Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Při testech v Kyalami se zabil Peter Revson

Při testech v Kyalami se zabil Peter Revson

Motorsport před 40 lety - 11. díl

Dvojnásobný vítěz Grand Prix, Peter Revson nepřežil strašnou nehodu jeho Shadowu-Ford při testech formule 1 v jihoafrickém Kyalami.

- Rozsáhlé testy před velkou cenou Jihoafrické Republiky si v pátek 22. března vyžádaly oběť: Petera Revsona, který po výborném finiši sezony 1973 přešel od McLarenu do týmu Shadow. Američan se právě nacházel v rychlé zatáčce Barbecue Bend, když jeho vůz kvůli defektu závěsu náhle vybočil do svodidel. Ta zase jednou nesplnila svou úlohu. Revsonův vůz se nárazem rozpůlil, zůstal viset na horní hraně ocelových kolejnic a začal hořet. Graham Hill, Emerson Fittipaldi a Eddie Keizan hned zastavili a s pomocí požárníků se jim podařilo vytáhnout smrtelně zraněného a zle popáleného Revsona z torza šasi. Každá pomoc ovšem přišla pozdě...
Don Nichols odhlásil tým Shadow z Velké ceny, která se konala příští týden.

- S ohledem na blížící se klasickou čtyřiadvacetihodinovku se testovalo i v Le Mans. Překvapili při tom především Arturo Merzario a Rolf Stommelen v továrních Alfách 33TT12. Oba byli rychlejší, než nejlepší projektil hlavního soupeře, Matra-Simca řízená Beltoisem. Slibně si vedly i oba vozy Gulf GR7: Derek Bell a Vern Schuppan docílili téměř identických časů s Beltoisem.
Kdo chtěl, ten se mohl zúčastnit i dvou dvouhodinových tréninkových závodů, které po součtu časů vyhrál Guy Chasseuil na Ligieru-Maserati JS2.

- Ano, konečně se závodilo i na kontinentu - a jak! 24. března zahájila Gran Premio de Barcelona v Montjuich Parku Evropské mistrovství formule 2. Krásné trati nad Barcelonou kraloval Hans-Joachim Stuck v továrním voze March-BMW 742. Jeho oranžový vůz v lakování sponzora Jägermeister se prosadil již v kvalifikaci a ani během 54 kol závodu nedal první pozici z ruky. Potvrdil tím, že má pevné nervy: po celý závod mu totiž nebezpečně dýchal na záda týmový kolega Patrick Depailler. Oba vozy Robina Herda jasně deklasovaly zbytek 20členného pole. Jen třetí Jabouille (Elf2-BMW) a čtvrtý Serblin (March-BMW) nedostali naděleno celé kolo. O zbývající body se podělili Andy Sutcliffe ve starším Marchi-BMW 732 týmu Briana Lewise a Michel Leclere ve druhém Elfu2-BMW.

- Také mistrovství Evropy cestovních vozů se konečně rozjelo. V Monze ovšem ještě nenastoupily tovární monstra Fordu a BMW, proto se o přední místa mohly podělit posádky polotovárních stájí. První hodinu vedl Harald Ertl na Alpine-BMW CSL, před stejným vozem týmu Schnitzer Waltera Bruna. Pro obě německé stáje ovšem závod skončil zklamáním. Když bylo po střídání jezdců, odstoupil nejdříve Rikki von Opel s defektem závěsu a po něm i Paul Keller, když mu v Parabolice uletělo zadní kolo. Vítězství tak padlo do klína francouzské posádce Alain Peltier/Jean-Louis Lafosse na dalším BMW CSL týmu Liegeoise-Gitanes.

- Favorité druhého podniku Evropského mistrovství Rothmans F5000 se navzájem eliminovali hned krátce po startu: na kraťoučkém okruhu v Mallory Parku v hrabství Leicestershire (poleman ji objel za 42 sekund) se Ashley střetl s Redmanem a poté se zídkou boxů. Při tom s sebou strhl i Gethina. Do nehody byl zapleten také Guy Edwards, který poté vletěl do stanoviště maršálků a jednomu zlomil nohu. Závod byl přerušen a znovu odstartován se silně decimovaným polem. Nejdříve jasně vedl Pilette, odpadl ale pro poruchu řazení. Jeho pozici nakrátko převzal Bob Evans, než jej na špičce vytřídal David Hobbs. Jeho Lola T330 si poté neohroženě dojela pro vítězství před Mikem Wildsem (March) a Evansem (Lola).

- Jacky Ickx podepsal smlouvu s Alfou Romeo. Vedle Merzaria, Stommelena, Andrettiho, de Adamiche a Facettiho měl milánskou značku dovést k triumfu v Le Mans.

 

 K1 – Nadějná kariéra Petera Revsona skončila ve svodidlech v Kyalami.
 K2 – Mohla se Alfa Romeo roku 1974 úspěšně postavit Matře? Rolf Stommelen při testech v Le Mans.
Posádka Ertl/von Opel měla v Monze smůlu.