému rozhodnutí se není možné odvolat ani podat protest. Traťoví komisaři budou rozmístěni u světel, máváním žlutou vlajkou upozorní na vůz neschopný startu.
Přerušený start – pokud je start přerušen, rozsvítí se žlutá světla. Týmy dostanou další instrukce přes rádio, startovací procedura může být přerušena a na trať vyslán zaváděcí vůz. Jezdec, který způsobí přerušení startu, odstartuje do závodu z konce startovního pole.