Brněnský okruh 1930-1932
Mezinárodní závody.
Nápad uspořádat v Československu mezinárodní závod automobilů nejvyšší kategorie se zrodil v mysli brněnského docenta a automobilového nadšence Dr. Otakara Bittmanna, který také nastínil možnou trasu okruhu v blízkosti svého města.
Přes opozici Autoklubu Republiky Československé se v roce 1929 podařilo projekt prosadit na Ministerstvu Veřejných Prací, které celou záležitost pojalo jako prověrku schopnosti československého průmyslu. Bez jakékoli zahraniční účasti se po měsících plánování rozjely pozemní práce začatkem dubna 1930. Zanedbané oblastní silnice bylo nutno rozšířit, zpevnit, a upravit v šibeničním termínu pěti měsíců. Výsledkem byl na svou dobu moderní závodní okruh nesoucí jméno prezidenta Masaryka, který byl zároveň čestným patronem závodu. A 28. září 1930 hostoval tento okruh první mezinárodní závod automobilů nejen v republice, ale v celé středovýchodní Evropě.
Den závodu uvítal za slunečného počasí nejméně 100000 diváků a přes neúčast továrního týmu Bugatti na startovním roštu nechybělo několik velmi zvučných jmen. Příprava pořadatelů z Československého Autoklubu pro Moravu a Slezsko byla dokonalá. Stovky policistů a hasičů byly rozmístěny kolem celého okruhu, společně s více než 200 představiteli Čs.AMS a řadou dalších profesionálů a dobrovolníků. Eliška Junková nový okruh oficiálně pokřtila čestným kolem ve své žluté Bugattce a potom nastal čas závodních strojů.
Po startu šel do čela Caracciola s vozem Mercedes-Benz a za ním následovali von Morgen (Bugatti), a Nuvolari a Borzacchini na vozech Alfa Romeo. Po pár kolech se dopředu dostal von Morgen a Nuvolari odstoupil pro mechanickou poruchu. V polovině závodu si von Morgen a Leiningen prohodili auta, takže teď byl v čele Leiningen před Borzacchinim, protože Caracciola mezitím také odstoupil. Brzy poté usedl za volant Borzacchiniho vozu znovu Nuvolari, a přestože se potýkal s přehříváním motoru, byl schopen stále držet druhé místo před von Morgenem a českým pilotem Tachecí, který s vozem Imperia podával vynikající výkon.
Vše se rozhodlo v posledním 17. kole poté, kdy Leiningen zastavil na trati, což Nuvolarimu umožnilo se konečně dostat do čela. Jenom o pár kilometrů později byl ale sám nucen zastavit, když jeho vůz začal hořet. V téže době bohužel odstoupil i Tachecí. První cílem tedy projel von Morgen na původním Leiningenově voze, následován Burggallerem a Hardeggem, který byl zároveň vítězem kategorie vozů do 11 litru.
Přestože továrna Bugatti do Brna nepřijela, první tři vozy v cíli byly značky Bugatti. O více než půl hodiny později se do cíle dobelhal i Nuvolari s dýchavičnou Alfou Romeo, následován prvním československým reprezentantem Kubíčkem, také na Bugatti. Stínem závodu byla havárie Francouze Doré, který utrpěl těžká zranění.
Díky úspěšnému prvnímu ročníku se v následujícím roce závod v Brně těšil mnohem větší mezinárodní pozornosti a byl téměř určitě nejlépe obsazeným podnikem celé sezony. Sešlo se nejméně 130 000 diváků a na startu nechyběla žádná z tehdejších superhvězd v těch nejlepších továrních vozech. Od startovní čáry nejdříve vyrazil loňský vítěz von Morgen (Bugatti), těsně následován italským triem Borzacchini (Alfa Romeo), Nuvolari (Alfa Romeo) a Fagioli (Maserati).
Brzy po startu se ale v čele usadil Fagioli, zatímco nejlepší český závodní jezdec Pohl (Bugatti) a Ital Siena (Alfa Romeo) hned v prvním kole odstoupili. Ve druhém kole se dopředu propracoval Chiron (Bugatti) a poté, když se Fagioli, Nuvolari, a Varzi (Bugatti) dostali do vzájemné kolize, se za ním na dalších místech usadili Borzacchini, Lehoux (Bugatti) a Caracciola (Mercedes-Benz).
