Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Světový unikát - 330km/h, 43 vozů a The Big One

Světový unikát - 330km/h, 43 vozů a The Big One

Talladega Superspeedway

Tento týden se série NASCAR přestěhuje na nejdelší a svého času i nejrychlejší ovál historie tohoto původně “jižanského” sportu. Řeč je o trati Talladega Superspeedway, monstrum které se dostalo i na stránky knihy Wheels Arthura Haileyho (pro ostřílené čtenáře nic co by měli považovat za povinnost číst).

Ovál svým tvarem nápadně připomíná ovál nedaleko městečka Daytona Beach, z čehož se dá vytušit, že jde o další dítko Billa France - zakladatele NASCAR. První závod byl naplánován na 14. září roku 1969. Tehdejší asociace jezdců v čele s Richardem Pettym, se ale nechala slyšet, že se závodu nezůčastní. Obavy o bezpečnost byly silnější, než touha po poznávání nové super rychlé trati. Nastalou situaci vyřešil sám Bill France tím, že nasedl do závodního vozu NASCAR a vlastnoručně předvedl, že se v Talladeze závodit dá.

Jezdce to však nepřimnělo změnit názor a tak závodní pole bylo následně složeno z týmů nižších soutěží, které toho času byly rovněž přítomny na okruhu v Alabamě. Závod tehdy vyhrál Richard Brickhouse (navzdory tomu, že byl také členem PDA -Professional Driver Association), pro kterého to bylo jediné vítězství kariéry.

Talladega Superspeedway tedy nezačala nejlépe. Navzdory rychlosti, které jezdci dosahovali zde byly ze začátku sedmdesátých let odjety relativně poklidné závody. Svoji daň si ovšem závodiště vybralo o něco později. První smrtelná nehoda se stala během závodu v létě roku 1973. Larry Smith tenkrát nastoupil jako nováček sezóny. Jeho smrt přišla v momentě ne příliš tvrdého nárazu do betonové zdi. Tragédie byla zahalena do několika nejasností, nehoda totiž nevypadala nijak vážně. Během vyšetřování se ale přišlo na to, že si Smith vytrhal z helmy polstrování - helma mu před závodem neseděla jak měla, prosté řešení se ukázalo jako fatální - Smith zemřel po převozu do nemocnice na těžká zranění hlavy.

Druhá smrtelná nehoda se v Talladeze udála během sezóny 1975. Miláček publika, Tiny Lund, se zapletl do hromadné havárie na protilehlé rovince. Ačkoliv se ještě tenkrát nepoužívaly omezovače sání vzduchu do motoru, diváci byli svědky jedné z prvních bouraček The Big One. Bohužel s tragickým koncem. Muž, který měl přezdívku “malý”, patřil naopak k nejvyšším ve startovním poli. Během hromadné nehody několik vozů začalo okamžitě hořet, záchranáři tedy měli plné ruce práce. Ve skrumáži nepojízdných vozů se však nacházelo i bezvládné tělo Tinyho Lunda. Ironií osudu je i fakt, že pár dní před tímto závodem vyjel v Talladeze nový rekord jistý Mark Donohue - zemřel dva dny po pětistovce v Alabamě na okruhu Osterreichring během tréninku na Velkou Cenu Rakouska.




Navzdory protestům a obavám o bezpečnost jezdců se v Talladeze (i Daytoně) pochopitelně závodilo dál. Vyjímečnost závodiště vyčnívala nad ostatní ovály. Je to jediný okruh, kde jezdci mohou jet na plný plyn po celou délku oválu. To vše díky tzv. restriktorům, které byly uvedeny po sezóně 1987 - tehdy velice nebezpečně boural Bobby Allison, Havárie vypadala podobně jako ta, kterou letos zažil Kyle Larson v Daytoně. Vůz při průjezdu oválem “ztratil” jednu ze zadních pneumatik. Allison se dostal do smyku a díky proudění vzduch se jeho vůz vznesl do pletiva nad lemující zdí. Několik diváku bylo zraněno a výsledkem bylo omezení maximálního výkonu - vznikl tedy nový fenomén.

Talladega Superspeedway v číslech.

Od sezóny 1988 měli divácí k dispozici zcela novou závodní show, která se vymyká všemu  co je v dnešních dobách po celém světě možné vidět. Celé 43 členné pole zpravidla jezdí v jednom velkém balíku, hromadné havárie jsou velice reálné a to kdykoliv - ke konci závodu jsou téměř pravidlem. Vedení NASCAR tedy muselo chtě nechtě opět přemýšlet nad bezpečností jezdců. Jedna ze zásadních novinek přišla v roce 1993, kdy se vzduchem několikrát prolétl mistr z roku 1989, Rusty Wallace. Od těch dob je povinností, aby vůz měl tzv. roof flaps, tedy zpětné klapky na střeše a přední kapotě. V momentě kdy se vůz dostane do smyku a přetočí se do protisměru, klapky by se měly otevřit a udržet tak vůz na zemi - ten kdo sleduje sérii NASCAR pravidelně ví, že i tak není problém se dostat koly vzhůru.





V posledních letech tedy závod v Talladeze slouží jako velký tahák pro diváky. Jde o velkou závodní loterii, vyhrát může téměř kdokoliv a diváci (beze zbytku do jednoho) čekají na další The Big One. I když se vedení NASCAR snaží podobným scénářům zabránit, právě hromadné havárie z Talladegy a Daytony vyplňují obrazovým materiálem upoutávky na další závod, ne-li celou sezónu.

Kromě série Sprint Cup, se v Talladeze pravidelně ukazují i pánové z Nationwide Series a série ARCA. Na podzim se pak dostaví veteráni a nováčci z Camping World Truck Series. Máme se tedy na co těšit - i navzdory tomu, že právě tady v Talladeze byl v naposledy odjet závod bez jediné žluté fáze - 2002.


Závod začne v neděli po sedmé hodině večerní.