Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

TEXAS MOTOR SPEEDWAY (+interview)

TEXAS MOTOR SPEEDWAY (+interview)

Pozvánka na sedmý závod sezóny série Sprint Cup

TEXAS MOTOR SPEEDWAY (TMS) leží na severu města Fort Worth. Dříve než se ale kovbojský Fort Worth pasoval na město, sloužila tato oblast jako armádní pevnost a to od roku 1849.

Svým uspořádáním je okruh TMS podobný závodišti v Atlantě nebo Charlotte. Všechny tři okruhy vlastní společnost Speedway Motorsports, Inc. (SMI), která má ve vlastnictví i Bristol. Roku 1994 se vlastník TMS O.Burton Smith rozhodl postavit „multi-million dolar speedway“, tím byla započata velkolepá přestavba. U pokládání základního kamene v srpnu roku 1995 byli přítomni například Terry a Bobby Labontee a Jeff Gordon. Společnost SMI samozřejmě měla v plánu pojmenovat jako ostatní tratě i Texaský ovál jako Texas Motor Speedway, ale při výstavbě byla podána vlastníky malého okruhu, dnes známého jako Texas Thunder Speedway, žaloba pro název Texas Motor Speedway. Okruh tak byl na chvíli přejmenován na Texas International Raceway, strany nakonec našly společnou řeč a jméno Texas Motor Speedway se mohlo v poklidu stát oficiálním názvem. Okruh byl otevřen 29. února 1996.

Poprvé se na TMS závod pod záštitou NASCAR jel v roce 1997, závod vyhrál Mark Martin. Rok na to, se konaly menší úpravy. Především se upravovala čtvrtá zatáčka tak, aby byl přechod na následující rovinku snazší.

Dnes už je TMS plně zabezpečena SAFERy, které jsou ve všech čtyřech zatáčkách a i na vnitřní lemující zdi. V dnešních dnech má asfaltový, jeden a půl míle dlouhý ovál klopení v zatáčkách dvacet čtyři stupňů a na rovince je to stupňů pět.

Ovál v Texasu dělí fanoušky NASCAR na dva tábory, a sice mezi ty, kteří trať mají rádi a ty, kteří by nejraději Texas ze závodního kalendáře vyškrtli. Můžete se o něm totiž dočíst, že je řazen mezi tzv. „cookie cutter“ což je ne příliš slušný název pro tratě, které svým způsobem prostě jenom vyplňují místo mezi tratěmi, které jsou divácky velmi oblíbené. Na druhou stranu je TMS považována za jednu z nejrychlejších tratí, kde je velmi důležité, jak se mechanici týmů poperou s nastavením vozu, protože právě to hraje velkou roli. Takže se opět trochu více dozvíme, jak jsou na tom vozy šesté generace. Vše bude poprvé a týmy, které zvládnou přizpůsobit nastavené vozu nejlépe a nejrychleji, mají velkou šanci v závodě kralovat. Svým způsobem nám tedy závod přinese velkou podívanou. Samotná reklama na závod v Texasu hlásá heslo No Limits, Wild Asphalt Circus. Tak proč jsou některé tratě jako třeba TMS označována hanlivě „cookie cutters“? Darrell Waltrip se k pojmu cookie cutter vyjádřil tak, že podle něj tratě typu cookie cutter neexistují a vůbec mu používání tohoto názvu připadá nelogické, dále Waltrip řekl, že každá trať má svou vlastní osobitost. A v tom má určitě Darrell pravdu, každá trať nám nabízí něco zcela jiného.

Minulý rok se na jaře z vítězství radoval Greg Biffle a na podzim Jimmie Johnson. Jarní závod byl navíc zpestřen speciálním hostem v roli řidiče Pace Car. S velkým nadšením a americkým úsměvem za volant zaváděcího vozu totiž usedl Richard Hammond, známý především z anglické show Top Gear.

Koho v nadcházejícím závodě sledovat? Jezdec s nejlepším dojezdem vůbec je Matt Kenseth, jehož průměrný dojezd činí 8,33, za dvacet jedna závodů získal dvě vítězství a vedl celkem sedm set sedmdesát dva kol a vždy dojel. Má i největší počet dojezdů v TOP5 i TOP10 a letos má slušně našlápnuto. Hned za ním je s průměrným dojezdem 9,26 Jimmie Johnson se stejným počtem vítězství ale k jeho smůle s jedním DNF. Dvakrát dokázali zvítězit i Denny Hamlin, který se bohužel kvůli zranění stále nebude závodění účastnit. Dvě výhry má na kontě i Tony Stewart nebo Greg Biffle, ten má v kolonce DNF dokonce čtyři zářezy. Zapomenout nesmím na Carla Edwardse, který si z Texasu odnesl už tři, tedy nejvíce vítězství.

Závod NRA 500 na TEXAS MOTOR SPEEDWAY již tuto sobotu, startovat se bude v nočních hodinách.