Chiron už nikomu jinému nedal šanci a suverénně zvítězil. Za ním byl závod poznamenán řadou drobnějších nehod, po kterých ale většina vozů dále pokračovala v jízdě. Nejtěžší havárii utrpěl Šťastný na Bugatti a jeho mechanik Vlček musel být hospitalizován.
Poté, co odstoupili Lehoux a Caracciola, se několik kol před cílem na čtvrtém místě objevil domácí Lobkowitz (Bugatti), kterého ale brzy předjel von Morgen. Na druhém místě byl znovu Fagioli, který převzal vůz svého týmového kolegy Maseratiho, ale nakonec musel vzdát pro mechanickou poruchu v posledním kole. Pořadí v cíli tedy bylo Chiron, von Stuck (Mercedes-Benz) a von Morgen, před Lobkowitzem a vítězem kategorie do 11 litru Schmidtem na Bugatti.
Zvýšená pozornost závodu byla patrná i v novinách. Zatímco v roce 1930 byla na stránkách s reportáží závodu jedinou inzercí reklama na náplasti Hansaplast, v roce 1931 už bylo například dáno na vědomí, že nejúspěšnější Čechoslováci Lobkowitz a Schmidt jeli na pneumatikách Englebert. Pokud byly v roce 1931 k podniku na brněnském okruhu nějaké připomínky, týkaly se toho, že povrch trati by mohl být v lepším stavu. Pořádající Čs. AMS tedy nic neponechal náhodě a když Louis Chiron a Achille Varzi provedli před startem ročníku 1932 důkladnou inspekci, prohlásili Masarykův okruh za jeden z nejlépe připravených kdekoli.
Přestože počasí tentokrát nepřálo, návštevnost byla odhadována na 200 000 diváků. Na startu sice chyběla továrna Mercedes-Benz, ale i tak byla konkurence opět na vysoké úrovni. Po odmávnutí všichni bez problémů odstartovali.
Borzacchini (Alfa Romeo) se ihned prodral do čela, následován Chironem (Bugatti) a Nuvolarim (Alfa Romeo). Nuvolari se ale s mokrou vozovkou vyrovnával nejlépe a brzy převzal čelní pozici. Vytrvalý déšť způsobil, že řada vozů musela měnit svíčky a během počátečních kol odstoupili Kubíček, Varzi, a Lehoux (všichni Bugatti). Nuvolari nadále vedl, následován Borzacchinim, Chironem, a Brivio-Svorzou (Alfa Romeo).
Když se závod přehoupl do druhé poloviny, byl Chiron schopen předjet Borzacchiniho a brzy nato i Nuvolariho, protože do té doby suverénně vedoucí Ital sjel z trati a narazil do pískové bariéry. Jeho Alfa Romeo pak už nefungovala stejně dokonale jako předtím, takže se před něho později dostal i Fagioli, zatímco Borzacchini odstoupil s poruchou motoru. Nuvolari pak musel zastavit v depu, kde ztratil dostatek času k tomu, aby ho Chiron stačil předjet o celé kolo. Oba šampioni byli tedy na trati v těsném závěsu a Nuvolari se očividně se svou pozicí nemohl smířit, protože v Ostrovačických serpentinách na Chirona podniknul nekompromisní předjížděcí manévr, který málem vyřadil oba vozy.
O dvě kola později Nuvolari znovu vyjel z trati a přerazil pár patníků, což Chironovi znovu umožnilo dostat se dopředu a vášnivý Ital tak přeci jenom skončil se ztrátou celého kola, avšak stále na třetí pozici za Chironem a Fagiolim. Čtvrtý byl Brivio-Svorza, následován Šťastným (Bugatti). Vítězem závodu slaml,bší kategorie byl Burggaller na Bugatti. Novinové inzeráty dávaly na vědomí, že oba vítězové použíli svíčky Champion a palivovou přísadu Wing Oil.