NASCAR - když závodí ženy
Závodění jako takové prostě není jen pro pány.
Motorsport všeobecně vnukl celému světu myšlenku, že závodění jako takové je jenom pro pány. Když si představíte závodníka, který právě vystupuje ze svého závodního vozu, tak pod jeho helmou prostě nějakým záhadným způsobem očekáváte mužskou tvář. Jenomže co když si tu helmu sundá a první, co spatříte, bude záplava dlouhých vlasů? Ne opravdu tím nemyslím, že je to prostě jenom další závodník s dlouhými vlasy. Myslím tím, ženu závodnici.
Od té doby, co vzniklo samotné závodění, se v mnoha ženách probudila jistá touha závodit také. A tak došlo k tomu, že se na startovním roštu objevila i ženská jména. Mnozí to odsuzovali a našli se i lidé, kteří tvrdili, že žena do závodu nepatří. Se stejným problémem se v těchto dnech potýká například i Danica Patrick, ale přesto se o ní mluví a mnozí ji obdivují. Ale není jediná, která si zaslouží náš obdiv. Ženy totiž stály už u samotného zrodu NASCAR.
Pokud se zaměříme na NASCAR a závody či série, které se kdy konaly pod záštitou této asociace, můžeme najít přes pět desítek ženských jmen. A kdo ví, možná že jich bylo mnohem více, jenom se jejich jména nedostala do seznamů, které dnes můžeme pročítat.
První žena, která kdy usedla za volant závoďáku NASCAR, byla Sara Christian a to už během první, čili zahajovací sezóny NASCAR. Narodila se roku 1918 v Georgii a zemřela před dlouhými třiceti třemi lety. Její závodní kariéra trvala dva roky a za tu dobu se zúčastnila celkem sedmi závodů. Ten slavný den, kdy Sara závodila vůbec poprvé, připadl na 19. červen 1949 a vše se konalo na Charlotte Speedway. Sara Christian sedlala Ford s číslem 71, který vlastnil její manžel Frank Christian. Druhý závod absolvovala na Daytona Beach Road Course 10. července 1949. Poslední závod Sara odjela roku 1950 na Hamburg Speedway (NY). Pokud bychom měli sečíst její úspěchy, nebude to nic úžasného. Dvakrát dojela v první desítce, a to se rozhodně počítá. Roku 2004 byla Sara Christian uvedena do Georgia Automobile Racing Hall Of Fame, přesně padesát pět let poté co byla americkou asociací jezdců zvolena Závodnicí roku (rok 1949).
Historicky druhá žena, závodnice, se jmenovala Ethel Mobley (rozená Flock)(*8. 3. 1920, Alabama +26. 6. 1984).
Jméno prý získala podle benzínu, na který jezdilo auto jejího otce. Ethel závodila již roku 1949 a to dvakrát. V jednom ze závodů dokonce soutěžila proti svým bratrům (Tim, Fonty a Bob Flockovi), kteří byli považování za průkopníky závodění v NASCAR. Stalo se tak poprvé a zatím naposledy, kdy v závodě NASCAR jeli čtyři sourozenci. Závod v Daytoně proti bratrům pro ni dopadl velice dobře. Dva bratry dokázala porazit a celkově zakončila závod na jedenáctém místě.
Další závodnicí v pořadí je Louise Smith (*31. 7. 1916, Georgia +4. 3. 2006, titulní obrázek). Její kariéra započala stejného roku jako u předchozích dam, a sice s vozem číslo 94. K závodění jí přitom dohnala událost, kdy se šla podívat do Daytony a nesnesla prý pohled na to, jak se závodí. Tak vzala zcela nový rodinný Ford a postavila se s ním na start. Louise se zúčastnila dvou závodů v zahajovací sezóně, druhého a čtvrtého a vedlo se jí velmi dobře. Sečteno podtrženo, to máme hned tři ženy v zahajovací a historicky první sezóně NASCAR.
Čtvrtá řidička závoďáků NASCAR je Ann Chester. Ta závodila v druhé sezóně roku 1950 s Plymouthem. Svou kariéru odstartovala šestým závodem v závodním kalendáři. Toho června se závod konal na Vernonském výstavišti. Druhého závodu se Ann zúčastnila v srpnu téhož roku a to na Hamburk Speedway.
