Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dennis zasazuje úder rozpočtovému stropu

Dennis zasazuje úder rozpočtovému stropu

Jak chce FIA provádět audit například v Japonsku?

Podle rozhodnutí FIA, by se měly týmy během příštích pár měsíců dohodnout na podmínkách rozpočtového stropu. Navzdory optimistickým prohlášením FIA i Bernieho Ecclestona, zůstal vůči rozpočtovému stropu skeptický hlavně majitel Red Bull Racingu a Scuderie Toro Rosso, Dietrich Mateschitz. Včera myšlence rozpočtového stropu zasadil další silný úder i Ron Dennis.

"Problémem není koncept rozpočtového stropu, ale skutečnost, že není možné kontrolovat jeho dodržování."

Dennis si myslí, že FIA nedokáže připravit dostatečně účinnou sadu předpisů. Odvolává se na technické předpisy, v nichž týmy neustále hledají a také nacházejí nějaké díry. Nyní by se mohlo dít totéž, ale ne na technické, nýbrž na fiskální úrovni.

"Umíte si představit složitost takových předpisů? Předpokládejme, že by je společnost chtěla obejít. Mohlo by jít o Daihatsu, nebo Toyotu. Sice nejsem odborník na japonštinu, ale řekl bych, že lidem trvá roky, než dokonale zvládnou japonský jazyk a japonské písmo. Tak jak proboha chce FIA přijít do těchto společností, udělat tam audit a skutečně pochopit, na co vynakládá prostředky například oddělení výzkumu a vývoje? Dokážete si něco takového vůbec představit?"

A Dennis ještě dodal: "Pokud si F1 nemůžete dovolit, tak nezávoďte v F1. Máte přece na výběr množství jiných kategorií. Vždy to takto fungovalo. Ferrari například několik let dominovalo, protože mělo nejvíce peněz. Pak se věci změnily a Ferrari muselo soupeřit s jinými výrobci, kteří měli stejné množství peněz."

Dennis také zkritizoval FIA, že se snaží šetřit náklady, když ze sportu vyhodila levné motory V8 a nahradila je extra drahými hybridními V6 turbomotory: "Toto jsou asi nejdražší motory v celé historii motoristického sportu. A lidé, kteří nás poslali touto cestou, nyní hledají jiné cesty a vyprávějí o tom, jak by rádi snižovali náklady. Můj bože, vždyť tohle je naprostý opak logického uvažování!"

Po dohodě s Hondou se pravděpodobně Dennis už o naplnění rozpočtu McLarenu nemusí obávat a FIA tak kromě Red Bullu a Toro Rosso, bude muset čelit i odporu ze strany McLarenu. Prohlášení typu: "Pokud na to nemáte, tak nejezděte!", jsou navíc velmi blízké i di Montezemolovi, který by na startu rád viděl třetí vůz Ferrari.