Grand magazín 7/2013 (26. dubna – 8. května)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Šampionáty společnosti SRO mají po hektickém dubnu přestávku až do začátku června. Pozdější starty německého mistrovství ADAC GT Masters anebo mezinárodní International GT Open dohánějí nyní obě série. V tomto vydání se ve výsledkovém servisu seznámíte s úvodními podniky, připraveny jsou informace na závody plánované na tento víkend v obou šampionátech.
Krátce ze světa
Společnost SRO dlouhodobě spolupracuje s dodavatelem paliva, společností Elf (Total). Dne 26. dubna bylo zveřejněno prohloubení partnerství ojedinělou nabídkou. V šampionátech FIA GT Series a Blancpain Endurance Series budou účastníci používat palivo s označením Elf CM G2. Francouzští petrolejáři se pyšní 10% podílem bioetanolu druhé generace, který je přimíchán do paliva. V porovnání s běžnými závodními palivy přináší při stejné účinnosti nižší emise CO2.
Budoucnost německého mistrovství GT
V rozhovoru pro německý portál Speedweek se vyjádřil sportovní prezident německého autoklubu Hermann Tomczyk k sérii ADAC GT Masters anebo k vozům GT3.
Vysvětloval problémy, související s obsáhlým polem až čtyř desítek vozů, které byly k vidění v předchozích dvou letech: „Začínaly organizací paddocku a končili nepřehledností pro televizní diváky. Myslím, že pole s 24 až 28 vozidly odpovídá krátkým závodům v ADAC GT Masters. Přestože je pole menší, jeho kvalita je velmi vysoká“. Jak zároveň dodal, s podobným počtem účastníků počítá i do budoucna. Spokojen je také s přítomností osmi výrobců, které příležitostně doplní Nissan, McLaren anebo Ferrari.
Pro sportovního prezidenta je překvapením výrazný pokles počtu vozidel Mercedes SLS. V loňském roce se jejich počet pohyboval mezi osmi až devíti auty, letos nasazuje dvojici vozů pouze tým Polarweiss (Heico, respektive HTP Motorsport).
Na přetřes se dostaly také vozy třídy GT3, jejichž zdražování čelí sílící kritice nejen představitele ADAC: „Není možné mít každý rok nově schválené homologace FIA, které zvyšují náklady účastníků“. Paradoxem těchto drahých vylepšení je následné omezení výhod při vyvážení výkonnosti.
Tomczyk je spokojen s televizním pokrytím, které díky vysílání na německých kanálech (Kabel Eins, Sport 1, N24) je v rámci GT sérií nejširší. Navíc probíhají jednání s mezinárodními společnostmi včetně Motors TV. Nově by mělo být dostupné také na internetu na stránkách Ran.de (pozn. autora).
Nicméně možnosti dalšího rozvoje vidí Tomczyk přímo v místě konání závodu: „Chceme více diváků na okruhu, protože naše nabídka je velmi dobrá. Při úvodním podniku na Oscherslebenu jsme poprvé instalovali projekční obrazovku na okruhu, takže fanoušci mohou lépe sledovat závod“. Dle slov sportovního prezidenta by měla projekce být letos dostupná při šesti z osmi víkendů německé série.
Výsledkový servis
ADAC GT Masters (1/8), Oschersleben
Německý podnik Oschersleben hostil úvodní podnik sedmého ročníku německého šampionátu gétéček. Prozatím se zde objevilo 25 stálých účastníků, jejichž řady v dalších podnicích rozšíří občasní zájemci. Navzdory záměrnému poklesu počtu startujících nebyla nouze o zajímavé závody. Výsledky první trojice a českých zástupců tentokráte doplní také momentky z pátečního a sobotního programu.
V první dvojici zatáček bývá na Oscherslebenu i přes další asfaltové plochy v okolí v prvním kole těsno, že by mezi některými vozy nepropadl ani list papíru.
Sobotní zaváhání z prvního místa startujícího Maximiliana Buhka v nájezdu do první zatáčky notně zkomplikovalo první klání. Německý pilot poškodil čelní masku po kolizi s Engelhartem v levém oblouku první šikany. V následujícím pravém záhybu po jeho smyku se do pravého boku opřel Alessi s corvettou. Pozdější výjezd bezpečnostního vozu pomohl Buhkovi ke snížení ztráty na zbytek pole, který střídající Maximilian Götz završil jedenáctým místem.
První tři vozy zaparkované v blízkosti garáže kontrolorů. Zleva v pořadí třetí Porsche týmu Herberth Motorsport, uprostřed vítězné Audi týmu Prosperia, vpravo Porsche stáje Farnbacher.
První závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
C.Mies/R.Rast | Prosperia C. Abt |
A
|
1:01:00.853
|
2.
|
P.Frommenwiler/M.Farnbacher | Farnbacher Racing |
P
|
+ 8.279
|
3.
|
R.Renauer/M.Ragginger | Herberth MS |
P
|
+ 15.998
|
17.
|
J.Aeberhard/T.Pivoda | Farnbacher Racing |
P
|
+ 1:22.831
|
19.
|
E.Leganov/F.Hamprecht | Leipert Motorsport |
L
|
+ 1 kolo
|
Pohled na větší část startovního pole s vozy, které dokončily sobotní závod. Mimo záběr jsou v tomto prostoru zaparkovaná zvlášť vozidla dovezená odtahovou službou z okruhu.
Druhý závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
D.Alessi/D.Keilwitz | Callaway |
C
|
1:01:19.923
|
2.
|
J.den Boer/S.Knap | DB Motorsport |
B
|
+ 3.684
|
3.
|
P.Frommenwiler/M.Farnbacher | Farnbacher Racing |
P
|
+ 11.216
|
16.
|
J.Aeberhard/T.Pivoda | Farnbacher Racing |
P
|
+ 1:14.554
|
25.
|
E.Leganov/F.Hamprecht | Leipert Motorsport |
L
|
+ 16 kol
|
Nejpočetněji zastoupeným výrobcem v 25ti členném poli stálých účastníků je Audi a Porsche, každý s šesti vozidly. Trojici nestárnoucího sportovního modelu automobilky z Zuffenhausenu nasazuje Farnbacher Racing. Silné německé duo Frommenwiler/Farnbacher doplňuje dánská dvojice Christiny Nielsen a Allana Simonsena (č. 5). V Porsche s číslem 7 se střídá se Švýcarem Jürgenem Aeberhardem český jezdec Tomáš Pivoda.
Jezdecké složení týmu Leipert bylo do posledních chvil zahaleno tajemstvím. Po jejím zveřejnění se zde objevilo jméno druhého českého zástupce v této sérii, amatérského jezdce Eduarda Leganova. K dispozici má nejnovější počin z dílny Hanse Reitera, dvorního šlechtitele závodních vozů ze Sant´Agaty. Lamborghini Gallardo FL2 se odlišuje od svého předchůdce přepracovanou přední i zadní částí vozidla.
Po zisku historicky posledních světových titulů v GT1 se chlebodárce Markuse Winkelhocka rozhodl přesunout své aktivity do mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). Winkelhock nakonec svého kolegu nenásledoval a zůstal věrný gétéčkům. Namísto Mercedesu SLS si zvyká na Audi, v ADAC GT Masters v týmu Prosperia, v Blancpain Endurance Series ve stáji Phoenix. V kokpitu se v německém mistrovství střídá se Švýcarkou Rahel Frey.
International GT Open (1/8), Paul Ricard
Za nezvyklými výsledky delšího závodu lze hledat nepřízeň počasí nepříliš typickou pro tento slunný kraj. Vzhledem k formátu kvalifikace startovaly vozy silnější třídy Super GT z chvostu pole a pracně se probíjely kupředu.
Tempo v nižší třídě GTS udával nejprve Ide, který se propracoval z pátého místa do vedení. Protože postrčení van der Drifta v mclarenu zůstalo bez odezvy, mohl po střídání Soulet slavit vítězství s drtivým náskokem před soupeři.
Navzdory náročným podmínkám se závod obešel nejen bez výjezdu bezpečnostního vozidla, ale také bez větších kolizí. Řada smyků a hodin byla spíše efektních, ale bez následků.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
GTS
|
E.Ide/M.Soulet | GPR Racing |
AM
|
1:09:58.328
|
2.
|
GTS
|
J.Magnussen/J.Laursen | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:00.760
|
3.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba |
F
|
+ 1:07.987
|
4.
|
GTS
|
M.Beretta/M.Lyons | AF Corse |
F
|
+ 1:12.006
|
5.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | MTech |
F
|
+ 1:35.433
|
6.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 1:37.151
|
7.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 1:37.711
|
8.
|
GTS
|
J.Clarke/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 1:43.762
|
9.
|
GTS
|
M.Zanuttini/S.Gattuso | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:43.938
|
10.
|
GTS
|
K.Ladygin/V.Maleev | SMP Racing |
F
|
+ 1:53.914
|
11.
|
SGT
|
A.Hamilton/N.Schiro | Drivex |
P
|
+ 1:54.673
|
12.
|
GTS
|
R.van der Zande/M.Toril | Seyffarth MS |
MB
|
+ 2:07.997
|
13.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 2:08.735
|
14.
|
GTS
|
M.Cordoni/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 2:09.653
|
15.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 2:10.900
|
16.
|
GTS
|
S.Earle/F.Kremer | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
17.
|
GTS
|
R.Mavlanov/P.Rosell | SMP Racing |
F
|
+ 1 kolo
|
18.
|
GTS
|
A.Kruglyk/R.Tsyplakov | Ukraine |
F
|
+ 1 kolo
|
19.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkman | V8 Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
20.
|
SGT
|
W.Nathan/R.Abresch | V8 Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
21.
|
GTS
|
D.Deverikos/I.Tutumlu | Autorlando |
P
|
+ 2 kola
|
22.
|
GTS
|
G.Pantano/R.H.Suzuki | Bhai Tech |
Mc
|
+ 3 kola
|
23.
|
GTS
|
N.De Marco/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
+ 21 kol
|
24.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 23 kol
|
Přestože výchozí pozice vozů silnější třídy nebyla druhý den lepší, díky příznivějšímu počasí se jim podařilo navzdory kratší délce závodu dostat výše. Nebe bez mráčku sice nebylo, vlhká dráha trápila účastníky pouze ze začátku závodu.
