Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

„Spiderman“ počtvrté vyšplhal na plot v Texasu

„Spiderman“ počtvrté vyšplhal na plot v Texasu

Firestone 550k – Průběh a výsledky závodu

Hélio Castroneves se dočkal prvního vítězství v letošním ročníku IZOD IndyCar Series. V osmém závodě letošního ročníku se stal sedmým vítězem. Na oválu v Texasu přitom zvítězil už počtvrté v kariéře. Uhájil tak první místo v šampionátu. Na druhém místě dojel Ryan Hunter-Reay. Třetí příčka patří Tonymu Kanaanovi. Čtvrtý skončil Ed Carpenter. V první čtvrtině dominující Marco Andretti nakonec skončil pátý.
Castroneves našlápl k vítězství na konci druhého stintu. Na sjetých pneumatikách vydržel na dráze o 12 kol déle než Andretti, až do chvíle, kdy zavlály žluté vlajky po hodinách Oriola Servii. Pneumatiky hrály v Texasu významnou roli. Nová sada byla výrazně rychlejší než odcházející. Na konci stintu jsme viděli jezdce pohybující se o několik kol zpět ale na čerstvé sadě, jak předjížděli lídra závodu peroucího se se sjetými pneumatikami. Nicméně Castroneves si s nimi poradil nejlépe a připsal si první vítězství od loňského závodu v Edmontonu, první triumf pro tým Penske v letošním ročníku a vedení v šampionátu navýšil na 22 bodů na Andrettiho a na 27 bodů na Hunter-Reaye.
Firestone 550k – Texas Motor Speedway
242 kol – 550,62 km
3 žluté fáze – celkem 27 kol
4 jezdci ve vedení – celkem 4 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Hélio Castroneves – celkem 132 kol
Jezdci ve vedení: Castroneves (132 kol), Andretti (57), Hunter-Reay (35), Power (4)
Nejrychlejší kolo: Tony Kanaan – 0:24.2769 v 51. kole
Andretti se ještě v prvním kole ujal vedení. Jenže již ve druhém kole zpomalila Pippa Mann. Z jejího monopostu stoupal bílý dým a šlehaly plameny. Britská závodnice odstavila svůj vůz na zadní rovince a ve 4. kole poprvé zavlála žlutá vlajka.
Firestone přivezl do Texasu směs, která poměrně rychle odcházela. Mezi jezdci se tak měly prohlubovat rozdíly a vozy neměly závodit v balíku. V prvním stintu se na sjetých Firestonech trápili především Franchitti a Viso, kteří spadli ze čtvrtého a pátého místa na startu na dvanáctou, respektive šestnáctou příčku. I v tu chvíli druhý Hunter-Reay začal výrazně ztrácet a ve 43. kole poprvé zamířil k mechanikům. V 53. kole zastavila vedoucí dvojice Andretti – Castroneves. Před mini byl u mechaniků Dixon, ale po návratu na dráhu jeho vůz vypověděl službu. Vyvolal tak druhou žlutou fázi. Byl odtažen do boxů, mechanici se pokusili vůz opravit, Dixon se vrátil s patnácti kolovou ztrátou, ale brzy zase zamířil do boxů. Když mechanici vůz opravovali, vyletěl z vozu bílý dým a několik mechaniků popálil na rukou a v obličeji.
Žluté fáze využila k pit stopu poslední skupina jezdců, kteří ještě nepřezouvali. Závod vedl Hunter-Reay, před Andrettim, Castronevesem a Visem. Carpenter musel během žluté fáze do boxů dvakrát. Při prvním pit stopu došlo ke kuriózní situaci, mechanikovi přenastavujícímu přední křídlo, se zasekl klíč, vysvlékla rukavice a Carpenter s touto „ozdobou“ vyjel na dráhu.

Zlomový moment přišel mezi 94. a 116. kolem. Nejprve v 94. kole zastavil Hunter-Reay, Castroneves předjel Andrettiho a převzal vedení. Andretti pro nové pneumatiky musel ve 101. kole. Castroneves se držel na trati, byť jezdci na nové sadě dosahovali až o 15 mil v hodině vyšší průměrné rychlosti. Ve 113. kole dostal hodiny Servia, sice se vyhnul zdi, ale motor v jeho voze zhasnul, Servia potřeboval znovu nastartovat a vyvolal třetí žlutou fázi večera, překvapivě ale poslední. Jezdci, kteří ještě nestavěli, získali velkou výhodu. Týkalo se to Castronevese, Wilsona, Visa, Powera, Franchittiho, Carpentera, který měl opět v boxech drobné problémy, nedostal se k němu pokyn, že je už pit lane otevřené a k mechanikům zamířil o kolo později, než ostatní jezdci. Překvapivě zastavil i Hunter-Reay, čímž několika pilotům umožnil, vrátit se do stejného kola jako lídr závodu.

