Po vítěztsví v Silverstone: James Hunt je nový superstar formule 1!
Motorsport před 40 lety - 13. díl
Ve druhém nemistrovském závodě sezony triumfovali v Silverstone jezdec a tým, které doposud mnozí považovali za špatný žert: James Hunt a Hesketh Racing.
- 26. Daily Express International Trophy v Silverstone se měla prvního dubnového víkendu stát zrodem nové britské legendy: James Hunt porazil relativně silné smíšené pole F1 a F3000 a daroval tak patriotickému Lordovi Heskethovi první vítězství.
Za překvapivě krásného počasí demonstroval Hunt již v kvalifikaci, že se nachází „na jiné planetě“, než jeho 30 soupeřů. Svůj sponzorskými nálepkami neposkvrněný Hesketh 308/1 postavil na pole position s náskokem neuvěřitelných 1,7 sekundy na Petersona (Lotus) a překvapivě rychlého Masse (Surtees).
Start Superstarovi příliš nevyšel. Když zařadil jedničku, zůstala mu ulomená řadící páka v ruce, spálil spojku a čtrnáct vozů se přehnalo kolem něj! Na čele se zabydlel Mass před Petersonem a Hailwoodem – nemohli ovšem tušit jaké bílé nebezpečí se na ně ze zadu valí. Od sedmého kola byl nezadržitelný Hunt čtvrtý a pravidelně ujídal z náskoku špičky. Ve třináctém kole byl před Jamesem již jen Peterson. O dalších šest kol později došlo i na Švéda a to způsobem, o kterém očití svědkové sní ještě dnes. Na hranici přilnavosti, za špičkové rychlosti se Hunt před Petersona posunul uvnitř super-rychlé Woodcote – ano, jeho Hesketh-Ford byl toho dne opravdu senzačně nastaven! Bez spojky a s pravou rukou roztrhanou od rozbité páky řazení si Hunt dojel pro první velký triumf.
S odstupem 37 sekund skončil spokojený Jochen Mass druhý před Jarierem na Shadow a dvojicí BRM, Pescarolem a Migaultem. Šestý Nicholson na Lyncaru-Ford měl již kolo ztráty.
- Před 100.000 nadšenými diváky si právem opěvovaný lokální matador Hans-Joachim Stuck dojel ve druhém podniku mistrovství Evropy formule 2 v Hockenheimu pro druhé vítězství. Již v tréninku rozprášil dlouhánův tovární March-BMW starý rekord třídy a postavil se na pole-position před týmového kolegu Depaillera.
Celkové hodnocení se skládalo ze dvou závodů a Stuck oba s přehledem vyhrál. V prvním za ním skončili Depailler a Roos, ve druhém Leclere a Watson. Po součtu časů se tedy Stuck prosadil před Johnem Watsonem na Surteesu-Hart a Michelem Leclerem na ELFu2-BMW.
- V Imole se konal druhý závod italské formule 3 a znovu se prosadil vůz značky GRD. Tentokrát pilotovaný Italem Alesandrem Pesenti-Rossim. Za ním dojeli Gaudenzio Mantova na Brabhamu a Alberto Colombo na dalším GRD.
- V Trentonu slavil Bobby Unser druhé vítězství sezony v seriálu USAC. Zpočátku se zdálo, že podnik jasně ovládne Andrettiho vůz Parnelli. Mario vyrazil z pole-position a s přehledem kontroloval konkurenci za sebou – než jej po 73 kolech zradilo dmychadlo.
Druhý za Unserem dojel Gordon Johncock, třetí Bill Vukovich již měl kolo ztráty. Po 134 kolech honičky se na tarti nacházely již jen čtyři fungující vozy. Mimo trojice na stupni vítězů to byl již jen Eagle Jimmyho Carutherse.
- Změny v Indianapolisu: po masakru sezony 1973 se v Indianapolisu rozhodli k několika změnám. Po 15 letech ve funkci byl odvolán ředitel závodu Harlan Fengler. Nahradil jej zkušený funkcionář USAC, Tom Binford. Pojetí vjezdu a výjezdu z boxů byly silně modifikovány.
- Třetí závod evropského šampionátu Rothmans F5000 vyhrál v Silverstone Brian Redman na Lole T332 týmu Sida Taylora. Ve velmi napínavém závodě se při tom prosadil vůči VDS-Chevronu Petera Gethina. Redman připravil Gethina o vedení hned v prvním kole, oba ale absolvovali závod v těsném závěsu, ke kterému se od poločasu přidal i David Hobbs.
- První závod mezi účastníky a diváky (přišlo jich 35.000) velmi oblíbeného evropského šampionátu sportovních dvoulitrů vyhrál v Le Castelletu Alain Cudini na Alpine-Renaultu před Jeanem Ragnottim (March-BMW) a Johnem Leppem (Chevron-Ford).