Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Úžasnou bitvu v Brazílii rozhodla až poslední zatáčka!

Úžasnou bitvu v Brazílii rozhodla až poslední zatáčka!

Itaipava Sao Paulo Indy 300 – Průběh a výsledky závodu

V neskutečné drama se změnila poslední kola závodu IZOD IndyCar Series v Sao Paulu. Takuma Sató se snažil navázat na své první vítězství v kariéře v IndyCar, které získal před dvěma týdny v Long Beach, ale James Hinchcliffe, který se svého prvního vítězství dočkal v St. Petersburgu jej předjel v poslední zatáčce posledního kola! Marco Andretti dojel na třetím místě. Čtvrtá příčka patří Oriolu Serviovi, pro jehož tým by to mohl být předposlední závod. Josef Newgarden, který ještě 5 kol před koncem bojoval se Satóem o vítězství, dojel pátý, což je i tak jeho nejlepší výsledek v kariéře.

Itaipava Sao Paulo Indy 300 – Ulice Sao Paula
75 kol – 195 mil
7 žlutých fází – celkem 19 kol
7 jezdců ve vedení – celkem 9 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Takuma Sató – celkem 22 kol
Jezdci ve vedení: Sató (22 kol), Hunter-Reay (16), Bourdais (13), Kanaan (12), Andretti (7), Hildebrand (4), Hinchcliffe (1)
Nejrychlejší kolo: Tony Kanaan – 1:20.4364 v 60. kole
Start proběhl klidně. Franchitti a Kanaan využili měkkých pneumatik a oba se v prvním kole dostali před Visa. V šestém kole zůstala na trati stát Ana Beatriz. Někteří jezdci zkusili alternativní strategii, k mechanikům zamířili třeba Bourdais či oba piloti týmu Penske. Restart proběhl v 10 kole. Kanaan se dostal před Franchittiho a na konci kola k obrovské radosti domácích fanoušků převzal na úkor Hunter-Reaye vedení.
Will Power jel skvěle. Po startu z 22. místa se už téměř dostal do první desítky, když v 19. kole od jeho motoru vyšlehly plameny. Power zůstal stát na cílové rovince, na trať musel zpomalovací vůz. Výborně zvládl pit stop tým Scotta Dixona a svého jezdce posunul za Hunter-Reay na druhé místo. Kanaan ztratil při pit stopu dvě místa. Hunter-Reay z boxů vyjížděl jako první.

V čele byli jezdci, kteří stavěli při první žluté. Vedl Bourdais před Taglianim, Castronevesem, Newgardenem a Pagenaudem. Hunter-Reay a ostatní jezdci, kteří zajeli k mechanikům později, byli od desátého místa dál. Restart proběhl v 24. kole. Castroneves nedobrzdil do první zatáčky a projel ji rovně. Lídr Bourdais vrazil do bariéry z pneumatik, ale jako zázrakem zůstal jeho vůz nepoškozen. Stejný osud potkal i Jakese, ale ten v zatáčce zablokoval Rahala a Carpentera. Závod byl znovu neutralizován.

Jedna z četných žlutých fází. Jakes vrazil do bariéry z pneumatik, do nehody se připletli i Rahal (na obrázku vpravo) a Carpenter

Díky problémům jezdců, kteří stavěli při první žluté, se Hunter-Reay posunul na šestou příčku. Castroneves po svých problémech pokračoval sedmý, za ním zbytek pilotů, kteří stavěli společně s Hunter-Reayem. Bourdais i přes své potíže nadále vedl.

Další restart proběhl v 27. kole. Castroneves se vyhýbal Pagenaudovi a po kontaktu s Dixonem skončil v únikové zóně, ale i tak mohl pokračovat. Hunter-Reay postoupil na třetí příčku. Dopředu postupoval i Sató, během dvou kol získal dvě pozice. V 33. kole zajeli Bourdais, Newgarden a Kimball do boxů, Hunter-Reay tak sice získal vedení, ale záhy jej na trati předjel Sató.

Sebastien Bourdais (stříbrnočerný vůz) vedl naposledy v Champ Cars v roce 2007. 

Sató, Hunter-Reay a ostatní, kteří stavěli při druhé neutralizaci, měli ale jeden problém. Stav jejich paliva byl na hraně. Tým Satóvi povolil jet na plno, Hunter-Reay měl za úkol šetřit palivo. V 37. kole nezvládl Rahal první zatáčku, vrazil do zdi a nechal na dráze kus předního křídla. Na trať znovu musel zpomalovací vůz. Pro Hunter-Reaye to znamenalo, že mu bude stačit už jen jeden pit stop, Sató už ale musel k mechanikům zamířit dvakrát. Zkusil to hned při této neutralizaci a propadl se na konec pole.

Při restartu ve 40. kole bylo pořadí Hunter-Reay, Kanaan, Franchitti, Dixon a Servia. Prvními zatáčkami se jezdci protáhli bez problémů, pak ale došlo ke kolizi Bourdaise a Castronevese, která úplně zablokovala trať. Odnesli to i Pagenaud, Kimball a Hildebrand. Na trať znovu zamířil zpomalovací vůz.

