Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hunter-Reay získal v Alabamě po pole position i vítězství

Hunter-Reay získal v Alabamě po pole position i vítězství

Honda Indy Grand Prix of Alabama – průběh a výsledky závodu

Ryan Hunter-Reay dokázal proměnit start z pole position ve vítězství na okruhu Barber Motorsports Park. Ale neměl to tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát, Helio Castroneves a Will Power na jiné strategii mu cestu za vítězstvím pořádně zkomplikovali. V posledních kolech se Hunter-Reaye o triumf snažil připravit Scott Dixon, ale novozélandský pilot i ve čtvrtém závodě v Alabamě dojel na druhém místě.
Honda Grand Prix of Alabama – Barber Motorsports Park
90 kol – celkem 214 mil
1 žlutá fáze – celkem 4 kola
4 jezdci ve vedení – celkem 6 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Ryan Hunter-Reay – celkem 53 kol
Jezdci ve vedení: Hunter-Reay (53 kol), Castroneves (25), Power (9) a Kimball (3)
Nejrychlejší kolo: James Jakes – 1:08.9918 v 83. kole
Will Power se při startu nevešel pořádně do první zatáčce a ztratil několik pozic. Hunter-Reay udržel první míto. Tristan Vautier se dostal na druhou pozici, třetí místo na chvíli převzal skvěle odstartuvší Andretti. V polovině prvního kola musel prudce zabrzdit James Hinchcliffe, do něj vrazil Oriol Servia a do zádě Serviova vozu Graham Rahal. Na trati zůstaly karbonové úlomky, takže na trať musel zpomalovací vůz. Servia a Rahal mohli pokračovat. Hinchcliffe zůstal stát v šesté zatáčce a čekal na další žlutou, aby jej safety tým odtáhl do boxů, kde tým vůz mohl opravit. Hinchcliffe zůstal sedět ve voze nějakých 75 kol, protože žádná žlutá už nepřišla.

Restart se opět nepovedl Powerovi, opět se na chvíli dostal mimo trať. Kimball se dostal před Andrettiho. Na trati se rozhořelo několik pěkných soubojů. Především bitva mezi Vautierem a Kimballem o druhé místo potěšila srdce fanoušků. Za nimi bojovali Andretti, Wilson a Dixon.

Vautier a Kimball (vpravo) skvěle odstartovali, Powerovi se start naopak vůbec nepovedl. 

V 19. kole se otevřelo okno pro první zastávku v boxech. Hned toho využili Franchitti, Castroneve a Dixon. Souboj Vautier, Kimball a Dixon rozhodly až zastávky v boxech, jezdci Ganassiho stáje se před francouzského nováčka dostali. Power, který se pohyboval na konci první desítky, zastavil až v 31. kole, tým zkoušel přejít na strategii dvou pit stopů.
Na druhém místě se ale vyloupl Castroneves. Oproti jezdcům kolem sebe měl jen o 8 kol starší pneumatiky a do konce stintu stáhl Hunter-Reayův náskok na dvě vteřiny. Navíc zastavil jen o kolo dříve, než obhájce titulu. Ve stejnou chvíli v boxech odstavil vůz kvůli poruše Dario Franchitti. Čtyřnásobný šampion nedokončil ani druhý závod letošní sezóny.
Vedení převzal Power, Hunter-Reay byl těsně za ním, ale s plným vozem se před něj nedokázal dostat a tak se na bojující dvojici mohl dotáhnout Castroneves. V 49. kole Castroneves v páté zatáčce na Hunter-Reaye zaútočil. Američan zablokoval kola a lehce do Castronevese vrazil, oba vozy ale kontakt vydržely. Castroneves získal druhou příčku a nemusel čekat dlouho, než mu na stejném místě jeho stájový kolega přenechal vedení. Hunter-Reay v podobné zacházení nemohl ani doufat. Před Powera se nedostal a když ten v 60. kole zajížděl podruhé do boxů, měl Castroneves na prvním místě náskok přes 11 vteřin.

Jak se ukázalo pro Powera to i bez žluté fáze byl poslední pit stop, ale na trati musel šetřit palivo, jak to jen šlo, a do boje o vítězství se už nezapojil. Jeho stájový kolega A.J. Allmendinger udělal při posledním pit stopu jedinou chybu za celý závodní víkend, neudržel motor v chodu. Zastávek v boxech využil Dixon, aby se dostal před Kimballa. Castroneves a Hunter-Reay zastavili společně v 67. kole, Brazilec s náskokem přes 9 vteřin. V boxech měl tým Penske trochu problém se zastrčením tankovacího zařízení, takže na výjezdu byl náskok poloviční. Jenže Hunter-Reay se mohl těšit na novou měkkou sadu pneumatik, Castroneves měl také nové pneumatiky, ale tvrdou sadu. Měkkou použil po prvním pit stopu. Ranní warm up navíc ukázal, že i měkká sada bez problémů 30 kol vydrží.

