"Tricky Triangle" - trojúhelník mezi ovály
Série Sprint Cup se přesouvá směrem k oblíbené trati v Poconu.
Neobvyklá trať leží v oblasti The Poconos, což je především rekreační, zalesněná a hornatá oblast v Severovýchodní Pensylvánii. Samotné závodiště se nachází v oblasti zvané Long Pond, která se nachází v Monroe County.
Pocono Raceway (dříve Pocono International Raceway) můžeme zařadit mezi takzvané superspeedways, ale tím to zdaleka nekončí. Další skupinou, do které Pocono lze zařadit je určitě skupina tri-oválů. Tri-ovalová trať se pozná jednoduše, většinou má prostě tvar rovnoramenného trojúhelníku se zaoblenými rohy. Dalšími vlastnostmi se Pocono nadále řadí mezi rovály. Tedy tratě, které můžete libovolně kombinovat. Pocono nabízí jak oválové závodění, tak klasické, protože uvnitř oválu je závodní trať, kterou lze napojit právě na ovál. Jediné, co se nemění je místo, kde je start a cíl závodu. Pocono tím pádem nabízí šest různých tratí. Klasický tri-ovál (The Tricky Triangle), východní trať (East Course), jižní trať (South Course), severní (North Course), mezinárodní trať (International Course nebo také Double Infield Course) a v neposlední řadě silniční trať (Road Course).
Na tri-ovál v Poconu se navíc můžeme dívat jako na jedinečně designovanou trať. Může se totiž chlubit svými třemi zatáčkami, kde každá našla inspiraci někde jinde. První zatáčka má klopení 14˚ a poloměr 675 stop přesně podle legendární a netypické trati Trenton Speedway v New Jersey, který byla zavřena roku 1980. Druhá zatáčka, s klopením 9˚ (uvádí se i 8˚) s poloměrem 750 stop, je inspirována tratí Indianapolis Motor Speedway a třetí zatáčka, s klopením 6˚, poloměrem 800 stop, našla svou inspiraci na Mile Milwaukee, jedno mílové trati ve státě Wisconsin.
Zatáčky, ač jenom tři, jsou ostré a především nejsou stejné, což je problém, který této trati přinesl jeho název Tricky Triangle (tricky = obtížný, lstivý, nevypočitatelný). Rovinky tomu ještě přidávají, protože ani ty nejsou stejně dlouhé. První (přední) rovinka, na níž je start a cíl je ta nejdelší, jižní (rovinka Long Pond) je kratší a severní je nejkratší a to tak, že je o jednu třetinu kratší než rovinka první. Mimo jiné se Pocono může pyšnit nejširší Pit Road. Všechny tyto aspekty každopádně vedou k tomu, že se na této superspeedway trati celkově dosahuje mnohem nižších rychlostí než na jiných tratí tohoto typu. Z toho důvodu nejsou na Poconu nařízeny omezovače rychlostí, takzvané restriktory. V hlavní roli je tedy především nastavení vozu, tak aby auto co nejlépe sedělo ve všech zatáčkách, což je, s přihlédnutím na jejich rozdílnost, úplná alchymie.
Další zajímavostí je, že samotný tri-ovál tvoří pomyslný trojúhelník svou lokací. Takže je to takový trojúhelník v trojúhelníku. Jedná se o trať na jednom vrcholu, na druhém vrcholu leží město New York a na třetím, město Philadelphia. Právě tyto body jsou od sebe vzdáleny vždy devadesát mil.
Areál disponující kapacitou 76.812 míst k sezení, byl otevřen roku 1968 (vnitřní závodiště) a roku 1971 se už poprvé závodilo na dva a půl míle dlouhém, asfaltovém tri-oválu. Inaugurační závod Pocono 500 (pro dnešní Sprint Cup) se konal 4. srpna 1974 a vyhrál jej s Dodgem Richard Petty.
