Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Briscoe a Hinchcliffe drží klíče k přestupovému trhu

Briscoe a Hinchcliffe drží klíče k přestupovému trhu

Ganassi by rád znovu nasadil 4. vůz.

Sezóna IZOD IndyCar Series je ve své druhé polovině a pomalu se nám začíná roztáčet kolotoč přestupů. Jezdcům totiž v průběhu letních měsíců postupně vyprší opce ve smlouvách, a buď jim týmy nabídnou nové kontrakty, nebo se začnou poohlížet po jiné sedačce. Navíc v letošním roce končí smlouvy některým předním jezdcům a hraje se o několik dobrých (a hlavně sponzorskými penězi krytých) sedaček, takže letošní silly season rozhodně nebude nudná.
Klíčová otázka – nasadí Ganassi 4. vůz a kdo jej případně bude řídit?
Bezpochyby nejlukrativnější zaměstnavatel sídlí na adrese 7777 Woodland Drive, Indianapolis jmenuje se Chip Ganassi. Poté, co letos musel svůj tým zeštíhlit na tři vozy, když neměl sponzora pro vůz Grahama Rahala, chce se zaměstnavatel vítězů posledních čtyř závodů IndyCar vrátit k nasazování čtyř vozů. Společnost NTT Data, která sponzorovala u Ganassiho Briscoea při Indy500, se jeví jako potencionální sponzor, byť Ganassi bude muset ještě sehnat nějaké peníze, aby čtvrtý vůz skutečně mohl nasadit. Nicméně již nyní je Ganassi 4 středobodem celého přestupového trhu, vidí se v něm totiž hned několik předních jezdců.

Kontrakt u Andretti Autosport letos končí Jamesi Hinchcliffeovi a Kanaďan, který letos získal své první vítězství v IndyCar (a hned k tomu přidal dvě další) je čím dal častěji skloňován právě v souvislosti s Ganassim. Kromě toho že letos jasně ukázal svůj talent, mohl by Hinchcliffe vyřešit i budoucnost vozu číslo 10, až se Dario Franchitti rozhodne se závoděním skončit. Právě příslib „povýšení“ do jednoho z vozů sponzorovaných řetězcem Target je to, co Hinchcliffe od Ganassiho požaduje. A Ganassi dost možná řekne ano, protože Hinchcliffe má velký marketingový potenciál a hlavně je Kanaďan. A Target letos otevírá první pobočky v Kanadě.

Tři vítězství udělala z Jamese Hinchcliffe žádané zboží. 

Jednání s Ganassim může být ovšem pouze zastíracím manévrem, jak z Andrettiho dostat lepší smlouvu. Pokud by Hinchcliffe nepřestoupil, zůstávají Ganassimu další zajímavé možnosti. V Indianapolisu za něj startoval Ryan Briscoe a NTT Data by ve spolupráci ráda pokračovala. Nicméně s Ganassim jedná také vítěz Indy500 Tony Kanaan. Spolupráci si dokonce v červenci vyzkoušeli, když se Kanaan představil s Ganassiho stájí v závodě Grand-Am v Indianapolisu. I brazilskému veteránovi končí smlouva a vítězstvím v Indy500 výrazně zvýšil svojí hodnotu. Smlouvu od Ganassiho už jednou Kanaan na stole měl, ale tehdy se rozhodl podepsat nový kontrakt u Andrettiho (paradoxně jej z něj později Andretti předčasně vyvázal).
Ovšem u KV Racing má Kanaan tým postavený kolem sebe, u Ganassiho by byl pravděpodobně ve stínu obou pilotů v červených vozech. Navíc mu Jimmy Vasser a Kevin Kalkhoven před lety vytrhli trn z paty, když mu zajistili angažmá týden před začátkem sezóny po konci u Andrettiho. A Kanaan už v minulosti prokázal, že loajalita mu není cizí.
Atraktivní místo u Panther Racing

Pokud by Ganassi nakonec nenašel peníze na čtvrtý vůz, parkuje nejatraktivnější sedačka v garáži týmu Panther Racing. Vůz financovaný Národní gardou musel po Indy500 opustit JR Hildebrand. V průběhu sezóny se v něm nejvíce zabydlel Ryan Briscoe. Když Australan nemohl, řídil jej Oriol Servia, šanci dostal i Carlos Muňoz. Ale je to právě Briscoe, o něhož John Barnes a jeho stáj jeví největší zájem.

Australan který v loňském ročníku přišel o místo u týmu Penske a musel se spokojit se závoděním v American Le Mans Series, tak má dvě velmi zajímavé možnosti. Odepisovat nemůžeme ani Serviu a to ani, pokud Briscoe s Panther Racing podepíše. Jasně se totiž ukazuje, že týmy nasazující jeden vůz zaostávají. Panther Racing to v posledním roce a půl řešil spolupráci se stájí Dreyer & Reinbold Racing, ale ta po Indy500 ze startovního roštu zmizela. Barnes tak možná bude muset nasadit dva vozy, chce-li zůstat konkurenceschopný. Nicméně o Serviu mají zájem i týmy Barracuda Racing či Sarah Fisher Hartman Racing, oba zvažující rozšíření na dva vozy a potřebující zkušeného pilota.
Andretti by rád Muňoze

Skvělý debut v IndyCar zažil v Indianapolisu Carlos Muňoz. Pilot stáje Andretti Autosport v juniorské sérii Indy Lights dokončil slavný závod na druhém místě a Michael Andretti jej chce v nadcházejícím ročníku ve svém voze v IndyCar. Kolumbijec si k místu může výrazně pomoci, pokud vyhraje šampionát Firestone Indy Lights a zatím si v průběžném pořadí drží první příčku. Týmu by v takovém případě mohl nabídnout 500 000 dolarů od IndyCar jako stipendium pro šampiona Indy Lights.