První části kraloval z pole position startující Soulet s aston martinem, kterého z vedoucí příčky sesadila teprve delší povinná zastávka. Tu si odpykával ze soboty nejlepší vůz třídy Super GT pilotovaný po výměnách Monterminim. Vedení závodě si do přetáčivého smyku užíval starší z rodiny Talkanitsů. Ten musel kapitulovat ještě před Idem, nebýt šachovnicového praporku, dopadl by podobně i Montermini.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
A.Montermini/L.Filippi | Vilorba |
F
|
50:15.216
|
2.
|
GTS
|
E.Ide/M.Soulet | GPR Racing |
AM
|
+ 0.817
|
3.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa jr. | AT Racing |
F
|
+ 3.831
|
4.
|
GTS
|
R.van der Zande/M.Toril | Seyffarth MS |
MB
|
+ 18.580
|
5.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 32.507
|
6.
|
GTS
|
N.De Marco/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
+ 44.328
|
7.
|
GTS
|
K.Ladygin/V.Maleev | SMP Racing |
F
|
+ 48.804
|
8.
|
SGT
|
D.Cameron/M.Griffin | MTech |
F
|
+ 49.734
|
9.
|
GTS
|
J.Magnussen/J.Laursen | Kessel Rac. |
F
|
+ 54.378
|
10.
|
SGT
|
A.Hamilton/N.Schiro | Drivex |
P
|
+ 58.851
|
11.
|
GTS
|
D.Deverikos/I.Tutumlu | Autorlando |
P
|
+ 59.801
|
12.
|
GTS
|
J.Clarke/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 1:00.145
|
13.
|
GTS
|
M.Cordoni/J.Camathias | Ombra |
F
|
+ 1:11.203
|
14.
|
GTS
|
M.Zanuttini/S.Gattuso | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:12.608
|
15.
|
GTS
|
C.Van der Drift/L.Razia | Bhai Tech |
Mc
|
+ 1:14.400
|
16.
|
GTS
|
M.Beretta/M.Lyons | AF Corse |
F
|
+ 1:21.156
|
17.
|
GTS
|
A.Kruglyk/R.Tsyplakov | Ukraine |
F
|
+ 1:35.640
|
18.
|
GTS
|
S.Earle/F.Kremer | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:46.788
|
19.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:54.483
|
20.
|
SGT
|
W.Nathan/R.Abresch | V8 Racing |
C
|
+ 2:14.097
|
21.
|
SGT
|
J.Camp/D.Werkman | V8 Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
22.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 18 kol
|
Očekávané události
10. - 12. května - ADAC GT Masters (2/8), Spa-Francorchamps
V Belgii doplní 25ti členné pole stálých účastníků domácí tým ProSpeed. Ve voze Porsche se bude střídat dvojice Putman/Espenlaub. Dvojici vozů BMW nasadí něcká stáj Vita4One. Kolegou Yelmera Buurmana bude český jezdec Martin Matzke. Do druhého vozu usedne dvojice Green/Giesler.
10. - 12. května - International GT Open (2/8), Algarve
Nynější podoba startovní listiny naznačuje účast deseti vozů kategorie Super GT. Španělský tým Drivex nasadí druhé Porsche, naopak nedorazí opět Kessel Racing.
Nižší třída se těší zájmu až 22 účastníků navzdory neúčasti stájí GPR a Team Ukraine. Řady Ferrari rozšíří stáje Esta a další vůz Kessel Racingu. Druhý vůz Porsche nasadí rovněž tým Autorlando, jedním z pilotů bude Jeroen Bleekemolen. Stejnou značku použije také německý tým Rinaldi. Zpestřením pole bude dvojice Audi R8 portugalské stáje Novadriver anebo Ginetta G50 přihlášená na jméno jezdce Luise Villaby. Účast v takřka domácím závodě by se neměl nechat ujít ani tým Blue Jumeirah s vozem Mosler.
Časy přenosu závodů prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5 naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | GT Sport | Sport 5 | Start |
70´ závod | Sobota | 16,50-18,25 | 16,55-18,25 |
16,55
|
50´ závod | Neděle | 12,50-14,10 | 12,55-14,10 |
12,55
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
2. června - Blancpain Endurance Series (2/5), Silverstone
2. června - International GT Open (3/8), Nürburgring
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 19. – 25. dubna naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: ADAC GT Masters, GT Sport, SRO, Sport 5, Endurance-Info, Speedweek, Formule