Kvalifikace na závod 500 mil Indianapolis doznala změn
Bump day v sobotu a Pole day v neděli.
O startovním poli letošního ročníku závodu 500 mil Indianapolis rozhodne nový kvalifikační formát. Samozřejmě se nemění tradiční počet vozů – 33 v jedenácti řadách po třech, ale INDYCAR a IMS kompletně obrátily způsob, jak se jezdci do závodu kvalifikují. O tom, kdo se v 98. ročníku legendárního závodu představí, se rozhodne už v sobotu. Ale ze které pozice to bude, to se diváci dozví až v neděli. Nadále se jezdci do závodu budou kvalifikovat na základě nejlepšího výkonu dosaženého ve čtyřech po sobě jdoucích kolech.
Podle stávajícího formátu fungujícího od roku 2010 se v sobotu kvalifikovali jezdci do prvních osmi řad. Nejrychlejší devítce se časy vymazaly a tito jezdci se odpoledne utkali o pole position, respektive o místa v prvních třech řadách. V neděli dostali jezdci, kterým se nepovedlo kvalifikovat se v sobotu, druhou šanci. Ve hře byla místa 25 – 33. Kdo se po prvním kole kvalifikačních pokusů na startovní rošt nevešel, mohl svůj pokus zopakovat, pakliže mu ještě zbývaly kvalifikační pokusy a čas. Pakliže by byl rychlejší než některý z kvalifikovaných vozů, vyšoupl by jej ze startovního roštu (anglicky „bump“, proto se poslednímu dni kvalifikace v Indianapolisu říká Bump day).
Ale o lepší kvalifikační počin se mohl pokusit i jezdec, který se již do závodu kvalifikoval. Nicméně svůj čas musel odvolat a pakliže by dopadl hůře, měl smůlu. Ve hře byly jen pozice od 25. místa na roštu dále, takže i kdyby pilot zajel třeba nový traťový rekord, nezískal by pole position. Ostatně přesně to se v roce 1997 přihodilo Arie Luyendykovi.
Kvalifikační formát pro závod 500 mil Indianapolis.
Nový kvalifikační formát přichází s přesně opačným systémem. Už v sobotu se rozhodne o tom, kdo se do závodu kvalifikuje a kdo ne. Stejně tak se jezdci kvalifikují do rozstřelu o pole position, kam postoupí devítka nejrychlejších pilotů ze sobotní kvalifikace. V neděli si ale všichni musí své pokusy zopakovat. Nejprve se 24 jezdců utká o místa v řadách 4 až 11. A po nich dostane nejrychlejší devítka třičtvrtě hodiny na to, aby se utkala o pole position. Pozice na startovním roštu s sebou ponesou body do šampionátu IndyCar Series, ale jejich upravenou strukturu INDYCAR teprve zveřejní.„Nový formát s sebou nese dva vzrušující dny plné akce na dráze, které budou kulminovat v neděli Fast Nine Shootout (rozstřelem o pole position),“ řekl Mark Miles, výkonný ředitel Hulman & Co. „Fanoušci uvidí svoje oblíbené jezdce, jak v sobotu bojují o to, aby se do závodu kvalifikovali, a v neděli o pole position. Bude to skvělá show pro fanoušky, kteří příjdou, nebo se budou dívat na přenos ABC.“
Právě snaha zatraktivnit televizní přenos stojí za změnou formátu. S přechodem na nové vozy Bump day mírně řečeno ztratil atraktivitu. V roce 2012 se do závodu pokusilo kvalifikovat právě 33 vozů, přičemž dva využívající motory Lotus byly o 12 a 16 mil v hodině pomalejší, než vítěz kvalifikace. Vloni se kvalifikace zúčastnilo 34 vozů. A letos je zatím ve hvězdách, jestli se přihlásí alespoň tradičních 33.
Proto INDYCAR chce, aby kvalifikace na nejdůležitější závod gradovala a ne, aby se vše podstatné rozhodlo v sobotu a v neděli televize přenášela volné testování kvalifikovaných vozů. Celoplošná stanice ABC bude vysílat část obou kvalifikačních dnů. Poslední dvě hodiny sobotní kvalifikace a poslední dvě hodiny nedělní kvalifikace, tedy včetně celého rozstřelu o pole position. Kromě kvalifikace odvysílá ABC také Velkou cenu Indianapolisu a samozřejmě, už popadesáté v řadě, i Indy500.