Rok 1950 přinesl i další ženské jméno na startovním roštu. Za Packard v šestnáctém závodě sezóny usedla jistá Ann Bunselmeyer (*NY) a skončila na slušném osmnáctém místě.
Další žena (o které se ví) se v NASCAR objevila roku 1954, šestou ženou v historii se stala s jedním jediným startem Marian Ragan.
O rok později (pravděpodobně) se objevila Goldie Parsons. Ta si roku 1955 odjela svůj první závod a o deset let později závod druhý. S vozem číslo 89 skončila v druhém závodě na čtrnáctém místě a odnesla si výhru 100 dolarů.
Další v řadě je FiFi Scott se dvěma starty roku 1955. Debut měla v třináctém závodě sezóny na Arizona State Fairgrounds a druhý závod jí čekal v Martinsville, kde dojela třináctá.
Velkou hvězdou mezi ženami závodnicemi je zajisté Janet Guthrie (*7. 3. 1938, Iowa City, Iowa).
Janet získala titul v leteckém inženýrství na Univerzitě v Michiganu, k řízení závodních aut tak potom už měla docela blízko. Závodit začala roku 1963 na okruhu SCCA a to v Jaguaru XK140. Jezdila i v sérii IndyCar, kde odjela celkem jedenáct závodů. Mimo jiné i Indianapolis 500 roku 1978, kde dojela devátá. V dnešní sérii Sprint Cup strávila celkem čtyři roky. První závod jela v roce 1976, byl to závod World 600 v Charlottě. Posledního závodu se účastnila roku 1980 (Coca Cola 500 v Poconu). Guthrie byla první ženou, která kroužila na superspeedway a byla i první ženou slavného závodu Daytona 500 (roku 1977), tam dojela na skvostném dvanáctém místě a do Daytony se vrátila ještě na jeden závod. Nejlépe dojela na šestém místě roku 1977 v Bristolu. Na svém kontě má celkem třicet tři odjetých závodů a z toho pět dojezdů v TOP 10. Její kariéru ale doprovázely četné problémy a smůla. Asi za nejvíce divoký závod v její kariéře se dá považovat Talladega v srpnu roku 1977. V prvním kole se totiž Janet dostala do problémů a její hnací zařízení prolétlo čelním sklem. Dnes pětasedmdesátiletá babička Janet byla dvakrát oceněna. Poprvé roku 1980, kdy byla uvedena do mezinárodní síně slávy ženského sportu a poté byla roku 2006 uvedena do mezinárodní síně slávy samotného motorsportu. Respektovali ji i četní jezdci, mezi nimi například Cale Yarborough, Bobby Unser nebo Mario Andretti. Ti všichni věřili, že Janet má na vítězství. Pokud byste se o Janet Guthrie chtěli dozvědět další informace tak si můžete zakoupit její autobiografii s názvem Janet Guthrie: Život na plný plyn.
Za zmínku stojí i Robin McCall, dvanáctá řidička historie NASCAR, která má na svém kontě dva starty z roku 1982. Oba dva přitom na Michigan International Speedway. Ze závodů si odnesla umístění na dvacátém devátém a třicátém třetím místě.
Roku 1986 se na scéně objevuje žena jménem Patty Moise (*29. 12. 1960, Florida). Závodit začala již v šestnácti letech v sérii IMSA. Do historie zapsala především proto, že se stala první ženou, která vedla závod tehdejší série Busch. Během tří sezón Winston Cupu absolvovala celkem pět startů. První závod jí čekal na Watkins Glen kde dojela na třicátém třetím místě. Nejlepšího dojezdu se dočkala roku 1988 v závodu FireCracker Pepsi 400. Tam si dojela pro dvacáté šesté místo. Závodní vůz opustila nadobro roku 1995. Jako první žena založila svůj vlastní tým #37 Red Roof Inns Buick. V roce 1990 tým koupil Mike Laughlin a osm let poté jej odkoupil Michael Waltrip Racing.
