NASCAR, IndyCar a Formule 1 na jedné stanici
Představitelé INDYCAR to ovšem vnímají jako pozitivum.
Zástupci NASCAR a televizní společnosti NBC v úterý oznámili překvapivý výsledek vzájemných jednání: NBC získala na 10 let za 4,4 miliardy dolarů práva na vysílání 20 závodů Sprint Cupu, 19 závodů Nationwide Series, závody série K&N Series, Whelen Modified Tour a mexické NASCAR Toyota Series. NBC závody rozdělí mezi hlavní (pozemně šířený) kanál NBC a kabelovou sportovní stanici NBC Sports Network. U Sprint Cupu půjde 7 závodů na NBC (odpoledne před nedělními zápasy fotbalové NFL) a 13 závodů na NBC Sports Network. U Nationwide Series najdou diváci na NBC 4 závody a 15 na NBC Sports Network.
Dohoda NASCAR s NBC doplnila vloni uzavřený kontrakt mezi NASCAR a společností Fox. Fox si pro svůj hlavní kanál a pro nový sportovní kanál (ve skutečnosti přejmenovaný kanál SPEED) Fox Sports 1 zajistil také od roku 2015 na osm let práva na prvních třináct závodů NASCAR (včetně Daytony 500). šampionát Camping World Truck Series, kvalifikace na Daytonu 500, All-Star závod a kvalifikace a tréninky na jím vysílané závody. Ve hře jsou ještě tři závody Sprint Cupu a první polovina sezóny Nationwide Series, ale ty nejspíše získá také Fox.
Stejně jako v roce 2001 se opět bez práv na NASCAR ocitla největší sportovní stanice ESPN a poprvé také do mediálního impéria Teda Turnera patřící TNT (společně se sesterskou TBS vysílala NASCAR nepřetržitě od 80. let). Naopak NBC Sports Network získala letos už třetí atraktivní produkt. Od této sezóny totiž přenáší také závody Formule 1 a od podzimu si do programu přidá anglickou fotbalovou Premier League. Závody IndyCar začala přenášet už v roce 2009, ještě když se stanice jmenovala Versus.
Během předcházející sezóny totiž svůj nezájem vysílat všechny závody IndyCar deklarovala ESPN. Ta si ponechala jen několik závodů (včetně Indy500) a vysílá je na celoplošném kanále ABC (stejně jako ESPN patří Disneyho společnosti). IndyCar tak skončila na poměrně neznámém sportovním kanále. Jenže jeho majitel v roce 2011 vstoupil do společnosti vlastnící celoplošnou stanici NBC a přejmenoval Versus na NBC Sports Network. IndyCar má s NBC Sports Network smlouvu až do roku 2018.
A tak se objevily pozitivní i negativní názory na to, co znamená, že IZOD IndyCar Series bude velkou část sezóny vysílat stejná televizní společnost jako závody NASCAR. A dlužno dodat, že zatím převládají pozitivní názory.
Pro IndyCar Series z toho plynou minimálně tři pozitiva: 1) S příchodem jednoho z nejpopulárnějších sportů v USA výrazně posílí značka NBC Sports Network a ta se záhy dotáhne na ESPN co se týče umístění do nabídek kabelových a satelitních operátorů. Jednoduše řečeno, stanice bude dostupná více divákům; 2) NBC bude při vysílání závodů NASCAR propagovat závody IndyCar, ostatně to samé už platí u Formule 1; 3) pokud by se IndyCar vrátila na ESPN, která teď přišla o většinu motorsportu, mohla by ji ESPN věnovat mnohem větší pozornost, než tomu bylo dříve. A ESPN je pořád velmi silná značka.
Pozitivně vnímal vstup NASCAR na NBC Sports Network třeba bývalý pilot a televizní komentátor Derek Daly: „NASCAR je dostatečně silný produkt na to, aby pomohl tomuto kabelovému kanálu růst. A jak teď IndyCar roste a vylepšuje svůj produkt, nemohlo to přijít v lepší čas.“
Pozitivně to vidí i výkonný ředitel společnosti Hulman& Co., která vlastní INDYCAR, Mark Miles: „Je to určitým způsobem pro nás příležitost. Je to pozitivní zpráva, znamená to větší zájem o motorsport.“
Samozřejmě se ozývají i negativní hlasy. Především pokud se jedná o skladbu kalendáře IndyCar, který bude asi výrazně ovlivněný tím, jaký prostor v druhé polovině sezóny NBC Sports Network IndyCar nabídne. Terry Lingner ze společnosti Lingner Group Production, která pro NBC i ABC (ESPN) všechny závody IndyCar vyjma Indy500 produkuje, navrhoval, aby IndyCar v tomto směru byla kreativní a začala sezónu dříve, nebo aby zkusila závodit v průběhu týdne, třeba ve čtvrtek.
Ale začínat sezónu dříve a končit už na začátku září plánoval Mark Miles bez ohledu na televizní kontrakt NASCAR a NBC, protože v podzimních měsících musí závody IndyCar bojovat o diváky především s fotbalovou NFL.