Ferrari triumfovalo v Jaramě, Lauda vyhrál svou první Grand Prix
Motorsport před 40 lety - 16. díl
Světový šampionát poprvé vystoupil v Evropě a Scuderie Ferrari předvedla, že se po letech úpadku definitivně vrátila na špičku. Ještě před půl rokem relativně neznámý Vídeňák Niki Lauda slavil své první vítězství ve formuli 1.
- V depu zatáčkovité trati v Jaramě u Madridu se poslední dubnový víkend objevilo 28 jezdců, znamenalo to, že se poprvé pojede i o kvalifikaci do závodu. Po posledním chladném sobotním tréninku, ve kterém šlo na chvostu pole opravdu o setinky to byli Guy Edwards (Hill-Lola) a Tom Belso (Iso-Williams), kteří zajeli nejpomaleji a museli v neděli přihlížet.
Opačnému konci tabulky vládl znovu Laudův Ferrari 312B3/014. Rakušan jej postavil podruhé za sebou na pole-position. Vedle něj se připravil Peterson na překvapivě rychlém Lotusu 76 před Regazzonim, Fittipaldim, Ickxem, Reutemannem a opět velmi rychlým Merzariem. Pestré pole obahovalo několik zvědavě očekávaných novot: Jody Scheckter poprvé předvedl nový Tyrrell 007, Brian Redman se poprvé objevil v Shadowu DN3, Chris Amon kvalifikoval svou konstrukci do předposlední řady a kvalifikace se těsně podařila i novému vozu Trojan T103 s Timem Schenkenem. Změnu v týmu hlásil Bernie Ecclestone: pomalý Robarts vyklidil kokpit ve prospěch stejně tak pomalého von Opela, šlechtic z Lichtensteinu ale měl zdravější finanční zázemí.
Nedělní závod do velké míry ovlivnilo proměnlivé počasí. Startovalo se za deště a úvod vyšel nejlépe Petersonovi. Švéd se dokázal 20 kol držet na špičce před Laudou, Regazzonim a Ickxem. Dráha ovšem začala osychat a pořadí se díky zastávkám v boxech změnilo v chaos. Jen jedno bylo jasné: výměnu pneumatik nejlépe načasovali u Ferrari a Lauda s Regazzonim poté neohroženě pádili směrem triumfu stylu 1-2. Oba nové Lotusy 76 závod nedokončily a třetí místo tak připadlo spolehlivému Fittipaldimu. Mladý Stuck potvrdil čtvrtým místem svůj ohromný talent, a pátý Jody Scheckter si osladil debut nového vozu prvními body kariéry.
- Pro svůj šestý závod opustilo evropské mistrovství F5000 poprvé britské ostrovy. V belgickém Zolderu dominovaly Chevrony nizozemské stáje VDS. Zatímco Peter Gethin vyhrál, skončilo domácí představení Teddyho Pilettea zklamáním: kvůli defektu motoru nedojel. Stejný problém eliminoval i Verna Schuppana, jehož Lola jako jediná dokázala s VDS-Chevrony držet krok. Na stupínku vítězů Gethina doplnili Bob Evans a Chris Craft.
- Závod na 1000km v Monze byl ve středu (!) 25. dubna 1974 prvním podnikem mistrovství světa značek a domácí Alfy Romeo rozdrtily francouzskou konkurenci Matry-Simky na drobky. Nic nepomohlo, že Pescarolo (Matra) po 12 kolech převzal od Merzaria (Alfa) vedení. A že Beltooise ve druhém modrém voze po první výměně jezdců také vedl: obě Matry 670C závod nedokončily. Alfa Romeo tedy mohla neohroženě slavit trojité vítězství v pořadí Merzario/Andretti, Stommelen/Ickx a de Adamich/Facetti. Čtvrtý Gulf-Ford posádky Hailwood/Bell měl na vítěze ztrátu osmi kol.
Krátce před koncem závodu uklouzl Silvio Moser v dvoulitrové Lole z dráhy zrovna v místech, kde byl odstaven jiný vůz. Při strašném nárazu utrpěl dvanáctinásobný účastník GP formule 1 těžká zranění hlavy, kterým po dlouhém, měsíc trvajícím boji podlehl.
- Vítězstvím ve Virginia 500 na půlmílovém oválu v Martinsville převzal Cale Yarborough špičku celkové tabulky čampionátu NASCAR. Za jeho KarKare-Chevroletem se umístili Richard Petty a Bobby Allison.
- Dominátor britského šampionátu F3 Brian Henton hostoval při třetím podniku italského mistrovství na autodromu v Casale. V dešti měl Britův March jasný náskok, zradila jej ale zvlhlá elektrika vozu. Vítězství tak zdědil Luigi Pavesi (Brabham) před Brunem Pesciou (March).
- Do sezony 1974 se rozjela i výborná Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM), předchůdce dnešní DTM. Ve velké divizi se po pěkném souboji o dvě desetiny prosadil Rolf Stommelen na Fordu Capri RS3100 před značkovým kolegou Toinem Hezemansem. Třetí dojel Werner Schommers na najlepším BMW před Klausem Ludwigem na dalším Fordu a Schickentanzem na Porsche Carrera.
Malou divizi ovládli Dieter Glemser (Zakspeed-Ford Escort) před vozy BMW2002 Obermosera, Kellenerse a Beckera.