V zápětí, roku 1989, zazářilo jméno Shawna Robinson. Jakoby ženy z Iowy měly pro NASCAR zvláštní vášeň, protože se Shawna (*30. 11. 1964), stejně jako Janet Guthrie narodila právě ve zmíněné Iowě, ale ve městě Des Moines. Závodit začala roku 1984 v sérii Truck Gatr. V roce 1988 a 1989 získala ocenění NASCAR Goody´s Dash Series Most Popular Driver. Poté se přesunula do Nationwide (Busch), kde řádila od roku 1991 až do roku 2005. Celkem se v rámci Nationwide zúčastnila jednašedesáti závodů. Jednou se jí podařilo dojet v TOP 10 a odnesla si jako první žena v historii NASCAR Pole Position (v roce 1988). Mimo jiné toho roku byla zvolena i Rookie of the year. Série Camping World ji příliš nezaujala a tak ji Shawna počastovala svou přítomností pouze třikrát. V roce 1999 se vrátila k závodění v ARCA a to potom, co byla již dvojnásobnou matkou. Shawna si v dnešním Sprint Cupu odjela celkem osm závodů, to v letech 2000-2001. Debut pro ni byl závod Kmart 400 na Michigan International Speedway. Stala se také první ženou, která kdy vedla závod v rámci této série.
Zajímavá je určitě závodnice Terri O´Connell(*7. 7. 1964, Mississippi).
Ze současnosti mohu zmínit mladičkou Johannu Long (*26. 5. 1992, Florida). Ta se do historie zapsala jako nejmladší řidička série Camping World Truck. V roce 2010 v této sérii debutovala ve svých devatenácti letech. Celkem startovala ve dvaceti čtyřech závodech, stejně jako v sérii Nationwide, kde je aktivní od roku 2012. Tato rodačka z Floridy si zatím ale nepřipsala jediný úspěch. Vše na ni asi ještě čeká.
Proti ní stojí dnešní ženská hvězda ve světě NASCAR Danica Patrick.
Více o Danice Patrick čtěte zde: http://www.formule.cz/formule/index.php?obsah=zobraz-preview&id_clanku=21894&permit=1
Když už jsem se tak trochu pokusila o vyvrácení mýtu, že závodění jako takové patří jenom mužům, je na řadě ještě další skutečnost, a to, že NASCAR není jenom pro Američany. Mezi závodníky můžeme najít jisté neamerické „vetřelce“, jako je třeba Kolumbijec a přistěhovalec ze závodů F1 Juan Pablo Montoya nebo Australan Marcos Ambrose.
Mezi závodnicemi to není jiné a tak můžeme v seznamech najít například Němku Christine Becker. Ta se řadí v historickém žebříčku na příčku číslo deset, čili je desátou řidičkou NASCAR vůbec. Roku 1977 se v šestnáctém závodě sezóny v Daytoně připojila v jezdeckém poli k Janet Guthrie. Závod pro ni ale neskončil příliš slavně. Nedokončila třicáté čtvrté kolo závodu a celkem se umístila třicátá sedmá.
Do závodění v NASCAR se zapojila i Itálie. Lella Lombardi (*26. 5. 1941 +3. 5. 1992).
Rodačka z Milana, se proslavila především v závodech F1. Své velké premiéry v NASCAR se dočkala roku 1977 v závodě The FireCracker 400, kde dojela na třicátém prvním místě.
Dále je tu Kanaďanka Teri McDonald (*8. 11. 1963, Whitby, Ontario, Kanada), která má na svém kontě z roku 2002 celkem sedm startů.
Ani Mexiko nezůstalo pozadu, roku 2005 v NASCAR startovala Mara Reyes (*12. 5. 1977, Pachuca, Mexiko).
Žen závodnic je celá řada, ne všechna jména byla zmíněna, ale ty nejdůležitější snad zazněla. Co říct závěrem? Že i přesto, s jakou tendencí se ženy závodů účastní, jim stále chybí to jediné. Vítězství.
Fotogalerie závodnic zde:
http://www.motorsportpodcast.cz/news/fotogalerie-zavodnice-v-nascar/