Charlton vítězem prvního podniku jihoafrického mistrovství F1
Motorsport před 40 lety - 15. díl
Jižní Afrika bývala kdysi vzkvétající zemí a mohla si dovolit i národní šampionát F1. Díky štědrým sponzorům, zejména z oblasti tabákového průmyslu si mohli domácí jezdci koupit materiál, který týmy Grand Prix odložily...
- První závod jihoafrického mistrovství formule 1 se konal o Velkonoční neděli na trati v Pietermaritzburgu. S nejnovějším materiálem se při tom vytasil Dave Charlton. S podporou Lucky Strike nasadil McLaren M23 a konkurenti na to nenašli odpověď. Charlton sice nezajel v tréninku kvůli problému s motorem měřený čas a musel startovat z chvostu pole, přesto byl brzy po startu na čele a neohroženě vyhrál. Na stupni vítězů mu směli sekundovat oba jezdci stáje Gunston, Ian scheckter a Paddy Driver spoléhající na Lotus 72.
- Kariéra Alana jonese se po kolapsu stáje DART nacházela ve vážných těžkostech, Australan ale přeci jen našel kokpit. Dohodl se s týmem Mika Sullivana, že bude startovat v britském šampionátu F-Atlantic. Vyrazit chtěli společně se starším Marchem 722, později chtěl Sullivan Jonesovi připravit nový typ 74B. Tato spolupráce měla skončit velkým zklamáním...
- Formule 5000 se těšila na zajímavý přírůstek: s podporou Shell-France se do evropského šampionátu přihlásila hvězda Formule Renault, René Arnoux. Francouz se již přestěhoval do Anglie, kde nejprve vyjednával s Johnem Surteesem ohledně vozu pro F2. Když tyto rozhovory ztroskotaly, obrátil se na tým Tonyho Kitchenera, který mu pro F5000 připravil McLaren M19 s motorem Chevrolet V6 ladiče Alana Smitha
- Druhý podnik evropského šampionátu vozů GT vyhrál na Österrechringu u Zeltwegu John Fitpatrick na Porsche RSR týmu Georga Loose. Jen na začátku závodu na 240 km mohli s Britem držet krok Claude Ballot-Lena a Clemens Schickentanz na stejných vozech stáje Kremer. Nakonec měl Fitzpatrick v cíli téměř půlminutový náskok.
- Závod opravdu divokého stylu předvedli borci irského mistrovství formule Ford 1600 na okruhu v Mondello Parku. Začátkem závodu se zrážkou navzájem vyřadili Derek Daly (Lotus 61M), Trevor Templeton (Lotus 69F) a Richard Parsons (Crossle 25F). Po devíti kolech měl mladý David Kennedy nehodu, po které byli všichni přítomní rádi, že přežil: v zatáčce Castrol opustil trať, prorazil dřevěnou bariéru a skončil v demolovaném Merlynu 11A na valu z písku. Dvě kola později ředitel závodu toto vymykající se skotačení předčasně ukončil. Vyhrál Jim Sherry před Harry Achesonem a Garry Gibsonem, všichni na irských Crossle 25F. Se ztrátou sedmi sekund byl na čtvrtém místě klasifikován starší Crossle 20F jistého Eddieho Jordana. Je udivující, kolik z bývalých irských divochů se dostalo až do formule 1!