Hned dvojitá porce závodění čeká fanoušky IZOD IndyCar Series tento víkend. V Detroitu se jezdci utkají nejprve v sobotu odpoledne a odvetu si dají o 24 hodin později. Oba závody se pojedou na 70 kol. Pokud některý z jezdců zvítězí v obou závodech, dočká se finanční prémie od nového sponzora série, společnosti Sonax.
Závody v městě automobilů mají bohatou tradici. Už v roce 1905 se proháněly vozy šampionátu AAA na prašném oválu. Později v letech 1928-33, 1949-53 a v roce 1957 závodily šampionáty AAA a USAC probíhaly závody na jiném prašném oválu. Pak ovšem přišla dlouhá přestávka. V šedesátých letech postavili v Michiganu známý ovál Michigan International Speedway. Přímo do města se závody vrátily až v roce 1982 zásluhou Formule 1. Velká cena Detroitu se jela sedmkrát. Rekordmanem se stal Ayrton Senna, protože v Detroitu vyhrál třikrát.
Belle Isle - virtuální kolo:
V roce 1989 převzal závod v centru Detroitu po Formuli 1 CART. Uspořádal zde tři závody, než se v roce 1992 přestěhoval okruh na ostrov Belle Isle. Uzavírky centra města při pořádání závodů byly pro obyvatele nepříjemné, kdežto na Belle Isle, což je městský park, ničemu závodění nepřekáželo. CART na Belle Isle závodil do roku 2001, kvůli finančním problémům musely město a CART závod zrušit.
Do Detroitu se formule vrátily v roce 2007. Za návratem stál Roger Penske, ale na Belle Isle byly uspořádány jen dva závody, pak přišla ekonomická krize a propad automobilového průmyslu. Až vloni mohl být opět zásluhou Penskeho a především Chevroletu, který se do IndyCar vrátil, podnik obnoven.
125003
Detroit Belle Isle - mapa okruhu
Ovšem příliš se nepovedl. Silný přítlak vozů začal vytrhávat asfaltové záplaty. INDYCAR musela závod přerušit a trať opravit. Ovšem pořadatelé se před letošním podnikem dušují, že se poučili a snad nás podobné problémy nečekají. Protože okruh vytyčený v úzkých a klikatých cestách ostrova Belle Isle nenabízel příliš mnoho možností k předjíždění, vrátili se pořadatelé ke konfiguraci používané v letech 1998 až 2001. Mezi zatáčkami 2 a 3 je dlouhá rovinka ukončená pravoúhlou zatáčkou. Snad se z ní stane další místo vhodné k předjíždění.
Jak jsme informovali, před závodem přišel o místo u Panther Racing JR Hildebrand. Jeho místo zaujme Ryan Briscoe. Tým Penske do Briscoeova bývalého vozu s číslem 2 opět posadí A.J. Allmendingera. Mike Conway nastoupí ve voze s číslem 18 za Dale Coyne Racing místo Any Beatriz, která tento vůz řídila v prvních pěti závodech.
124997
Spotter guide pro závod v Detroitu
Po Indy500 mění někteří piloti zbarvení svých vozů. Bourdais by se měl vrátit k původní černostříbrné kombinaci místo červenobílé. Vůz v šedých barvách kosmetiky Suave dostane Dario Franchitti. Tony Kanaan, vítěz Indy500, má pro Belle Isle nového sponzora a zelenošedý vůz. Conwayův vůz bude sponzorovat řetězec restaurací Sonny´s BBQ.
První kvalifikace, na sobotní závod, proběhne podle tradičním způsobem (dvě skupiny, z obou postupuje šest nejrychlejších pilotů a ze semifinálové dvanáctky potom postoupí šestka, která se utká o pole position). A v sobotu ráno proběhne kvalifikace na nedělní závod. Jedci se opět rozdělí do dvou skupin. Absolutně nejrychlejší jezdec odstartuje do závodu první, jezdci jeho skupiny potom z lichých míst na startovním roštu. Pomalejší skupina obsadí sudá místa. Vítězové obou skupin získají bonusový bod. Kvalifikace se pojede na 2x12 minut, INDYCAR garantuje, že jezdci určitě dostanou k dispozici alespoň 5 minut pod zelenou vlajkou.
Belle Isle Délka trati: 2,07 míle
Počet zatáček: 14
Délka závodu: 90 kol/185,5 míle
První závod: 1992 (na této konfiguraci 1998)
Časový harmonogram (SELČ) Pátek – 31. května
17:00 – 18:25 – 1. trénink
21:00 – 22:10 – Kvalifikace na sobotní závod
Sobota – 1. června
15:15 – 15:45 – Warm up
21:50 – Start 1. závodu
Neděle 2. června
15:30 – 16:00 – Warm up
21:50 – Start 2. závodu