Bostonská poradenská firma radí, jak vylepšit IndyCar
Zpráva Boston Consulting Group unikla do médií.
Na konci loňské sezóny si společnost Hulman & Company vlastnící Indianapolis Motor Speedway a INDYCAR najala poradenskou společnost Boston Consulting Group (BCG), aby provedla audit a poradila rodinnému podniku Hulman-Georgů, jak zlepšit hospodářské výsledky INDYCAR, či zda sérii (a případně i Indianapolis Motor Speedway) raději neprodat. BCG Hulman & Co. poradila si obě společnosti ponechat, u Indianapolis Motor Speedway radí změnit ceny lístků, u IZOD IndyCar Series navrhuje razantní změny. Sto patnáct stran dlouhá zpráva BCG se v pátek dostala do rukou reportérů agentury Associated Press.
Pro IZOD IndyCar Series BCG navrhuje radikální přeměnu kalendáře a zavedení systému play-off se třemi závody. Nějaké zatraktivnění posledních závodů skutečně INDYCAR zvažuje, například udělováním dvojnásobného počtu bodů. Nový kalendář by nabídl oproti letošnímu ročníku kratší sezónu. Začínala by až v dubnu, několik posledních let přitom sezóna začíná třetí víkend v březnu (víkend, kterým končí v USA jarní prázdniny) a končila na konci srpna, aby se IndyCar vyhnula soupeření o diváckou přízeň s NFL. Celý ročník by trval jen 19 týdnů a během nich by se odjelo jen 15 závodů.
Zpráva dokonce navrhuje, ve kterých městech by se mělo závodit. Úvod sezóny má obstarat texaský Houston, pak by pokračoval šampionát v arizonském Phoenixu, už třetím závodem má být Indy500, poté série má zavítat do Miami, Atlanty, Bostonu, Chicaga, Pocona, Toronta, Seattlu, Sonomy a na ovál ve Fontaně. V play-off jsou závody na oválu Texas motor Speedway, GP v ulicích Long Beach a celá sezóna by skončila na Indianapolis Motor Speedway na okruhu využívaném Moto GP. Druhý závod v Indianapolisu není nereálný, neboť BCG odhaduje, že by vydělal 4,3 miliony dolarů.
Zpráva říká, že by INDYCAR měla „preferovat rozmanitost okruhů nad ovály“, takže z výše uvedeného kalendáře se přesně nedá odhadnout, kolik závodů by připadlo na který typ tratě. Například jestli by IndyCar v Miami jela na oválu Homestead-Miami Speedway, v Atlantě na Atlanta Motor Speedway, v Bostonu na nedaleké New Hampshire Motor Speedway či v Chicago na Chicagoland Speedway, nebo by ve zmíněných městech závodila v ulicích.
Oproti současnému kalendáři bez náhrady zmizely některé okruhy a to i ty tradiční – Mid-Ohio Sports Car Course či Milwaukee Mile. Chybí i dobře navštěvované závody na okruhu Barber Motorsport Park v Alabamě, na oválu v Iowě a v ulicích Baltimoru. Podle BCG by IndyCar měla závodit jen v severní Americe. Ale po skončení sezóny by mělo následovat několik exhibičních závodů mimo Spojené státy, pravděpodobně tvořící samostatný šampionát. O podobné mezinárodní sérii mluvil i výkonný ředitel Hulman & Co. Mark Miles v jednom rozhlasovém pořadu. Ačkoliv konkrétní exhibiční závody zpráva BCG nezmiňuje, pravděpodobně by se sem přesunul závod v Brazílii, IndyCar by se mohla podívat do Evropy (ostatně okruh v Mugellu má o podzimní závod IndyCar velký zájem) a snad i do Austrálie.
Kromě radikální změny kalendáře navrhuje BCG, aby se INDYCAR pokusila vyvázat z kontraktu s kabelovou stanicí NBC Sports Network, dostala pokud možno co nejvíce závodů na celoplošný kanál ABC a zbytek na sportovní kabelový kanál ESPN (s ABC mají stejného majitele – Disney). Podle BCG by se mohla pro INDYCAR objevit právní klička umožňující vyvázat se ze smlouvy s NBC Sports Network až ta v letošním ročníku začne vysílat závody Formule 1, protože se smluvně zavázala nepropagovat žádný jiný motorsport více než IndyCar. Navíc BCG odhaduje, že rostoucí poplatky za vysílání IndyCar (z 5,5 milionů dolarů v tomto roce na 10 milionů v posledním roce kontraktu, tedy v roce 2018) zajistí, že o ukončení spolupráce bude stát i televizní kanál.
INDYCAR by měla omezit peníze vyplácené v rámci programu Leaders´ Circle (letos 1,1 milionů dolarů) až na polovinu a namísto toho zvýšit odměny za umístění v závodech z cca 35 000 dolarů za vítězství v závodě až na 240 000 dolarů.
Další dva návrhy se týkají konkrétně Indianapolis Motor Speedway a to změna cenové politiky, zdražení prémiových míst a naopak zlevnění horších sedadel na všechny závody na IMS pořádané a větší využití závodiště, neboť jen 21 dní v roce okruh pořádá podnik, který vydělává peníze.
Okamžitě jakmile se zpráva BCG dostala na veřejnost, vydal výkonný ředitel Hulman & Co. Mark Miles tiskové prohlášení, v němž význam dokumentu zlehčoval. Podle Milese se na veřejnost dostal jeden z prvních návrhů BCG a než INDYCAR či Hulman & Co. cokoliv z návrhu zkusí realizovat, bude tomu předcházet intenzivní debata s akcionáři. Společnost je stále v rané fázi tvorby strategie na příští roky.