V8 Supercars, nejlepší cesťáky světa.
Adelaide Street Curcuit
Letošní závodní kalendář se, stejně jako v minulých letech, skládá celkem ze 14ti závodních víkendů, tedy 14ti různých tratích. Ačkoliv se série V8 v minulosti podívala i na závodiště v USA, Číně či Bahrajnu, letošní rok patří výhradně domácímu publiku. Jedinou vyjímkou je trať Pukekohe Park Raceway ležící na území Severního ostrova Nového Zélandu.
Jednotlivé “eventy” jsou pak rozděleny to tří kategorií. SuperStreet, tedy závody na tratích Adelaide, Townsville a olympijský park v Sydney, se skládají ze dvou sobotních startů na 125km a jednoho nedělního na 250km. Druhá kategorie se pyšní jménem SuperSprint - závody na přírodních tratích - např. malebný Phillip Island, historický Symmons Plains Raceway nebo tolik západně vzdálený Barbagallo Raceway u města Perth. Víkendy SuperSprint obsahují dva 100km starty během sobotního dne, v neděli pak následuje jeden závod na 200km. Vyjímkou je pak už jmenovaná trať Pukekohe Park Raceway, kde je naplánován extra páteční start na 100km.
Jako vrchol každé sezóny pak slouží vytrvalostní záležitosti na tratích Surfers Paradise (ex-IndyCar trať), tradičních 500km na trati Sandown Raceway a nepoměrně populárnější závod na 1000km, tedy trať Mount Panorama Curcuit nebo-li Bathurst 1000. Behěm těchto vytrvalostních závodů, si stálice v bodování V8 “může vybrat” svého parťáka se kterým se následně poperou o titul tzv. Endurance Cup. V roce 2013 se nechal vidět např. Jeroen Bleekemolen, Marc Lieb, legenda Andy Priaulx anebo Mattias Ekstrom.
Startovní rošt pak zpravidla tvoří 26 vozů. Počet se však liší, dle jednotlivých podniků. Do letošního ročníku se zatím upsalo 15 různých týmů. Mezi automobilky zúčastňující se šampionátu V8 patří zejména značky Ford a Holden, duo které ovládá austrálské tratě posledních dvacet let. Rok 2013 však přinesl další zájemce o titul - vozy Mercedes a Nissan obohotily startovní pole. Letos se přidá i staronový nováček Volvo s modelem Volvo S60. Osmiválcové motory s obsahem 5.0L dokaží vytvořit až 635 koňských sil. To celé pak jezdec ovládá šestistupňovou sekvenční převodovkou a zmiňovaných 635bhp na trať přenáší díky pneumatikám Dunlop. Vůz, který váží 1400kg se pak po tratích prosluněné austrálie může řítit až 300km/h rychlostí. Teda žerty stranou.
Sezóna 2014 startuje již tento víkend na trati Adelaide Street Curcuit, tedy dva 125km dlouhé závody a jeden 250km. Během pátečního odpoledne byly odjety první kvalifikace letošního ročníku - nepřekvapivě se na prvních místech usadili jezdci Red Bull Racing Australia, Jamie Whincup (který čerstvě prodloužil s týmem smlouvu do roku 2015) a jeho týmový kolega Craig Lowndes. Velké překvapení pak bylo druhé místo na startovním roštu druhého závodu Scotta McLaughina který sedlá nověpříchozý vůz Volvo. Kvalifikace na třetí závod se jede několik hodin před startem nedělního závodu.
Ať už první podnik dopadne jakkoliv, jasná je jediná věc. Stejně jako v zámořské sérii NASCAR Sprint Cup, i ve V8 Supercars jsou divácí svědky vzniku legendy. Jamie Whincup totiž minulý rok nad hlavu vyzvedl svůj v pořadí pátý titul - od roku 1960 se stal teprve čtvrtým jezdcem, kterému se tak povedlo. Pokud své CV letos obohatí o další titul, stane se prvním šestinásobným šampiónem v historii austrálských cesťáků - zároveň by vyrovnal rekord čtyř po sobě jdoucích titulů - jediný kdo dokázal podobný kousek byl jistý Ian Geoghegan v letech 1966 až 1969. Whincupovi bude však na záda dotírat zejména jeho týmový kolega Craig Lowndes. Nezapomínejme ani na stálici prvních řad Marka Winterbottoma či Willa Davisona. Mezi velmi rychlé se řadí i novozélanďan Shane Van Gisbergen či bratranec slavného Davida, Fabian Coulthard. Do historických tabulek se bez větších skrupulí zapíše i veterán Russel Ingall, který tento víkend opět pokoří vlastní rekord 233 startů.