Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

STP 400 na Kansas Speedway

STP 400 na Kansas Speedway

O víkendu se připravte na osmý závod série NASCAR Sprint Cup.

Kansas Speedway je jeden a půl míle dlouhý asfaltový D-oval, který leží nedaleko města Kansas City.

Společnost International Speedway Corporation začala uvažovat o vybudování závodního areálu v tamní oblasti už roku 1996. Tenkráte se ještě váhalo, kam budoucí závodiště umístit. Jednalo se totiž jak o Kansasu, tak o sousedním Missouri. Nakonec, vzhledem k lepším podmínkám v oblasti financování , vyhrál Kansas. Výstavba začala 25. května 1999 a optimisté ze společnosti doufali, že vše bude hotovo už roku 2000 a téhož roku se na okruhu pojednou první závody. Bohužel se ale stavbu nepovedlo dokončit. Prvním problémem bylo nevlídné počasí a druhým důvodem byly soudní spory s majiteli okolních pozemků.

Kansas Speedway byla dokončena a oficiálně otevřena roku 2001.První událost na novém okruhu byl závod ARCA a to 2. června 2001. Téhož dne se na okruh podíval i NASCAR ačkoliv pouze se sérií K&N Pro Series West.První Sprint Cup závod se na Kansas Speedway konal až na podzim 2001. Na konci září se tak z výhry radoval první jezdec nejprestižnější série NASCAR - Jeff Gordon. A v zahajovacím roce samozřejmě nechyběly ani závody IndyCar.

Kansas Speedway se ukázala jako velmi oblíbená lokalita. Podle průzkumu, který v roce 2008 provedla společnost The Washington Economy Group, přináší komplex do rozpočtu Kansasu ročně 243.000.000 amerických dolarů. To vše díky hotelům, obchodním centrům, maloobchodům a velkým kinům, která byla v areálu vybudována. To vše navíc nabízí více než pět tisíc pracovních míst a samotné závodiště potom nabízí další čtyři tisíce pozic. V roce 2012 bylo dokonce přidáno velké a luxusní kasino.

Je zřejmé, že i samotný okruh musel doznat jistých vylepšení. Prvním z nich bylo přidání míst k sezení. Těch dnes okruh nabízí přes osmdesát tisíc. Dalším vylepšením bylo přidání osvětlení. Instalace proběhla na přelomu let 2010/2011. V říjnu roku 2011 se tak odjel první noční závod ARCA. Proč se ale instalovala světla na okruh, kde se oba dva závody v závodním kalendáři Sprint Cupu jedné sezóny jezdí za světla? Argumentem je prý především počasí. V případě, že by byl závod kvůli dešti přerušen, může se potom závod dokončit klidně s několika hodinovým zpožděním i potom, co padne tma a to nejen při závodech NASCAR.

Jednou z posledních úprav je změna povrchu. Ta proběhla v letních měsících minulého roku. Klopení zatáček se tak z původních patnácti stupňů zvedlo na sedmnáct až dvacet.



Přední rovinka má klopení mezi deseti a jedenácti stupni a zadní rovinka má klopení stupňů pět.

Traťový rekord má na triku z 22. dubna 2012 Danny Hamlin (144,122 mph). Minulý rok se z vítězství radoval právě Hamlin a Kenseth. Kdo má v závodě šance na výhru? Zmíním jezdce, kteří mají po dvou vítězstvích. Je to Greg Biffle, Jeff Gordon, Tony Stewart nebo Jimmie Johnson. Nejvíce dojezdů TOP 5 má Jeff Gordon, rovných osm a za ním se sedmi TOP 5 je již zmíněný Greg Biffle. Mezi nejúspěšnější týmy patří tým Jack Roush Fenway Racing a Hendrick Motorsports. Tyto týmy mají shodně po čtyřech vítězstvích. Nejúspěšnější tovární značkou na Kansas Speedway je Chevrolet se sedmi výhrami.

Celkem patnáctý závod Sprint Cupu na Kansas Speedway je naplánován na 267 kol (400,5 míle).

Pro nedočkavé záznamy z minulého roku: