Připravte žluté vlajky, Sprint Cup míří směr Bristol
Čtvrtý závod sezóny je před námi, co od něj můžeme očekávat?
Okruh BMS v Tennessee má 0,533 míle, řadí se tedy mezi takzvané půl mílové okruhy. Klopení v zatáčkách měla trať původně až 36˚, ale nyní se uvádí, že je klopení vzhledem k opotřebení 24-30˚. Na rovinkách je klopení v rozmezí 4-9˚ a jsou dlouhé 650 stop čili necelých dvě stě metrů. Kapacita hlediště činí 160.000 míst. Svou velikostí se BMS řadí na čtvrtou příčku v žebříčku největších sportovních areálů v USA. V celosvětovém měřítku je to potom až příčka osmá.
Areál byl otevřen v roce 1960 jako Bristol Motor Speedway. V červenci roku 1961 se na něm odjel první závod v rámci dnešního Sprint Cupu. V roce 1978 byl okruh přejmenován na Bristol International Raceway a na podzim téhož roku se na něm odjel první noční závod. Název Bristol Motor Speedway byl obnoven v roce 1996.
Od roku 1961 se v Bristolu odjelo již sto čtyři závodů pod záštitou NASCAR (Sprint Cup). Vždy se jezdí dvakrát ročně na pět set kol, výjimkou byly závody v letech 1976 a 1977 kdy byly tři závody o sto kol zkráceny. Nejvíce startů si ke dnešnímu dni drží Terry Labonte, ten jich má připsáno celkem padesát sedm. Pokud bychom zašli k již neaktivním jezdcům, překonal by ho Richard Petty s šedesáti starty. Nejvíce ukořistěných Pole Position má Mark Martin a Cale Yarborough, celkem devět. Z vítězství na BMS se radovalo již čtyřicet různých jezdců. Nejčastěji Darrell Waltrip - dvanáctkrát. Kurt Bush, Kyle Busch nebo Jeff Gordon dokázali zvítězit pětkrát.
Prozatím, a je čemu se divit, jsme se pouze třikrát v historii dočkali GWC restartu. A to v po sobě jdoucích letech 2007 (504 kol), 2008 (rekordních 506 kol) a 2009 (503 kol).
Žen v Bristolu příliš nekroužilo, zatím to byla během své čtyřleté kariéry Janet Guthrie a současná jediná žena v jezdeckém poli Sprint Cupu - Danica Patrick.
Bristol většinou nezklame nadšence NASCAR, kteří v něm vidí jistou demolition derby a to proto, že se pravidelně a s jistotou bourá. Délka trati je jenom prvním důvodem, rovinky o dvou stech metrech, všudypřítomné klopení a jezdecké pole, které se po startu rozprostře přes polovinu oválu, prostě nevěstí nic dobrého. Vysoký počet stupňů v zatáčkách navíc způsobuje časté "swapping paint", neboli odírání barvy z boku vozů a potom už chybí jenom málo ke klasickému pojmu políbit zeď, po kterém často dojde k odmrštění vozu od lemující zdi, nebo ještě hůře, k bouračce. Ale právě to je důvod, proč je Bristol tolik oblíbená trať. Žlutými vlajkami se mává o sto šest, hodně se bourá, strká a pošťuchuje. Pod žlutou fází se standardně odkrouží třeba i sto kol. Celé dění na trati je i přes všeobecně nižší rychlost tak rychlé, že i krátká zastávka na Pit Lane pod zelenou vlajkou může jezdci způsobit dvoukolovou ztrátu. Pit strategie je tak jedním velkým a důležitým pojmem. Kdo už se nemůže dočkat, nechť nezapomíná, že startovat budeme v podvečerních hodinách v neděli 17. března.
Pro připomenutí oba dva loňské závody:
Minulý rok se v závodě Food City 500 bouralo hned na začátku závodu. Do nehody se zapletlo šest vozů. Především Kasey Kahne, Kyle Busch, Kevin Harvick a Carl Edwards. Podstatně divočejší byl druhý, noční závod. Tam se mávalo žlutou vlajkou hned třináctkrát. Mimo jiné si v záznamu můžeme připomenout slavný hod helmou, který toho večera předvedl Tony Stewart.
Showdown Saturday Night 20. března 2010
Exhibiční show nazývaná také Legends race, v níž usedli za volanty staříci a veterání z NASCAR byla naplánována na třicet pět kol. Závod, který se jel především pro charitativní účely, nedopadl vůbec dobře. Do nepěkně vypadající nehody se zapletli pánové Larry Pearson a Charlie Glotzbach. Larry Pearson (60) byl závodníkem NASCAR celých 22 let, šestnáct let jezdil v sérii Nationwide, kde nasbíral celkem patnáct vítězství. Šest let ve Sprint Cupu mu přineslo pouze třikrát dojezd v TOP 10. Charlie Glotzbach (75) jezdil ve Sprint Cupu patnáct let. Za tu doby dokázal čtyřikrát zvítězit a padesátkrát dojet v TOP 10. Jako lovec Pole Position si připsal dvanáct úlovků.
Larry Pearson se během exhibičního závodu dostal do smyku v druhé zatáčce a to zbývala do cíle pouhá čtyři kola. Pearsonův vůz se začal pomalu sunout ke spodní lemující zdi, ze zatáčky právě vyjížděl Glotzbach a v plné rychlosti narazil do levého boku vozu Pearsona. Glotzbach ačkoli zraněn, dokázal vůz opustit sám, Pearson nikoli. Byl v bezvědomí a zachránáři jej museli z auta vystříhávat skrze střechu. Na trati ihned zavlály červené vlajky. Larry Pearson byl vrtulníkem přepraven do Bristol Regional Medical Center, již během transportu se naštěstí probral. Z bouračky si odnesl četné zlomeniny a doktoři ho museli dokonce operovat. Z nemocnice byl propuštěn po dvou dnech.