The Monster Mile nezklamal !
Z předzávodních statistik bylo patrné, že se mezi favority řadí i Carl Edwards, který se mohl pyšnit průměrným dojezdem 8.6. Jenom on a muž s číslem 48 v předchozích závodech dokázali pokořit průměr 10.0. Kvalifikaci vyhrál Dale Earnhardt Jr. Jeho třináctá vyhraná pole-position přišla jakožto přijemná vzpruha v jeho výkonech posledních účastí na trati v Doveru - od roku 2008 zde dojel v první desítce pouze jednou.
Na trať svítilo slunce, mohlo tedy vše začít. Na jezdce čekalo čtyřista kol, neboli čtyřista mil. Závod byl v polovině sezóny 1997 zkrácen o sto mil - v sezónách před rokem 1997 zde byly zaznamenány “pětistovky” táhnoucí se až k pěti hodinám. Dover tedy možná nastínil, kudy se vydá osud i jiných závodů. (Rockingham, Pocono). Hlavním sponzorem nedělní podíváné byla opět Americká Automobilová Asociace AAA.
Ovál v Doveru patři mezi ty velmi náročné. Klopení v zatáčkách je celých 24°. Na rovinkách pak 9°. Ačkoliv se jedná pouze o jednomílovou trať, průměrná rychlost na jedno kolo se v kvalifikaci vyšplhala přes 160mph (257km/h). Navzdory hektickému tempu se žlutou vlajkou mávalo jenom a pouze díky “nečistotám” na trati. První přerušení přišlo na řadu v 38. kole. To druhé pak v 166. a třetí dokonce až ve 229. kole. Tempo závodu tedy neslevovalo z intezity - díky malému počtu žlutých fází v průběhu závodu, se možná dalo pomýšlet i na taktické hrátky co se tankování paliva týče.
Menší vzrušení předvedl při jednom pokusu o nájezd na pit-lane Dale Earnhardt Jr. Po probržděné stopě těsně před boxovou zítkou, se Dale Jr. vrátil pomalou jízdou zpět na trať.
Během několika restartů se dalo vycítit, kdo nakonec promluví do konečných bojů o vítězství. Ačkoliv se do první pětky probojovali všichni jezdci týmu Hendrick Motorsport (tedy kromě Kasey Kahne) Jeff Gordon a Dale Earnhardt Jr. při restartech mírně zaostávali. Naopak kdo exceloval byl neomylný Matt Kenseth, Jimmie Johnson či všudypřítomný Kyle Busch. Gordon (navzdory nepovedeným restartům) zatím popírá teorii, která tvrdí, že jezdci postupivší díky divokým kartám jsou v CFTC pouze do počtu.
Při vjezdu do poslední čtvrtiny závodu, bylo jasné, že taktické hrátky přijdou opravdu ke slovu. Jedzci byli nuceni zajet ke svým mechanikům pod zelenou vlajkou. Šlo o pit-stopy mírně po 300. kole - šance mávání žlutou vlajkou tu tedy stále byla. Jimmie Johnson zajel pro palivo v 311. kole. Kenseth v 308. a Gordon v 314.kole. Cint Bowyer, který se celý den držel ve druhé pětce si čas na cestu na pit-lane našel až ve 315. kole.
Všechny jmenované čekala další boxová zastávka necelých deset kol před koncem závodu. Spoléhat se na žluté fáze však nešlo. Mimojiné velký počet zelených kol nedosáhnul na letošní rekord. Ten prozatím platí ze závodu v Darlingtonu, kde se žlutou vlajkou nemávalo celých 171. kol. V Doveru byly k vidění dva zelené stinty - 123 a 116 kol.
Spása pro všechny zúčastněné přišla v 371. kole, kdy se opět do vzduchu dostala žlutá vlajka - nepořádek na trati, který na trati ve skutečnosti nebyl.
Johnson, Gordon a Kenseth zažili výměnu pouze dvou pneumatik. Earnhardt Jr, Kyle Busch či Joey Logano, jehož vůz bojoval celý víkend s vysokými teplotami - ti se mohli pyšnit čtyřmi novými koly.
Poslední restart dne však znovu jasně posvítil na favority na The Monster Mile. Jimmie Johnson se nenechal zvyklat přítomností soupeřů a jednoduše všem odjel. Dale Earnhardt Jr. jej sice stíhal a v jeden moment se dokonce přiblížil na dostřel, jeho snažení se však nikterak nepromítlo v konečném pořadí.
Zdánlivě poklidný závod tedy nakonec vyhrál pětinásobný šampión z let 2006 až 2010. Pro Johnsona to bylo 65. vítězství - nezadržitelně se tak blíží další měte v historických tabulkách. Jako druhý do cíle dorazil Dale Earnhardt Jr. Jeffa Gordona pár kol po posledním restartu překonal Joey Loagno - vítěz sobotního závodu Nationwide Series. Pátý finišoval Kyle Busch.
Průběžnému pořadí nadále velí Matt Kenseth - jeho náskok se smrsknul na osm bodů. Třeti Kyle Busch rovněž vydělal v Doveru nějaké bodíky - na Kensetha nyní ztrácí 12 bodů.
Příští neděli se celé 43 členné pole stěhuje zpět na středně dlouhé tratě. Čeká nás tolik oblíbený cookie-cutter nebo-li Kansas Speedway.