A jako bonus, když jsme u toho Texasu, jsem požádala o rozhovor mého velmi dobrého přítele Craiga Tennisona, pro kterého je Texas domovina a k TMS to má poměrně blízko. Souhlasil a vy se nyní můžete podívat na TMS a NASCAR tak, jak jej vidí Texasan.


Ty žiješ v Texasu, na okraji města Dallas, jak daleko to máš na Texas Motor Speedway?
Bydlím šedesát čtyři kilometrů od Texaského okruhu, takže mě tento víkend čeká šedesát čtyři kilometrů dlouhá cesta na závod pod světly.

Kolikrát už si tam byl?
V Texasu jsem byl na dvanácti závodech, v Talladeze jsem byl třikrát a dvakrát jsem se podíval na závodní okruh v Atlantě.

Popiš nám trochu jak takový NASCAR víkend vypadá, prý se o amerických fanoušcích NASCAR říká, že jsou tzv.: „rednecks“ neboli nelichotivě vidláci, opravdu se tak chováte?
Když se ti líbí NASCAR, tak jsi tady v Americe obvykle takhle drze nazýván. Většina fanoušků jsou Redneck, což je slovo používané pro někoho, kdo je z té země. Taky možná proto se tomu říká Redneck sport. Jde o to, že si v tom každý představí lidi v kempu, ve stanech, asi tak jak už jste určitě viděli. Každý je kamarádský, užívá si to, mluví o NASCAR a po většinu času si dopřává studené pivo.

Co možnost povozit se s odborným řidičem po nějakém oválu v pravém NASCAR voze?
To můžete absolvovat s profesionálním řidičem na všech tratích. Richard Petty má společnost, která tuto atrakci provozuje. Zatím jsem to nezkusil, možná jednoho dne.

Líbí se Ti vozy šesté generace?
Nová auta jsou pěkná, ale raději bych ty předchozí. U nich měly týmy větší kontrolu nad vozy samotnými i jejich provozem.

Slyšel si o vysoké pokutě, kterou dostal Denny Hamlin za jejich kritiku? Co si o tom myslíš?
Jo, Denny řekl svůj názor a řekl bych, že na to má právo. A nesouhlasím s NASCAR, že dává Dennymu pokutu za to, že řekl, co si myslí.

Spousta Čechů o návštěvě Ameriky a NASCAR závodů sní, takže si možná ani neuvědomuješ, jaké máš štěstí, že jsi Američan. Jaký máš na tohle názor?
Bylo by hezké, kdyby pro fanoušky NASCAR z jiných zemí existoval jednodušší způsob jak se dostat na závody. Nebo by bylo pěkné, kdyby byly někdy závody v Evropě, pro všechny české fanoušky by to potom bylo snazší se na závod dostat i vidět vše živě.

Co říkáš na ten fakt, že stále přibývá českých fanoušků NASCAR? Že taková malá země uprostřed Evropy má stovky lidí, kteří NASCAR zbožňují.
Je úžasné, že existují fanoušci NASCAR v Evropě a nikdo z nich hlavně nemůže být nazýván Rednecks, nebo aspoň si to myslím. Snad bude počet fanoušků i nadále růst.

Kterou trať máš nejraději?
Nejoblíbenější je Talladega, už jenom k té vší historii a hlavně je umístěna v krásné oblasti Alabamy.

Teď ani nevím, narodil se nějaký jezdec v Texasu?
Řidiči narození v Texasu, o kterých tedy vím, jsou Terry a Bobby Labonte, ti se narodili ve městě Corpus Christi.

Měl si možnost se s někým setkat osobně?
Setkal jsem se a měl jsem možnost mluvit s Michaelem Waltripem, Gregem Bifflem a Kurtem Buschem.

A kdo je tvým největším favoritem?
Sleduji Kurta Busche a nerad to říkám, i jeho problémy a spory.

Když zrovna nemáš možnost jet se na závod podívat osobně, sleduješ závody v televizi? Nebo na livestreamech na internetu?
Můžu sledovat každý závod v televizi, ale na tento víkend mám lístky.

Jaký máš názor na závody Formule 1, sledoval si je někdy?
O formuli 1 nic nevím, nikdy jsem závod neviděl, ani nic nečetl.

Tady v Evropě se často řeší jedna otázka. Co je lepší NASCAR nebo F1? Ale tuším, že vím, co řekneš.
Tak to je snadná odpověď. NASCAR je nejlepší.

Je ještě něco, co by si chtěl českým fanouškům NASCAR říct závěrem?
Snad jen, že jednoho dne se všichni fanoušci z České republiky dostanou do Ameriky a živě uvidí závod na své oblíbené trati. Nebo že NASCAR jednoho dne připíše do závodního kalendáře závod v Evropě.

Děkuji za tvůj čas.

Původní a celé znění rozhovoru naleznete zde: http://www.motorsportpodcast.cz/news/rozhovor-craig-tennison/