Oriol Servia způsobil poslední žlutou fázi:

Tím byl i při restartu Castroneves, záda mu kryl parťák Power. Wilson byl sice třetí, ale záhy jej předjel Hunter-Reay. Nedokázal se ovšem dostat před Powera. Na čele si mezitím Castroneves budoval až osmivteřinový náskok. Slušně rozjetý závod skončil pro Visa a Simonu de Silvestro. Viso dostal penalizaci průjezd boxy za to, že při stém pit stopu trefil na pit lane pneumatiku. De Silvestro penalizaci stop and go 30 vteřin za předjetí pace caru. Oba byli ve stejném kole jako lídr závodu, po penalizacích Viso ztrácel kolo, De Silvestro dvě.
Jezdci se rozdělili do dvou skupin jedoucích odlišné strategie. Skupina, která stavěla před žlutou fází způsobenou Oriolem Serviou čítala třeba Andrettiho a Kanaana. Tito jezdci potřebovali dlouhé žluté fáze nebo dva pit stopy. Castronevesova skupina mimo něj čítající i Hunter-Reaye, Powera, Franchittiho či Castronevese si vystačila s jedním pit stopem.

Pro Andrettiho a Kanaana přišly pit stopy v 154. kole (Andretti), respektive v 160. kole (Kanaan). Hunter-Reay zastavil v 174., Castroneves, Power, Franchitti a Carpenter v kole následujícím. I po pit stopu se Castroneves vrátil první, za ním se pohybovali Kanaan a Andretti, Hunter-Reay jezdil čtvrtý, první pětku uzavíral Carpenter.

Officiální sestřih nejzajímavějších momentů:

Když žluté fáze nepřicházela, musel v 198. kole naposledy do boxů Kanaan a v 204. kole Andretti. Oba sice brzy dokázali předjet výrazně pomalejšího Castronevese, ale tím se pouze vrátili do stejného kola s lídrem závodu. Ovšem hlavně Kanaan na nové sadě doslova létal a z deváté příčky se v závěrečných kolech probil až na stupně vítězů. Castroneves sice začal ztrácet ze svého více než 10 vteřinového náskoku na Hunter-Reaye, ale obhájce titulu se k němu i zásluhou Powera, který jej ve vhodnou chvíli zdržel o více než dvě vteřiny, když se jej Američan snažil předjet o kolo, nedokázal přiblížit na méně než čtyři vteřiny.
Po suverénním výkonu v druhé polovině závodu si Castroneves dojel pro první vítězství od loňského závodu v Edmontonu a pro první vítězství na oválu od závodu v Motegi v roce 2010. Tým Penske vyhrál letos poprvé. Jejich největší rivalové ze stáje Chipa Ganassiho přitom letos na vítězství pořád čekají. Šance se jim naskytne už za týden v Milwaukee, závod se opět jede v sobotu, ale evropské fanoušky jistě potěší, že začíná už ve čtyři hodiny odpoledne místního času (22:00 SELČ).

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/odstup
1.
 H.Castroneves  Team Penske
C
 
2.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
C
+ 4.6919
3.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
C
+ 11.6088
4.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
C
+ 17.6930
5.
 M.Andretti  Andretti Autosport
C
+ 19.5078
6.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
H
+ 1 kolo
7.
 W.Power  Team Penske
C
+ 1 kolo
8.
 J.Newgarden  Sarah Fisher Hartman Racing
H
+ 1 kolo
9.
 J.Hinchcliffe  Andretti Autosport
C
+ 1 kolo
10.
 E.Viso  Andretti Autosport
C
+ 1 kolo
11.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
H
+ 1 kolo
12.
 J.Jakes  Rahal Letterman Lanigan
H
+ 1 kolo
13.
 S.Pagenaud  Schmidt/Hamilton HP Motorsports
H
+ 2 kola
14.
 S.Saavedra  Dragon Racing
C
+ 2 kola
15.
 J.Wilson  Dale Coyne Racing
H
+ 2 kola
16.
 S.de Silvestro  KV Racing Technology
C
+ 2 kola
17.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
H
+ 2 kola
18.
 T.Vautier  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 3 kola
19.
 O.Servia  Panther Racing
C
+ 3 kola
20.
 S.Bourdais  Dragon Racing
C
+ 4 kola
21.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
+ 5 kol
22.
 A.Tagliani  Barracuda Racing
H
+ 5 kol
23.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
H
Porucha
24.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
Porucha

 M = motor, C = Chevrolet, H = Honda