Montoya zářil, Harvick vyhrál a Johnson útočí dál
Richmond International Raceway
Druhý noční závod sezóny 2013 byl naplánován na okruhu Richmond International Raceway. Jelo se na 400 kol, tedy 300 mil. Před vlastním závodním víkendem se velmi hovořilo o penalizaci týmu s číslem 20, tedy Matta Kensetha. Své, ale řekli i pánové od Joey Logana či Brada Keselowskiho, který rovněž měl s tresty z minulých týdnů poněkud těžší hlavu. Několikrát zaznělo rčení “pushin’envelope”, jakési zkoušení kam až daná situace může zajít. NASCAR udělalo rozhodnutí, a je jasné že nesmí udělal krok stranou, ať už by šlo o kohokoliv.
Do popředí se tu a tam stále dostává Danny Hamlin a jeho nešťastné poranění zad. Před závodem v Richmondu byl předpokládán Hamlinův návrat právě na krátkou trať ve státě Virginia. Sám Hamlin však mezi zuby utrousil, že pokud se do vozu nevrátí do dvou týdnů (Darlington), jeho další působení v letošním Sprint Cupu je údajně sečteno. Soustředění vícemistra z roku 2010, by se rázem přeneslo na stoprocentní uzdravení a návrat v plné polní až do Speedweeks 2014.
Během kvalifikací si nejrychlejší čas vyjel Matt Kenseth, smůlu týmu i celé organizace Joe Gibbs Racing, se zdá překonává bez většího přemýšlení. Jeho týmový kolega, Kyle Busch který se za poslední tři uplynulé sezóny zúčastnil 223 závodů pod hlavičkou NASCAR, se mohl pochlubit čtyřmi po sobě jdoucími vítězstvími v tomto jarním závodě na okruhu Richmond International Raceway. Smůla v patách týmu Joe Gibbs Racing, se bohužel dostavila na závodiště i tento víkend.
Zatímco celkem nepřekvapivě se Matt Kenseth usadil na první místě hned po startu, Kyle Busch měl problémy s propadáním se o kolo zpět. Jeho štěstí v neštěstí se tentokrát promítlo poté, co mu NASCAR neudělilo penalizaci za špatný vjezd na pit-lane. Z opakovaných záběrů bylo jasné, že se Kyle svými koly skutečně dotkl značení na trati - jezdec musí alepoň dvěma koly přejet značení, které určuje začátek boxové komunikace - pravidlo, které oddaluje vjezd do boxů před začátek betonové zdi stojící mexi boxy a vlastní závodní dráhou.
Nehledě na správně zajetí do boxů, Kyle se po několika dalších kolech a kontaktu s Jimmiem Johnsonem propadl do mínusových hodnot. Díky pravidlu “wave’round” se ke konci závodu vratil do stejného kola jako vítěz, ovšem až na 24.místě. Smůlu měl i náhradník Danny Hamlina, Brian Vickers. Po skvělém osmém místě v Texasu, se Vickers tentokrát poktal se lemující zdí.
Naopak svkělé závod zaznamenal Kurt Busch anebo Juan Pablo Montoya. Montoyova sezóna, je výsledkově smutnější než ta, kterou by sám Montoya označil jako nejsmutnější. Snažení tohoto známého kolumbijského jezdce se postupně proměnilo v 67 kol strávených ve vedení - na konci závodu pak Montoya finišoval na místě čtvrtém. Nebýt posledního restartu, před kterým byl JPM na první místě, možná bychom byli svědky prvního Montoyova vítězství na oválu. Montoyův úspěch byl možná zahalen i do vozu, který do Richmondu s týmem přivezli. Jde o stejný vůz, se kterým si Montoya vyjel ve Phoenixu nejlepší, (do závodu v Richmondu) tedy dvanáctou příčku.
Velmi dlouhé odpoledně měl i loňský šampión Brad Keselowski. Jeho nezvykle zbarvený vůz byl poničen nárazem do lemující zdi - šlo o prasklou přední penumatiku. Tým “blue deuce” v červeném bojoval i tentokrát, a ve 230. kole se Keselowski nacházel zpět na desátém místě. Potíže s poničeným vozem však zaznamenaly ničivý návrat a Keselowski tentokrát dojel až na 33. místě.
Jelikož se závod jel na krátké trati, došlo i na tradiční mačkání plechů a oplácení. Své si určitě po závodě vysvětlovali Mark Martin a Kasey Kahne, kteří k sobě našli cestu na protilehlé rovince. Chybu v první zatáčce vyrobil i Tony Stewart, který letos zatím marně hledá rychlost. Sebou Stewart vzal i Jimmieho Johnsona, do kterého se náslědně opřel Kyle Busch.
Díky častému přerušení a rozdílné taktice v boxech se ve vedení ke konci závodu usadil již zmiňovaný kolumbijec Juan Pablo Montoya, kterého velmi těsně stíhal Kevin Harvick. Harvick se v posledních deseti kolech výrazně přibližoval, vždy ukrojil desetinu sekudny ze ztráty na vedoucího jezdce. Jeho snažení však bylo přerušeno poslední žlutou fází závodu. Ta byla zapříčiněna zničeným vozem Briana Vickerse.
K velkému překvapení se jezdci bojující o vítězství rozhodli pro zajetí na pit-lane. Tím se otevřela cesta pro Jeffa Burtona, A.J. Allmendingera a Jamieho McMurrayho, kteří se rozhodli pro čerstvé pneumatiky nazajet. Šance tu byla i pro Tonyho Stewarta a Carla Edwardse, jezdce kteří si přivezli do posledních dvou kol dvě čerstvé pneumatiky. Tehdy šestý Juan Pablo Montoya pomyslně vedl jezdce, kteří měli čerstvé pneumatiky na všech kolech.
Právě rozdíl v pneumatikách byl následně velmi znát. Po restartu se do popředí okamžitě dostali jedzci Kevin Harvick, Clint Bowyer a Joey Logano - ve stejném pořadí pak dojeli i do cíle. Dnes tolik zmiňovaný Juan Pablo Montoya se nakonec usadil na šesté příčce. Za dlouhé měsíce bylo páté místo Jeffa Burtona tím nejlepším co tento veterán NASCAR nabídnul Richardu Childressovi.
Dvanácté místo Jimmieho Johnsona se proměnilo v navíšení bodového náskoku na nyní druhého Carla Edwardse. Rozdíl mezi prvním a druhým jezdcem v průběžném pořadí je nyní 43 bodů. Příští víkend čeká na jezdce nejdelší okruh sezóny - Talladega Superspeedway.