13.11.2024
Maffei opouští místo ředitele Liberty Media
12.11.2024
Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1
12.11.2024
Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu
V Poconu poprvé od roku 1989 vyjely vozy IndyCarIndyCar
Víťa Boch
12.04. 2013
Víťa Boch
12.04. 2013
Jezdcům se superspeedway zalíbila.
V srpnu tomu bude 24 let, co naposledy vozy americké formule závodily na pensylvánském oválu Pocono Raceway. CART zde pořádal poslední závod 20. srpna 1989. Od té doby se formule po 2,5 mílovém oválu ve tvaru trojúhelníku neprojely, až ve středu 10. dubna 2013, kdy zde čtyři piloti IndyCar, Marco Andretti, Dario Franchitti, Simon Pagenaud a Will Power, testovali pneumatiky pro Firestone, který se připravuje na červencový závod.
„Je to trochu jako rychlejší krátký ovál, protože pořád musíte pracovat, především v první zatáčce,“ řekl Marco Andretti, jehož děda, Mario Andretti, vyhrál závod v roce 2006 a středečnímu testu přihlížel. „Pro mě to bylo o hledání limitu ve třetí zatáčce, abych si zvykl na klopení. Bude zajímavé najít balanc mezi první a třetí zatáčkou. Je to jako Nazareth na steroidech.“
Připomněl Andretti dnes již uzavřenou slavnou pensylvánskou trať ve městě, kde jeho rodina žije několik desítek let. Tři zatáčky na Pocono Raceway kopírují zatáčky na jiných slavných oválech. První zatáčka má klopení 14° a vznikla podle zatáčky na již také neexistujícím oválu v Trentonu (v městě, kde se nejmladší Andretti narodil). Druhá zatáčka, kopení 8°, připomíná zatáčky na Indianapolis Motor Speedway a třetí vznikla podle Milwaukee Mile (s 6° klopením).
Marco Andretti na Pocono Raceway:
„Vždycky je potřeba kompromis, zvlášť na trati s třemi různými zatáčkami,“ řekl Dario Franchitti, který si předtím ovál vyzkoušel v NASCAR. „Je tady velké klopení v 1. zatáčce, skoro plochá dráha ve třetí a tunelová zatáčka (jak se přezdívá 2.). Vždycky budete lepším v jednom rohu trati. Trik je v tom, že musíte přijít na to, který můžete nejvíce ošidit, abyste pořád byli konkurenceschopní.“
„Rozdíl oproti roku 2008 je markantní. Bylo to staré a hrbolaté místo, teď je trať velmi, velmi hladká. Očividně museli do trati hodně zainvestovat, postavit SAFER bariéru. Proto se sem teď může IndyCar vrátit. Všechny tyhle investice udělali. Tehdy jsem si říkal, že závodit tady v IndyCar by byla bomba, a taky bude. Bude to velmi dobrý závod.“
V Poconu IndyCar pojede závod na 400 mil. Je součástí Fuzzy´s Ultra Premium Vodka Triple Crown. Pokud by některý z jezdců vyhrál v Pocono, v Indianapolisu a ve Fontaně, dostal by od sponzora 1 milion dolarů. Pokud vyhraje alespoň dva závody, dostane 250 000.
Záběry z testů:
Triple Crown na třech superspeedway je součástí tradice amerických formulí. Historie sahá do roku 1971. Až do roku 1980 sem patřily pětisetmílové závody v Indianapolisu, Poconu a na oválu Ontario Motor Speedway v Kalifornii. V roce 1981 zavřený kalifornský ovál nahradila Michigan International Speedway. Triple Crown skončila v roce 1989, když CART přestal závodit v Poconu. Jediným jezdcem, který všechny tři závody vyhrál v jednom roce, byl v roce 1978 Al Unser. Johny Rutherford, A.J. Foyt, Bobby Unser a Gordon Johncock dokázali vyhrát v jednom roce dva závody.
Emerson Fittipaldi drží rekord dráhy v Poconu. V kvalifikaci na závod v roce 1989 zajel čas 0:42.51 sekund průměrnou rychlostí 211.715 mil v hodině. Při středečním testu se jezdci po okruhu pohybovali o čtyři míle v hodině rychleji.