Pozvánka na patnáctý závod série NASCAR Sprint Cup
Závodit se bude v Michiganu
Výstavba závodního areálu byla zahájena 28. září 1967, vedoucím architektem byl Charles Moneypenny. Výstavbu vedla společnost z Detriotu a sice Lawrence H. Lopatin, která byla i vlastníkem. Rok na to proběhlo slavnostní otevření, přesněji 13. října, kapacita diváků čítala 25.000 míst. První, zahajovací závod se odjel stejného dne, trať byla pokřtěna sérií USAC a prvním vítězem se stal Ronnie Bucknum. První závod pod záštitou NASCAR se zde odjel 15. června 1969, závod Motor State 500 vyhrál s vozem Merkur # 21 Cale Yarborough. Tentýž jezdec dokázal vyhrát i další rok.
V roce 1972 trať koupil Roger Penske a začal s investicemi. Jako první položku na seznamu měl Penske zvýšení kapacity míst pro fanoušky. Roger se rozhodně nedržel při zemi a zvedl celkovou kapacitu až o 100.000 míst. Navíc se tento majitel rozhodl poupravit jméno závodiště a tak se v roce 1996 ovál přejmenoval na Michigan Speedway. Tento název vydržel jenom čtyři roky. V roce 1999 odkoupila trať společnost International Speedway Corporation (ISC) a po uplynutí lhůt ISC vrátila oválu jeho původní jméno Michigan International Speedway.
V letech 2004-2005 se závodiště dočkalo rozsáhlých rekonstrukcí. V hlavní roli přitom byla společnost AAA, která, mimo jiné, stála za rekonstrukcemi v Doveru na Monster Mile. Za zadní tribunou vznikl nový komplex pro fanoušky a návštěvníky. Také byla postavena třípatrová rozhledna, četné prostory k ubytovaní, a to samozřejmě i ve variantě pro VIP návštěvníky. O několik let později byla ve třetí zatáčce vybudována kempová část s veškerým příslušenstvím a vybavením. Prostě vše pro krásný víkend uvnitř závodního dějství.
Ze zajímavostí, můžeme zmínit rok 1978 a závod IROC V, nezvyklý styl jízdy předvedl Al Holbert #9, který téměř celou rovinku odjel na střeše a zapsal se tak tímto kouskem do historie závodiště. Akrobatický kousek Holbert přežil bez vážnějších zranění.
Pokud by mělo jít o závod s nejdramatičtějším dojezdem do cíle, možná by to byl závod Kmart 400 v roce 2001, kdy v posledních kolech závodu sváděli bitvu o vítězství Jeff Gordon a Ricky Rudd. Mimo jiné se tento závod zapsal do kolonky nejtěsnější dojezd v historii MIS.
Michigan International Speedway je v dnešním závodním kalendáři jednou z nejrychlejších tratí. Vše především díky nezvyklé šířce samotného závodiště po celé jeho délce. Klopení v zatáčkách činí 18˚, při výjezdu ze zatáček je to 12˚ a zadní rovinka je klopená 5˚. Tyto aspekty tvoří skutečnost, že už při kvalifikacích se na trati dosahuje vysokých rychlostí, typicky jezdci dosahují rychlostí kolem 215-225 mph. Možná právě proto je Michigan znám svým obsáhlým seznamem nehod, které se tu udály. A když se zrovna nebourá, což je druhá stránka široké trati v Michiganu, hrají velkou roli palivové strategie, protože některé zelené fáze mají opravdu dlouhé trvání.
MIS je totiž možná jistým rekordmanem, co se týče zelených kol. Dokonce se už celkem tři závody obešly bez toho, aniž by jednou jedinkrát bylo máváno žlutou vlajkou, naposledy tomu tak bylo v roce 1999. V dnešní době, kdy je módní Competition Yellow a mávání žlutými vlajkami při sebemenším nepořádku na trati, se ale závodu bez žluté fáze asi nemusíme bát. V roce 2006 byl naopak stanoven nový rekord v počtu žlutých fází, celkem se mávalo desetkrát.
Statistiku vítězů vede David Pearson (9x), za aktivní jezdce je to Mark Martin (5x), nejvíce dojezdů TOP5 má Cale Yarborough (21x), z aktivních jezdců jsou to Jeff Gordon a Mark Martin (18x), v dojezdech TOP10 vede Mark Martin (31x). Dalšími významnými vítězi mezi aktivními jezdci na MIS jsou například Bobby Labontee (3x), Greg Biffle (3x), Denny Hamlin (2x), Dale Earnhardt Jr. (2x) nebo Carl Edwards (2x).
Minulý rok se na Victory Lane blýskly vozy #88 a #16, v roce 2011 #11 a #18 a v roce 2010 #11 a #29. Z průměrných dojezdů je na tom nejlépe Carl Edwards (8,24), následován Mattem Kensethem (9,56), Jeffem Gordonem (11,7). Gordon přitom stíhá vést žebříček nejvíce kol odjetých ve vedení závodu. K tisícovce kol mu chybí už jenom čtyřicet šest kol. Čtvrtý nejlepší průměrný dojezd má Greg Biffle (11,8) a první pětku uzavírá Tony Stewart (11,93).
Z továrních značek má nejvíce vítězství Ford (32x), následován Chevroletem (20x). Týmy Hendrick Motorsports a Roush Fenway Racing mají shodně po pěti vítězstvích. S šesti výhrami vede tým Wood Brother Racing, který své výhra nasbíral v letech 1969-1976.
A pokud umíte dobře anglicky, doporučuji objednat knihu „40 years of Champions“, která vypráví příběhy čtyřiceti nejvýznamnějších, nebo chcete-li, nejlepších řidičů, kteří kdy na Michigan International Speedway závodili. Takže uvnitř najdete příběhy Davida Pearsona, Billa Elliotta, Rustyho Wallace nebo Jeffa Gordona.
Závod Quicken Loans na 400 mil bude na MIS odstartován tuto neděli 16.6.2013, v cca 19.30 našeho času.