Nejdelší závod roku (s aperitivem Indy500 & MonacoGP)
Charlotte Motor Speedway
Charlotte Motor Speedway patří díky své historii i lokalitě, mezi nejpopulárnější tratě v kalendáři NASCAR Sprint Cup. Závodiště, které se může pochlubit i s jedinou čtyřdráhou pro dragstery na světe, se rozprostíra mezi městečky Concord a Harrisburg, to vše nedaleko Charlotte. Obliba mezi jezdci i týmy jistě pramení i z faktu, že Charlotte Motor Speedway leží v samotném srdci série NASCAR. V okruhu několika desítek mil najdeme hlavní stan většiny zúčastněných týmů. Možná i proto se v Charlotte jezdí tradiční AllStar závod.
Trať byla dostavena během sezóny 1960. Hned od začátku se, ale spíše jednalo o jednu velkou patálii. I díky nepřízni počasí se stavební práce notně opozdily, celý proces byl stěžován finanční tísní, psalo se i o kráděži plánů atd. První závod tak byl přesunut o několik týdnů dopředu. Co ovšem zůstalo, bylo rozhodnutí jet na 600 mil - do dnešních dnů nejdelší závod historie NASCAR. Koncem 60.let se o “šestistovku” pokusili pořadatelé na okruhu Michigan International Speedway. Vytrvalý déšť, ale vytvořil podmínky jen pro závod na 330mil.
Fireball Roberts se ujal vedení hned po startu a po 114. kolech na prvním místě se poroučel do garáže díky hromadné havárii na protilehlé rovince. Prvenství se ujal jistý Tom Pistone, i on ale musel odstoupit a to díky prasklému chladiči (v hlavní roli opět úlomky asfaltu). Jack Smith se do čela dostal ve 160. kole z 400 vypsaných. Ovšem asfalt byl neúprosný a další kousek černé hmoty určené k nehybnosti si našel cestu směrem k mřížce před chladičem. 48 kol před koncem se tak do vedení dostal Joe Lee Johnson, který si už prvenství nenechal vzít.
Své problémy měl i hvězdný tým Petty Enterprises. Lee, Richard a Bobby Johns se sice dostali až do cíle i díky speciálním chráničům před chladičem - Lee a Richard se neradovali dlouho. Mizerně upravený nájezd na pit-lane byl příčinou několika špatných vjezdů na boxovou komunikaci. Lee i Richard byli den po závodě diskvalifikováni.
Paschal následně předvedl notnou dávku odvahy a s poničeným vozem a zkrouceným plechem, který neustále atakoval pneumatiky, se přes veškerá varování pustil zpět do nejvyšších rychlostí. A vyplatilo se. Paschal se stal prvním jezdcem, který dokázal vyhrát s číslem 43, a nejmenoval se přitom Petty.
Charlotte Motor Speedway patří mezi nejstarší okruhy celého seriálu. Jezdci se na okruh vrací pravidelně během měsíce května (AllStar a CocaCola600) a na podzim (závod na 500mil). Mezi nejdůležitější mezníky závodiště patří přidání světel během sezóny 1992. CMS se tak stala první “speedway”, která se mohla pyšnit umělým osvětlením.
V roce 2005 byl po celé délce oválu vyměněn povrch. Operace se podobně jako v roce 1960 moc nezdařila. Oba následné starty zaznamenaly rekordní počet žlutých vlajek - díky praskajícím pneumatikám. Toho roku se během “šestistovky” mávalo žlutým praporkem hned ve 22 případech - závod trval neuvěřitelných 5h13m52s. Mezi vítězným Jimmiem Johnsonem a druhým Bobby Labontem bylo 0.027 sekundy - tedy nevšední zážitek po všech stránkách.
Letošní závod na 600 mil by mohl znamenat další krůček k šestému titulu rekordmana tratě Jimmieho Johnsona. Trať Charlotte Motor Speedway tomuto šampionovi nadělila hned šest vítězství. Johnson letos možná nikým nepozorován se zatím těší prvnímu místu v průběžném pořadí. Náskok 44 bodů je v dalších dvou závodech (téměř) nepřekonatelný.
Kvalifikaci vyhrál v rekordním čase navrátilec Danny Hamlin. Závod bude odmávnut kousek po půlnoci z neděle na pondělí. Jako aperitiv na nejdelší závod sezóny jistě poslouží letošní Indianapolis 500, který možná přinese nejedno překvapení (i během závodu).