Carlos Muňoz si v Torontu odskočil k týmu Panther Racing, ale Michael Andretti s ním i do budoucna počítá. 

Andretti může mít volné místo, pokud ztratí Hinchcliffea. Ale nemůžeme předpovědět, zda v takovém případě u Andrettiho zůstane GoDaddy coby sponzor či zda se přesune s Hinchcliffem. Andretti ovšem pracuje i na scénáři, že by Muňoz řídil pátý vůz jeho týmu.
Další vozy zřejmě příležitostí pro veterány
Stáje nasazující jeden vůz to nemají lehké. Nejenže musí bojovat s konkurencí, která sbírá data mnohem rychleji, ale i dodavatelé motorů vnímají malé týmy spíše jako zátěž. Proto v podstatě všechny týmy nasazující jeden vůz do celého ročníku zvažují v příštím roce expanzi.

Nijak se tím netají tým Barracuda Racing. Alex Tagliani byl posazen na střídačku oficiálně právě proto, že tým hledá vhodné jezdce pro příští sezónu. Steve Newey a Bryan Herta mohou počítat se štědrou podporou Barracuda Networks, proto i oni nabízí velmi atraktivní sedačku. V Ohiu se pokoušel zaujmout Luca Filippi (jehož by tam ráda viděla Honda). O místo stojí i JR Hildebrand, Oriol Servia a ani Alex Tagliani se zatím necítí na důchod. Z tohoto kvarteta zřejmě Herta a Newey vyberou dva piloty.

Luca Filippi by mohl svojí budoucnost spojit s týmem Barracuda Racing. 

S týmem Sarah Fisher prodloužil smlouvu Josef Newgarden. Ve své třetí sezóně v IndyCar by se ovšem mohl dočkat stájového kolegy. Už v Sonomě si stáj vyzkouší spolupráci s týmem RW Motorsports nastupujícím normálně v závodech midgetů. Sice se přímo nabízí zaměstnat nějakého talentovaného oválového specialistu, protože z prostředí midgetů pochází i Sarah Fisher. Ale Newgarden i tým potřebují zkušeného pilota, aby se stáj posunula dopředu. Znovu se objevuje jméno Servia.
Klepající na bránu do IndyCar
Nesmíme zapomenout ani na skupinu jezdců, kteří by se do IndyCar rádi v příští sezóně dostali. A kromě jezdců uvažuje o vstupu do IndyCar minimálně jeden tým. Z American Le Mans Series by do IndyCar mohla přijít stáj Pickett Racing. Proto se nemůžeme divit, že její majitel povolil svému jezdci Lucasovi Luhrovi startovat v IndyCar v Sonomě.

Zájem o IndyCar přiznal také bývalý pilot Formule 1 Narain Karthikeyan. Ind plánuje na podzim testovat vůz DW-12. Nejblíže angažmá jsou již zmínění Luca Filippi a Carlos Muňoz. V posledních letech ovšem docela dobře fungovala Road to Indy a pokud se šampionem stane někdo jiný než Muňoz, musíme i s tímto jezdcem počítat.

Lucas Luhr v Sonomě pojede první závod v IndyCar. Ale možná ne poslední. Stáj za níž závodí v ALMS také uvažuje o IndyCar. 

Kde vsadí na stejnou sestavu?
Sam Schmidt už nyní potvrdil, že i v příštím roce vsadí na francouzskou dvojici Pagenaud – Vautier. Pagenaud se letos dočkal prvního vítězství v IndyCar, Vautier si na nováčka nevede vůbec špatně a navíc pro něj Schmidt získal sponzora. Nic se nezmění nejspíš ani u týmu Penske, leda by někdo přinesl dost peněz, aby pro něj Penske nasadil třetí vůz.
Před podpisem nové smlouvy s týmem A.J. Foyta je i Takuma Sató. U otcova týmu určitě zůstane Graham Rahal. Jeho stájový kolega James Jakes lepší místo nenajde a navíc se letos ukázal v dobrém světle, v Detroitu si vyjel první místo na stupních vítězů. Sebastien Bourdais dostává u Jaye Penskeho královský plat a pokud náhodou nezavolá Chip Ganassi, u jiného týmu v IndyCar jej neuvidíme. Sebastian Saavedra zase týmu přináší peníze. Justin Wilson je oproti Bourdaisovi levnější, ale Dale Coyne na jeho služby vlastní opci, byť její využití je podmíněné určitou výkonností. Druhý Coynův vůz se jeví jako nejpravděpodobnější šance pro Naraina Karthikeyana. Simona de Silvestro zůstane u týmu KV Racing, který pracuje na prodloužení smlouvy s jejím sponzorem