Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nechat se přejet formulí, za to žádný titul nestojí

Nechat se přejet formulí, za to žádný titul nestojí

K incidentu v boxech při posledním pit stopu v Sonomě.

Už dlouho nevyvolal žádný moment při závodě IndyCar takové vášně, jako incident z posledních pit stopů v Sonomě a především rozhodnutí sportovního ředitele INDYCAR Beaux Barfielda penalizovat Scotta Dixona, čímž vítězství spadlo do klína Powerovi a jeho stájový kolega Castroneves ještě navýšil náskok v čele šampionátu.
Scott Dixon s udělením penalizace nesouhlasil. Jeho stájový kolega Dario Franchitti byl na sportovní komisaře rozčílený, nejen kvůli Dixonově penalizaci, ale i kvůli tomu, že jej při posledním restartu měl Power vytlačit z dráhy. Spousta fanoušků se na různých diskuzích klonila na stranu Scotta Dixona. Podle nich Novozélandský závodník neudělal žádnou chybu. S tím souhlasili i oba spolukomentátoři nedělního závodu, Wally Dallenbach Jr. a Townsend Bell.

Ještě během přenosu vystoupil na kameru Beaux Barfield a penalizaci pro Dixona se snažil obhájit. Pokud se podíváme na záznam a nalistujeme příslušnou stránku v pravidlech, měli bychom mu dát za pravdu. Pravidlo 7.10.1.6 totiž říká, že pokud jezdec koliduje s mechaniky (ať už svými nebo cizími), bude potrestán penalizací.

Dixon zboural Powerovy mechaniky:

Největší vášně vzbudil nejspíš způsob, jakým mechanik odnášel sundanou pneumatiku. Dixon jej v pozávodním rozhovoru obvinil, že s kolem záměrně narazil přímo do jeho vozu. Někteří kritizovali, že pneumatiku nesl vedle těla „jako nákupní košík“, místo, aby ji nesl před sebou. Vzbudilo to podezření, že se mechanik snažil Dixonovi co nejvíce znepříjemnit výjezd z boxového stání a tím zvýhodnit svého jezdce.

Ale pokud se podíváme třeba na záznam Powerova pit stopu z Toronta, mechanik neudělal nic neobvyklého. Týmy mají pit stopy různě secvičené. Někde mechanik měnící zadní kolo na vnější straně vozu sbírá a odnáší zároveň přední i zadní kolo, zatímco šéfmechanik vypouští jezdce na dráhu. Jinde vnější zadní kolo odklízí k boxové zdi mechanik, který obsluhuje airjack. U týmu Penske, a platí to i u jiných stájí, třeba právě u Ganassiho, má mechanik obsluhující airjack na starosti jen airjack a případné roztlačení vozu. Mechanik měnící vnější zadní kolo jej bezprostředně po dokončení výměny odnáší a o přední vnější kolo se stará šéfmechanik.

"Normální" pit stop Willa Powera v Torontu:

Dixon si při vyjíždění ze svého stání zkrátil cestu přes stání vyhrazené pro Willa Powera. To sám o sobě není problém, většina jezdců to dělá, ale proti Dixonovi hrálo načasování. Pravidla pak hovoří jasně, Dixon zasáhl něco nebo někoho na pit lane = automatická penalizace. Letos v Milwaukee Sebastien Bourdais přejel při výjezdu ze svého stání hadici, kterou mechanik za boxovou zídkou nestihl přitáhnout. Také dostal penalizaci a to byl jeho incident mnohem méně nebezpečný, než nedělní Dixonův.
Obviňovat mechanika, že svým počínáním chtěl Dixonovi znepříjemnit výjezd a tím pomoci Powerovi k tomu, aby se před něj dostal, je scestné. Nikdo nebude takový blázen, aby riskoval, že ho kvůli vítězství v závodě nebo v šampionátu přejede sedmisetkilová formule. Na takové rozhodnutí by mechanik měl doslova zlomek sekundy. Navíc ze záběrů je patrné, že se na Dixonův vůz za celou dobu vůbec nepodíval, kouká směrem k vlastní boxové zdi.
Až na samotný pozávodní rozhovor je ovšem potřeba ocenit, jak se k penalizaci Dixon postavil. Stačí si vzpomenout, jak se v roce 2010 v podobné situaci v Edmontonu zachoval Castroneves. Když dostal v závěru závodu penalizaci za blokování Powera, odmítl zajet na pit lane a závod dokončil na prvním místě a pak seřval několik traťových komisařů. Dixon se naproti tomu na dráze k celé situaci postavil jako profesionál a penalizaci se podřídil.
Oba jezdci Ganassiho týmu si stěžovali na nekonzistentnost rozhodování sportovní komisařů. Ano, pokud si vzpomeneme na závod v Milwaukee z před dvou let, tak sportovní komisaři rozhodují nekonsistentně, tam totiž Franchittimu prakticky totožná věc prošla. Při nájezdu do boxů zavadil o pravou přední pneumatiku připravenou pro Willa Powera a srazil mechanika, který na ní stál. Ale ten, kdo tehdy o nepenalizování Franchittiho rozhodl, už dnes dohled nad dodržováním pravidel nemá na starosti. A právě pokud by Barfield v neděli Dixona nepenalizoval, byla by to známka nekonzistentnosti při rozhodování, když jezdci letos dostávali penalizace za mnohem méně nebezpečné přestupky na pit lane.
Celý incident opět rozdmýchal rivalitu mezi týmy Penske a Ganassi. Vloni a v první polovině letošní sezóny trochu ustoupila do pozadí, protože tým Penske bojoval hlavně s týmem Andretti. A hádejte co, o víkendu v Baltimoru budou boxová stání Willa Powera a Scotta Dixona opět sousedit, byť teď bude vepředu Dixonův tým.