Whiting o nových vozech: Trocha ošklivé a zvláštní
Před sezónou se nejvíce těší na nové motory.
Charlie Whiting, dlouholetý ředitel závodů, delegát pro bezpečnost a vedoucí technického oddělení FIA pro Formuli 1, je také součástí příprav na novou sezónu. Díky své funkci měl už možnost vidět, jak si týmy poradili s přípravou na letošní sezónu. Týmy si často chtějí nechat od FIA posvětit své "originální" technická řešení ještě před sezónou, aby se vyhnuli nutnosti předělat své vozy těsně před sezónou, pokud by teda Mezinárodní Automobilová Federace uznala jejich "originální" řešení zároveň za nevyhovující pravidlům. V technických pravidlech se toho před touto sezónou změnilo opravdu hodně a tak můžeme předpokládat, že Whiting si zimní prázdniny F1 příliš neužil.
"Víc, než na cokoliv jiného, se těším na nové pohonné jednotky. Na to, jak budou pracovat, jaký budou mít zvuk a hlavně, jak změní závodění.", uvedl Whiting v rozhovoru pro badgergp.com.
Whiting zná i odpověď na otázku, jak budou letošní vozy vypadat: "Nemohu samozřejmě prozradit nic důležitého. Viděl jsem ale, už několik nezvyklých řešení a nejvíce se to týká špiček nosů, které mají být letos o 300 milimetrů nižší, než loni. Každý tým se ale snaží eliminovat aerodynamickou nevýhodu, která z toho plyne a tak přišli s různými nápady. Myslím, že uvidíte mnoho zajímavých věcí, o kterých si mnoho lidí pomyslí, že jsou trochu ošklivé a podivné. Ale jsem si jistý, že si na to všichni zvykneme."
Whiting se odvážil i k bližšímu popisu problému: "Týmy chtějí dostat co nejvíce čistého vzduchu na přední křídlo (i do oblasti přímo pod nosem), v tom jim ale tento rok začal bránit nízký nos, který nyní strmě sestupuje dolů ke křídlu, aby týmy vyhověly technickým pravidlům. Myslím, že to bude dost zvláštní."
Jedním z možných řešení, se kterým prý týmy pracují, je extrémně úzký a strmě klesající nos. Vozy by tak mohly připomínat "mravenečníka". Takovou přezdívku si vysloužil původně McLaren MP4-18, z pera Adriana Neweyho. Budou mít McLaren nebo Neweyho Red Bull v této oblasti náskok? Musíme se nechat překvapit. McLaren si v roce 2003 užil s MP4-18 řadu nepříjemností a nakonec tento vůz nikdy do závodů nenasadil. Ne všechny problémy ale souvisely přímo s konceptem úzkého nosu.
Charlie Whiting se vyjádřil i k otázce 100 kilogramového omezení paliva pro závody. Neočekává nic, co bychom dosud nevídali. Týmy mají nyní mnohem více informací, než měli v 80-tejch letech minulého století, v době předchozí turboéry.