Kolize, která zablokovala trať:

Restart 31 kol před koncem se povedl Andrettimu, během jednoho kola postoupil z pátého místa na třetí. K velké radosti brazilských fanoušků se na konci kola opět Kanaan dostal před Hunter-Reaye na první místo. Hunter-Reay se ale rychle propadal, protože při souboji s Kanaanem došlo ke kontaktu a Američan postupně ztrácel tlak v jedné pneumatice. Poslední pit stop musel přijít dřív, než bylo v plánu. Andretti po trati doslova létal a podařilo se mu dostat se hned v dalším kole před Kanaana do vedení. Teď to byl domácí miláček, kdo se propadal. Postupně se před něj dostali Servia, Franchitti a Viso.
Pětadvacet kol před koncem zahájil Servia poslední kolo pit stopů. V tu chvíli zůstal na cílové rovince nehybně stát Kanaan, podle informací televize NBC Sports Network mu došlo palivo.

Žlutá fáze přišla vhod pro poslední pit stopy. Vedení na krátko převzal Hildebrand, který byl na jiné strategii a pit stop jej ještě čekal. Za ním byli Andretti, Hinchcliffe, Pagenaud a Sató. Všechny strategie se srovnaly.

Kanaan dělal domácím fanouškům radost - alespoň do chvíle, než skončil takto. 

Žluté fáze přináší další žluté fáze a tři kola po restartu skončil v bariéře Justin Wilson. Vyvolal tak rekordní sedmou neutralizaci. O jednu více, než byl v Sao Paulu dosavadní rekord. Sató se před neutralizací dostal na druhé místo a protože Hildebrand zamířil do boxů, restartoval jako první.

Restart proběhl v 60. kole, pořadí bylo Sató, Hinchcliffe, Newgarden, Andretti, Pagenaud, Hunter-Reay, Servia, Viso, Franchitti a Tagliani. Přišla nejzajímavější část závodu. Newgarden se dostal na druhé místo. Pagenaud předjel oba jezdce Andretti Autosport a jezdil třetí a to navzdory tomu, že byl šestkrát v boxech.

Brazilští fanoušci se vyrovnali italským Tifosi. 

Newgarden, který měl k dispozici více push-to-pass a čerstvější pneumatiky, protože Sató při poslední zastávce nepřezouval a na červené sadě absolvoval 30 kol, dostal Japonce pod tlak a měl velmi blízko ke svému premiérovému vítězství. Ale zezadu bojující dvojici dostihl Hinchcliffe. Tři kola před koncem to Newgarden zkusil, Sató předvedl manévr hraničící s blokováním a vedoucí příčku udržel. Jeho neúspěch dokázali využít Hinchcliffe a Andretti. Hinchcliffe se pokusil zaútočit v předposledním kole, Sató opět útok tvrdě odrazil.

To se opakovalo i na nejdelší rovince v posledním kole, ale do poslední zatáčky Sató trochu probrzdil, Hinchcliffe toho využil, dostal se pod Japonce, měl lepší výjezd z poslední zatáčky a protnul cílovou pásku jako první. Newgardenův útok na Andrettiho stupně vítězů naopak nevyšel a na čtvrtou příčku se posunul Servia.

Dramatické finále závodu:


Bohužel pro domácí fanoušky, závod vůbec nevyšel brazilským jezdcům. Ana Beatriz odstoupila po závadě. Castroneves se třikrát dostal do potíží a závod dokončil třináctý. Kanaan dojel se ztrátou tří kol poté, co mu nejspíš došlo na trati palivo.
Sató se díky druhému místu posunul do čela šampionátu a A.J. Foytovi dal skvělý dárek – jeho tým jede do Indianapolisu coby lídr šampionátu. Na druhé místo se posunul Marco Andretti. Castroneves spadl na třetí příčku, ale pořád je na tom výrazně lépe než jeho stájový kolega Power, ten spadl na 18. místo.

p.
 Jezdec  Tým
Motor
Čas/odstup
1.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
Chevrolet
 2:09:34.7383
2.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
Honda
+ 0.3463
3.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 1.1376
4.
 O.Servia  Dreyer & Reinbold/Panther
Chevrolet
+ 1.1745
5.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman
Honda
+ 1.6516
6.
 E.Viso  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 2.8119
7.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi
Honda
+ 3.5961
8.
 S.de Silvestro  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 4.2772
9.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton HP
Honda
+ 7.6331
10.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Honda
+ 9.0265
11.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Chevrolet
+ 9.5135
12.
 A.Tagliani  Barracuda Racing
Honda
+ 10.4393
13.
 H.Castroneves  Team Penske
Chevrolet
+ 11.1234
14.
 S.Bourdais  Dragon Racing
Chevrolet
+ 13.6403
15.
 JR Hildebrand  Panther Racing
Chevrolet
+ 13.7377
16.
 T.Vautier  Schmidt Peterson Motorsp.
Honda
+ 14.3517
17.
 J.Jakes  Rahal Letterman Lanigan
Honda
+ 19.8585
18.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi
Honda
+ 29.4261
19.
 S.Saavedra  Dragon Racing
Chevrolet
+ 53.7223
20.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
Honda
+ 2 kola
21.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Chevrolet
+ 3 kola
22.
 G.Rahal  Rahal Letterman Racing
Honda
+ 4 kola
23.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
Chevrolet
+ 4 kola
24.
 W.Power  Team Penske
Chevrolet
Porucha
25.
 A.Beatriz  Dale Coyne Racing
Honda
Porucha

Oficiální sestřih nejdůležitějších momentů: