Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Závodní víkend jako z čítanky v podání V8 Supercars

Závodní víkend jako z čítanky v podání V8 Supercars

Adelaide Street Curcuit

Fanoušci austrálských závodů V8 Supercars se tento víkend konečně dočkali. První závod byl jako vždy na programu na polo-městském okruhu v Adelaide nedaleko zálivu Sv.Vincenta. Okruh měřící 3,22km tentokrát hostil tři starty populárních osmiválců. Stalo se tak poprvé v historii V8, zároveň tak šlo o první ze tří tzv. SuperStreet závodů.

Během pátečního dne se začali rozdávat karty týkající se startovního roštu na první dva, tedy sobotní závody. Stejně jako minulý rok, i letos v závodním poli debutovala nová značka. Jde o tým Volvo Polestar Racing, model Volvo S60 a pánové Scott McLaughlin a Robert Dahlgren - fakt, díky kterému se letos V8 vysílaly ve Švédsku poprvé v přímém přenose.

První pole-position získal v čase 1:20:5849 Jamie Whincup. Pokořil svůj vlastní rekord a rovněž tak naznačil, že to s šestým titulem myslí opravdu vážně. Vedle něj se postavil týmový kolega Craig Lowndes. Druhou řadu pak tvořilo duo Mark Winterbottom a James Courtney, mistr z roku 2010. Pro Courtneyho to byl zároveň první start od nehody na trati Phillip Island v loňském roce.




Hned po startu se dopředu vydala dvojice Whincup/Lowndes, panové kteří tvrdí muziku posledních několik sezón. První kola se neobešla bez menších problémů. Na vlastním oleji dostal smyk Chaz Mostert, který se do trablů dostal hned po několika zatáčkách. Kontakt zaznamenal David Reynolds a Dale Wood - první jmenovaný se stejně jako Mostert poroučel do garáže.

V pátém kole byla otevřena boxová komunikace, moment kterého využil nejeden tým. Před závodem bylo jasně naznačeno, že sobotní závody jezdci nezvládnou bez zastávky pro palivo. Záleželo tedy pro jakou taktiku se jednotlivé týmy rozhodnou. Pro dřívější zajetí do boxů se rozhodl např. Whincup, McLaughlin s novým vozem Volvo, nebo Todd Kelly, s černým vozem Jacka Danielse. Mimojiné tento tým byl nucet před závodem vyměnit pohonou jednotku - Kelly odjel poslední trénink jenom se sedmi válci.

Ani během boxových zastávek nebylo nouze o vzrušení. Scott McLaughlin, teprve 20ti letý novozélanďan, se málem střetl s jiným jezdcem přímo na pit-lane. Následně zařídil velmi těsný výjezd kolem Todda Kellyho - Jamie Whincup se v daný moment nacházel několik sekund před jmenovanou dvojicí.

Mark Winterbottom, jeden z favoritů na vítězství, si vysloužil penalizaci za rychlost na boxové uličce. Mezitím se na prvních místech ocitnul Lowndes a Van Gisbergen - Shane, další novozélanďan ve startovním poli, chtěl před pár lety pustit závodění k vodě. Důvod byla údajně nechuť jezdit s nověpříchozím Mercedesem, který zvolil tým zaměstnávající Shana. Vše je nakonec jinak. Shane se pravidelně zúčastňuje i soutěže V8 SuperTourers na Novém Zélandě. Letos se také ukázal ve 12hodinovce na trati Mount Panorama, či 24hodinovce na floridské Daytoně.




Ať už byla taktika jednotlivých týmu jakákoliv, do patnáctého kola z celkových 39, se ke svým mechanikům postupně odebrali všichni jezdci. Menší zdržení během zastávky zaznamenal Craig Lowndes. Neposlušná centrální matice na pravém zadním kole pro Craiga znamenala druhé místo v průběžném pořadí. První toho času byl Whincup. Za nimi pak Van Gisbergen a Winterbottom.

Další velké zdržení si Lowndes zařídil v 19kole kdy se opřel do tolik pofidérních pneumatik v první zatáčce okruhu. O několi kol později definitivně pohřbil vyhlídky na vítězství poté, co se levou stranou vozu dostal na moment mimo závodní dráhu. Nešťastný závod pak zpečetil špatně zařazeným převodovým stupňem v 35. kole. První závod vyhrál Jamie Whincup, druhý dojel Craig Lowndes a třetí pak Shane Van Gisbergen. Nádhernou bitvu o šestou příčku předvedli v posledních kolech pánové Rick Kelly, Scott McLaughlin a Jason Bright.

Deset minut před sedmou hodinou večerní (místního času) byl odstartován druhů závod. První řada tentokrát patřila Craigu Lowndesovi a Scottu McLaughlinovi - obrovské překvapení. Volvo zaznamenávalo návrat do austrálských cesťáku po necelých třiceti letech. V roce 1986 se na trati Oran Park s vozem Volvo naposledy prohnal jistý Robbie Francevic. Dojel na šestém místě a zároveň si tímto zajistil svůj první a také jediný titul.

Hned ve druhém kole se v souboji o druhé místo střetli Scott McLaughlin a Jamie Whincup. Strategie boxových zastávek měla podobný průběh jako v prvním závodě. Problémy s pravou zadní pneumatikou si vybral tentokrát obhájce tří předchozích titulů, Jamie Whincup. V devátém kole se diváci dočkali nevšední podívané kdy se z vozu Jamese Courtneyho poroučely levé dveře. To vše po kontaktu s Lee Holdsworthem. Následoval letošní první výjezd zpomalovacího vozu.

Žluté fáze hbytě využili ostatní jezdci, karty se tak řádně zamýchaly. Ve předu se nacházel Lowndes, McLaughlin, Winterbottom a navrátivší se Whincup. V dalším průběhu se z bojů o přední příčky poroučel Van Gisbergen, který byl penalizován za kontakt se Scottem Pyem. Van Gisbergen v dalším kole dostal smyk, v konečném zúčtování mu patřila až 16. příčka.

Největší vzrušení dne však zařídil Jamie Whincup a Scott McLaughlin. Whincup se na mladičkého jezce dotáhnul v závěrečných kolech. Bitva pokračovala do posledních zatáček. Whincup definitivně zaútočil při vyjetí vnější stranou do zatáčky na konci nejdelší rovinky. Zdánlivě vyhranou bitvu pak Whincup prohrál sám, když se při výjezdcu z poslední zákruty možná až moc těšil do cíle. Protočená zadní kola znamenala menší přenesení výkonu, čehož zkušeně využil Scott McLaughlin. Závod bez větších problémů vyhrál Craig Lowndes.




Scott byl druhým místem a velkým úspěchem Volva doslova pohlcen - během rozhovoru mu z úst vypadlo tolik známé slovíčko ef-jů-sí-kej, stane se.

Nedělní odpoledne se neslo v duchu velkého finále prvního závodního víkendu V8 Supercars. Dopolední TOP10 Shootout vyhrál Shane Van Gisbergen, druhý nejrychlejší byl Craig Lowndes. Druhou řadu pak tvořila jména Jamie Whincup a Scott McLaughlin. Třetí a závěrečný závod se jel na 78kol - 250km. Povinné byly dvě zastávky v boxech a doplnění 140litrů paliva. Težkou hlavu šéfmechanikům dělaly i ubívající pneumatiky - k dispozici bylo na celý víkend šest sad (24 pneumatik).

Závod se v prvních kolech nesl v podobném duchu, jako oba starty během sobotního dne. Hektických několik kol “nepřežil” Rick Kelly - kontaktu s pneumatikami v první zatáčce se dočkal i on. Jamie Whincup na sobě nenechal znát nervozitu a hned po startu si dokázal vyjet velký náskok. Naopak vítěz kvalifikace, Shane Van Gisbergen, měl co dělat aby si udržel alespoň druhou příčku.

Dvě povinné zastávky v boxech započal hned ve druhém kole David Reynolds a strhnul tak se sebou několik dalších jezdců. Do desátého kola se do boxů dostala většina startovního pole. Zbytek pak využil prvního přerušení - to zařídil Todd Kelly, který orazítkoval zeď v nejrychlejší zatáčce okruhu.

Po prvním restartu se ke slovu dostalo nové pravidlo, přikazující jezdcům udržovat rychlost mezi 50 a 60 km/h - až do jasně vytýčeného prostoru před startovní čárou. To celé pro větší pobavení diváků, jezdci se tak více nakupí a pravděpodobnost vzrušujících momentů se tímto zvyšuje. A také zvýšila.

Do první zatáčky se bok po boku vřítili Tim Slade, Garth Tander a Jason Bright. Došlo ke kontaktu a Jason Bright si vyzkoušel bezpečnost vozů V8 Supercars. Následovala další žlutá fáze.




Během stejné restartu se penalizací dočkal Rick Kelly a Shane Van Gisbergen. Oba na první pohled uspěchali start. V opakovaných záběrech však vyšlo najevo, že naopak Jamie Whincup, toho času na třetím místě, mírně zpomalil. Vzniknul tak efekt, který mimojiné možná zapříčinil nehodu v první zatáčce. Kelly a Gisbergen se však dopustili překročení rychlosti ještě před vytýčenou zónou pro akceleraci.

Po dalším restartu se průběh závodu výrazně uklidnil a bez větších potíží se jezdci dostali do poločasu nedělní podívané. První Whincup, druhý Lowndes a třetí Courtney.

Další boxové zastávky přinesly i další penalizace. Tentokrát se provinil tým Jamieho Whincupu, který se údajně dopustil úprav na voze během výměny pneumatik - což je zakázáno. Po penalizaci se Whincup navíc dopustil chyby a smykem vyřadil sebe i kolemjednoucího Michaela Carusa.

Druhé pódium uniklo Scottu McLaughlinovi díky problémům s ovladatelností vozu. Po dalším restartu se opět schylovalo k velké bitvě na předních příčkách. První dvě místa se okamžitě utrhla od zbytku startovního pole - James Courtney a Craig Lowndes předvedli nádhernou bitvu o vítězství. Druhý jmenovaný se dokonce několikrát dostal do kontaktu s lemující zdí. Za nimi se však odehrával další velký souboj. Nick Percat byl stíhán až do chvíle kdy napodobil Lowndese, kontakt s bariérou byl ale o něco tvrdší. Před Percata se okamžitě převalil Van Gisbergen, Coulthard i Rick Kelly. Percat, pro kterého je letošní sezóna první v rámci V8, se do cíle nakonec nepodíval.

James Courtney vydžel tlak ze stran Craiga Lowndese, a dojel si tak pro své letošní první vítězství.

Na prvním místě se v průběžném pořadí prozatím usadil Craig Lowndes. Druhý je Fabian Coulthard a třetí Shane Van Gisbergen.

Další závod se jede před GP Austrálie na okruhu v Melbourne (13.-16.března). Jedná se však o nebodovanou záležitost - další díl letošní hádanky je pak na programu na konci března, na okruhu Symmons Plains.

Výsledky:
První závod
Druhý závod
Třetí závod

Průběžné pořadí: po závodě v Adelaide