13.11.2024
Maffei opouští místo ředitele Liberty Media
12.11.2024
Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1
12.11.2024
Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu
Stewart vykročil za dalším titulem, Montoya za vítězstvímNascar
David Hanáček
03.06. 2013
David Hanáček
03.06. 2013
Dover International Speedway
Jednomílový ovál v Doveru byl dejištěm třináctého dílu letošní hádanky jménem NASCAR Sprint Cup. Betonový povrch, závod na 400 mil neboli 400kol a absence sluníčka oproti předpovědi, to vše hrálo do karet vítěznému Tonymu Stewartovi, který si tak dojel pro své 48. prvenství kariéry jezdce Sprint Cupu.
Již před závodem se mluvilo (netradičně) o Jimmie Johnsonovi, který se před tímto víkendem mohl těšit 32 bodovému náskoku na druhého Carla Edwardse. A nejen to, Pan Johnson drží i prvenství v tabulce počtu vítězství na trati ve státě Delaware - prvenství je to historické, netýká se jen aktivních jezdců. (po sedmi vítězstvích si vykroužil i Richard Petty a Bobby Allison). Společně s Johnsonem se často skloňuje i jméno Matta Kensetha, který letos ve vedení strávil už 746 .
Pole-postion si během pátečního odpoledne vyjel Danny Hamlin. Jeho rekonvalescence dopadla na jedničku, jeho dojezdy od comebacku jsou druhé místo z Darlingtonu a čtvrté z oválu Charlotte. Díky absenci ve čtyřech závodech však Hamlin stále spadá do skupiny jezdců, kteří jsou mimo dostřel letošního Chase for the Cup.
První část závodu se odvíjela dle klasického scénáře. Trať v Doveru je známá klopením po celé délce oválu, říká se o ní, že je tzv. samočistící. První tři žluté fáze však přišli díky “nepořádku na trati”. Televizní stanice FoxSports tentokrát na závodiště nepřijela se svojí “létající” kamerou - padající kabeláž byla tedy v bezpečí mimo hlavy diváků. Mimojiné televizní trojice Mike Joy, Darrell Waltrip a Larry McReynolds se s diváky letos rozloučili, alespoň co se obrazovek FoxSports týče.
V průběhu závodu se nad trať nastěhovaly mraky, které původně nebyly v předpovědi. Díky poklesu teploty se jezdci začali potýkat s menším gripem svých pneumatik. Nic však nenasvědčovalo tomu, že by Jimmie Johnson tentokrát našel přemožitele. Muž s číslem #48 startoval až z daleké 24. pozice - statistiky tedy mluvili malinko proti němu. Jezdci, kteří startovali z prvních dvou řad, vyhráli v Doveru více jak polovinu všech odjetých závodů. Johnson se do čela dostal mírně za polovinou čtyřsetkolové podívané. V popředí se vystřídal i Danny Hamlin, Kyle Busch a v první pětce se držel i třetí člen Joe Gibbs Racing - Matt Kenseth.
Ten však do cíle nedojel. Jeho Toyota vypovědela službu v 159. kole. Na vedoucího Johnsona ztrácí Kenseth po 13. závodě 74 bodů. Smůlu mel i další bojovník s vozy Toyota - Martin Truex Jr., kterého jsme nejednou v letošní sezóně viděli bojovat o první místo. Bohužel však i pro Truexe znamenal tichý motor konec závodu a sice po 279 kolech. Mimojiné Martin Truex Jr. má na svém kontě jen jedno jediné vítězství, které v roce 2007 získal právě na trati v Doveru. Od té doby se na druhém místě prohnal v šesti závodech.
Další žlutá fáze byla vyvěšena sto kol před koncem. Po několika vzájemných šťouchancích se Ryan Newman neudržel a ze dráhy smetl jak sebe, tak i posléze poněkud rozladěného Davida Gillilanda. Vzniklé kroužení za zpomalovacím vozem poskytlo šanci týmům zkusit rozdílné boxové scénáře. Jediný kdo se nakonec odlišil od ostatních byl Kurt Busch a Jeff Gordon. Dalo by se říci, že se Kurt Busch letos uklidnil. Alespoň výsledkově je s tímto šampiónem roku 2004 vše v pořádku. Od začátku sezóny drtí veškeré statistiky týkající se jeho týmu, Furniture Row Racing.
V 318. kole přišla na řadu další žlutá fáze. Tentokrát se do problému dostal Kasey Kahne. Prasklá zadní pneumatika jej vyslala vstříc lemující zeď. Jeho roztočenou “pětku” však naštěstí nikdo netrefil a Kahne tak mohl zajet pro nové pneumatiky. Ani tohle přerušení však nezlákalo na pit-lane Jeffa Gordona a Kurte Busche. Po několika dalších kolech tak nastala situace, kdy už bylo nezbytné zajet pro palivo. Gordon i Busch tedy mohli na dobrý výsledek zapomenout. Ve hře, ale stále byla poslední žlutá fáze.
378. kolo tedy vše zamotalo - boural Danny Hamlin. Busch se bohužel pro pit-stop rozhodnul dříve, spadl tedy do jednokolové ztráty. Gordon však vyčkal a udělal dobře. K taktickým hrátkám se dostaly i ostatní týmy. Pouze dvě pneumatiky zvolil Keselowski, Stewart, Bowyer, Johnson a Juan Pablo Montoya, který vyhrál poslední sprint na pit-lane. Pro známého kolumbijce se schylovalo na další dobrý výsledek (v Richmondu dojel na 4. místě).
Poslední restart však znamenal velký zvrat. Do té doby neporazitelný Jimmie Johnson uviděl zelenou vlajku dříve než ostatní a následovala penalizace průjezd boxovou uličkou. Z prvu se mohlo zdát, že Montoya přecijenom není zvyklý na restarty z první řady - Johnson velmi okatě restartoval dříve. Po rozpitvání situace televizní stanicí FoxSports, ale vyšlo najevo - i když názory se různí - že Johnson nebyl v době restartu na první místě, přičemž nešlo o Montoyovu zásluhu. Ať už situace byla těsná či ne, Johnson ztratil jisté vítězství.
Poté co se Johnson ztratil z dohledu se na prvních třech místech rázem ocitnul Montoya, Stewart, který v Doveru jezdil s neviditelným kabátem a Jeff Gordon. Na vedoucí trojici se velice rychle dotahoval Kyle Busch - možná nejaktivnější závodník USA dnešní doby.
V posledních deseti kolech tedy Stewart předvedl čítankovou stíhací jízdu. Na voze Juana Pabla Montoy bylo vidět, že pneumatiky na levé straně vozu by přecijenom rovnež zasloužili výměnu. Montoya se ale pral do posledních kol. Stewart však byl jasně rychlejší, Montoya jej dvě kola před cílem “pustil” před sebe. Naopak třetí Jeff Gordon ještě stihnul pohrozit. Jeho snažení se ale přesunulo na zpětná zrcátka - Kyle Busch se blížil až moc rychle.
Tony Stewart si dojel pro své 48. vítězství. Navzdory tomu, že poslední návštěvu victory-lane si Stewart vychnutnal před 30 závody, jeho nedělní počit se může hodnotit jako zvednutý ukazováček směrem k letošnímu Sprint Cupu.
Další závod je na programu tuto neděli na trati Pocono Raceway. Jezdci Nationwide Series pak zavítají na trať Iowa Speedway. Trucky se společně se sérií IndyCar představí nedaleko Fort Worth na Texas Motor Speedway.