Od inauguračního závodu v roce 1974 se dlouhé roky jezdil pouze jeden závod ročně, v roce 1982 se poprvé závodilo dvakrát v sezóně. Oba dva závody toho roku přitom vyhrál Bobby Allison.
Tri-ovál v Poconu ale nebyl vždy na výsluní. Kvůli četným konstrukčním chybám a jejich nákladným opravám se celý areál dostal ve své historii hned třikrát do konkurzu. Vlastníci, rodina Mattiolových, a také samotná trať byla zachráněna roku 1990. Nebyl to nikdo jiný než samotný Bill France Sr., který se s vlastníky sešel v New Yorku a o jejich problému s nimi dlouho hovořil. France Sr. dal Mattiolovým cenné rady, svou plnou podporu a také to, co Pocono potřebovalo nejvíce. Ještě toho roku se začaly na oválu dít věci. Začala výstavba nových stěn, pokládána byla dlažba, byly vystavěny nové luxusní garáže a také došlo k odstranění tři sta sedmdesáti pěti starých toalet, které byly nahrazeny největším toaletním zázemím na světě, jenž čítá přesně tisíc míst. Do areálu bylo také dodáno přes dvě stě piknikových souprav. Pocono se tak díky Billu Francemu Sr. stalo "POCONO PFC" (P - pretty (krásné), F - friendly (přátelské), C - clean (čisté)).
Další nutné opravy závodiště přišly po hrozivé nehodě dne 28. července 2002. Účastníky byli Steve Park a Dale Earndhardt Jr..
Tento incident přispěl k výměně lemujícího zábradlí, které mělo ještě dřevěné podpěry. Vnitřní lemující zábrany byly nahrazeny robustními stěnami, tyto bariéry byly instalovány podél celé trati ještě do konce roku 2002.
Něco málo ze statistik
Kromě Sprint Cupu se do Pocona podívaly i série IZOD IndyCar Series, SCCA nebo ARCA. Od roku 2010 se zde navíc pravidelně jezdí závody Caping World Truck Series. Sprint Cup si na Tricky Triangle odkroužil už více jak sedmdesát závodů. Z továrních značek vede Chevrolet s dvaceti šesti výhrami a na pomyslném druhém místě se drží Ford s jednadvaceti výhrami.
Z aktivních jezdců má nejvíce vítězství Jeff Gordon (6), Denny Hamlin (4), Jimmie Johnson, Kurt Busch, Tony Stewart a Carl Edwards (2). Nejvíce TOP5 a TOP10 má na kontě Mark Martin (20x TOP5 a 34x TOP10).
Mistrem ve vedení kol je Jeff Gordon, který si za čtyřicet startů ve vedení odkroužil téměř tisícovku kol (přesně 965kol), uvidíme, jestli ji během letošního závodu Party In The POCONOS 400 pokoří. Přesto, že Gordon vede statistiku vítězství, nejlepší průměrný dojezd má někdo jiný, a sice Jimmie Johnson, rovných 9.0. V minulém roce se z vítězství radoval právě Gordon a Logano. Rok před tímto byl Hamlin a Biffle.
SANDY
Minulý rok potkala ovál katastrofa nesoucí jméno Sandy. Hurikán se zformoval 22. října v západní části Karibského moře. O pět dní později dorazila tato tropická bouře k východnímu pobřeží Spojených Států Amerických. Tam bylo zasaženo dvacet čtyři států a následky byly tragické. Mezi poničené tratě kromě Pocona patřil například i Watkins Glen. Pocono na tom bylo ale hůře, žádalo si rozsáhlé opravy. Sandy si vzal věž s čísly, střechy velínů a poškodil povrch trati. Závodní areál se tedy dočkal dalších oprav.
Start na trati bez čtvrté zatáčky je naplánován na neděli 9.června v 19.15.
Zdroje Fotografií: www.forzacentral.com, www.mikemulhern.net