A.J. Allmendinger se při svém debutu v IndyCar většinu závodu pohyboval v první desítce. 

Patnáct kol před koncem se Hunter-Reayovi podařilo v páté zatáčce oplatit Castronevesovi předjetí. Brazilec byl na tvrdé sadě výrazně pomalejší a hned o kolo později se před něj na stejném místě dostal i Dixon. Odstup mezi vedoucím Hunter-Reayem a druhým Dixonem se pohyboval kolem 1 vteřiny, Novozélanďan to zkoušel, ale nedokázal loňského šampiona dostat pod tlak a donutit k chybě. Pěkný manévr předvedl jeho stájový kolega Kimball, který se na místě, kde se normálně nepředjíždí, agresivně, ale čistě, dostal před Powera. Malé pozdvižení způsobil ještě pět kol před koncem Bourdais. V souboji s Vautierem o desáté místo udělal chybu, skončil v písku, ale udržel motor v chodu a přerušení závodu nezpůsobil.

Stupně vítězů. Scott Dixon má tento post zřejmě předplacený. 

Ryan Hunter-Reay si tak dojel pro první letošní vítězství. Scott Dixon byl počtvrté v Alabamě druhý. Musí alespoň doufat, že nebude pokračovat i druhá série, vždycky když v Alabamě dojel druhý, skončil třetí v celkovém zúčtování šampionátu. Hélio Castroneves dojel podruhé v řadě na stupních vítězů a převzal vedení v šampionátu. Charlie Kimball si čtvrtým místem zajistil své druhé nejlepší umístění v kariéře v IndyCar (loni v Torontu skončil druhý). Will Power nakonec vydržel s palivem a obsadil pátou příčku.
Simon Pagenaud po výpadku v minulém závodě dojel v Alabamě na šestém místě. Marco Andretti po třetím místě v St. Petersburgu dojel v Alabamě sedmý, což je pro mladého Američana v jeho osmé sezóně v IndyCar nejlepší vstup do ročníku. Justin Wilson obsadil osmou příčku. Deváté místo znamená nejlepší výsledek v kariéře a první umístění v top 10 pro Josefa Newgardena. Nováček Tristan Vautier nakonec dojel na desátém místě, což je i jeho osobní maximum.
Příští závod náš čeká za dva týdny a půjde o jednu z perel kalendáře. Okruh označovaný za „americké Monako“ – městský závod v ulicích Long Beach.

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/odstup
1.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
C
1:52:04.5450
2.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
H
+ 0.6363
3.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 17.6821
4.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
H
+ 20.6166
5.
 W.Power  Team Penske
C
+ 26.6469
6.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton HP Motorsports
H
+ 27.2995
7.
 M.Andretti  Andretti Autosport
C
+ 27.7175
8.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
H
+ 30.5504
9.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
H
+ 41.1029
10.
 T.Vautier  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 50.6449
11.
 A.Tagliani  Barracuda Racing
H
+ 58.0458
12.
 E.Viso  Andretti Autosport
C
+ 1:01.4334
13.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
C
+ 1:01.6834
14.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
H
+ 1:03.1151
15.
 O.Servia  Dreyer & Reinbold/Panther
C
+ 1:03.1495
16.
 S.Bourdais  Dragon Racing
C
+ 1:07.6880
17.
 JR Hildebrand  Panther Racing
C
+ 1:09.7447
18.
 S.de Silvestro  KV Racing Technology
C
+ 1:09.9130
19.
 A.J.Allmendinger  Team Penske
C
+ 1:11.0558
20.
 S.Saavedra  Dragon Racing
C
+ 1:11.6523
21.
 G.Rahal  Rahal Letterman Racing
H
+ 1:14.0385
22.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
C
+ 1 kolo
23.
 J.Jakes  Rahal Letterman Lanigan
H
+ 4 kola
24.
 A.Beatriz  Dale Coyne Racing
H
Porucha
25.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
H
Porucha
26.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
C
Havárie

M = motor, C = Chevrolet, H = Honda